Ok, google doet weer zijn werk.
hier gaan we, met de basis regels bijtelling voor 2013:
http://www.belastingdienst.nl/wps/w...lijke_autos/eerste_kenteken_afgegeven_in_2013
En dan hebben we deze discussie, die over precies hetzelfde onderwerp gaat, waar ook de bijtelling cq. max uitstoot van 88 gram CO2 langskomt:
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5525678
Gerard
Die tweede link is een mooie, die inderdaad iets van een uitleg bevat:
"Elke auto heeft een maximaal constructietechnisch totaalgewicht (gewicht auto + max. lading + max. trekgewicht, dus wat de auto technisch maximaal aan kan) en daaraan wordt de uitstoot gemeten.
Volledig belast moet de motor hard werken --> dus hoge uitstoot, en dat is niet gewenst voor het milieulabel.
Dus reduceert men (op papier) het maximaal constructietechnisch totaalgewicht net zover totdat de gewenste uitstoot wel is behaald, en dat resterende gewicht wordt (na aftrek voertuiggewicht) verdeeld over laadvermogen/trekgewicht en zo vermeld op het CvO waarop het kenteken kan worden afgegeven.
Wil je meer is dat technisch totaal geen probleem, maar dan niet i.c.m. het milieuvriendelijkste label. (in dit geval dus niet de Econetic-versie maar z'n niet gereduceerde broertje nemen)"
Volgens mij klopt dit echter niet: ik heb juist begrepen dat een auto voor de test (legaal) zo licht mogelijk gemaakt wordt. Niks met testen op het maximaal constructietechnisch gewicht en zeker niet inclusief aanhanggewicht. Kortom: mij lijkt het dat er iets technisch aan de auto gewijzigd is, bijvoorbeeld in de manier waarop het vermogen wordt afgegeven (onder omstandigheden die bij de test relevant zijn), waardoor de minimale CO2-uitstoot tijdens de test bereikt wordt. Wellicht ligt het aan de versnellingsbak met lichtere olie o.i.d. Qua weggedrag of stevigheid van de auto verandert er niets, maar de motor (of combinatie motor/versnellingsbak) is technisch aangepast waardoor het trekgewicht op nul gesteld moet worden.
Wat het volgende jaar dan weer veranderd is dat er wel weer een aanhanger mogelijk is, moet uit te zoeken zijn... Een andere versnellingsbak mag, motortuning kan belastingtechnisch, als gezegd, een probleem zijn.
Je eerste link is niet het antwoord op wat ik vroeg. Googelen op belastingwijzigingen kan ik ook.
Als ik het mij goed herinner had het trekgewicht te maken met de milieu klasse en de bijtelling.
Die combinatie voor dat belastingjaar zorgde ervoor dat je geen trekhaak kon monteren, anders dan voor een fietsendrager.
Als je dat nu zou veranderen, kan het zijn dat je bijtelling van 14% naar 20 of 21% gaat.
Een auto van een jaar jonger = andere belastingregels = wel trekhaak.
@Gbn Misschien goed dat je aangeeft wat er dan aan die belastingregels is veranderd (met link) dat er voor zorgt dat het trekgewicht van een auto hoger is dan het jaar ervoor. Mij lijkt dat toch echt aan de techniek van de auto te liggen. Daar zou ik ook zoeken als ik TS was: wat is er aan de auto veranderd en kan je nu zelf ook veranderen om het trekgewicht te verhogen.
Mijn opmerking ziet erop dat de belastingregels over bijtelling niets zeggen over trekgewicht, enkel over CO2-uitstoot. De verandering van de regels ziet ook niet op trekgewicht, maar ook op (nog minder) uitstoot. Het trekgewicht is niet veranderd op grond van andere belastingregels, maar omdat er technisch iets gewijzigd is aan de auto, zodat men in recentere jaren toch weer trekgewicht kon toestaan, ondanks de nog lagere CO2-uitstoot van de auto van dat jaar.