Ik ben redelijk kritisch en niet echt merkentrouw, maar ik kon altijd wel sympathie opbrengen voor het merk Skoda - hoewel dat ook wel begint te veranderen nu Skoda duurder wordt én meer in trek raakt bij de gemiddelde automobilist. Juist dat tegendraadse en het feit dat veel mensen spuugden op het merk, vond ik juist wel leuk. Verder denk ik dat Skoda nog altijd over de breedte genomen de beste auto's van het VAG-concern op de weg zat, Audi even daargelaten. Ik ben nog geen VW tegengekomen die fijn rijdt (een Polo rijdt bijvoorbeeld volkomen ruk in vergelijking met een identiek gemotoriseerde Fabia), terwijl Seats vaak maar zo-zo zijn.
Van mijn eigen Skoda zie ik ook wel de zwakke plekken. Met name de stuurbekrachtiging is bagger (maar dat geldt voor heel VAG), wat een flink stuk van het rijgenoegen wegneemt. Ik moest ook wel wat versleutelen aan mijn onderstel om dat naar mijn zin te maken. In het algemeen gesproken zijn de standaardonderstellen van de O1 en O2 sowieso niet om over naar huis te schrijven, vooral die van de O1 niet, en van de 1.6-motoren ben ik absoluut niet gecharmeerd.
Maar eerlijk is eerlijk, voor de goede punten niets dan lof. Die geldt voor de 1.8T (topmotor), maar vooral voor de bouwkwaliteit. Mijn O1 is zó goed in elkaar geschroefd - nog steeds geen enkel kraakje en rammeltje na bijna 100k, ondanks het straffe onderstel - dat ik daar echt een diepe buiging voor maak. Meer nog dan voor de al even puik in elkaar gezette Japanners die ik heb gehad. En sowieso heel veel meer dan vergelijkbare VW's en Seats.
Maar ja, dat soort dingen kom je niet tegen in een test, zelfs niet in een duurtest. Dat blijkt pas uit een tevredenheidstest...