Octavia met dreunend geluid.

Beorn

Nieuw lid
Een half jaar geleden een O3 hatchback gekocht. Bouwjaar 12/2013.
Op een lang verhaal kort te maken: ik blijk een dreunend model te hebben (is al meer over geschreven op dit forum) Een pittige combi van druk op de oren en stevige resonantie.

Na zes maanden proberen het probleem opgelost te krijgen is de status als volgt
  • leaseplan (verkoper) kan niks voor me doen. Het is immers geen defect.
  • dealer (De Meern) neemt het probleem serieus maar heeft tot nu toe geen oplossing.
  • importeur (&fabrikant?) willen het probleem niet onderkennen. Dat de auto net uit de (2 jaar) garantie is helpt daarbij niet.
Ik heb de schokdempers achter inmiddels laten vervangen. Dat geeft een grote verbetering in rijcomfort maar verbetert niet de dreunende resonantie. Een vast reservewiel geeft een kleine verbetering maar niet noemenswaardig. Achterklep afstellen helpt niet.

De dealer denkt nu aan het aanbrengen van ontdreuningsplaten. Ik ben de auto echter langzaam beu en vraag me af of dit nog echt verbetering zal aanbrengen.

Mijn vragen:
  • Heeft iemand ervaring met ontdreuningsplaten? Kan dat een fundamentele verbetering geven van dit probleem?
  • Zijn er andere oplossingen bekend?
  • Is er iemand op zoek naar koop van een mooie jonge octavia ;-]

Alvast dank voor jullie reacties.
 

elsinga

Forumguru
Het zijn geen cuppende banden? Ik heb ook last van een laag dreunend geluid, met name in de bochten. Vorige keer waren het cuppende banden, die toevallig toch al vervangen zou den worden. Nieuwe banden geen probleem, maar na enige tijd kwam het gedreun terug.
 

Beorn

Nieuw lid
Moeite van het onderzoeken waard. Het lijkt er niet meteen op: banden hebben nog een goed profiel en voelen egaal. Geen trillingen in het stuur. Het zijn wel harde banden (energy saver) die dus meer doorgeven aan het chasis.
De dealer denkt niet aan de banden maar misschien toch een keer de proef op de som nemen en kijken wat een andere set doet.
 

DannyG

Forumguru
Eind januari dit jaar heb ik een proefrit gereden met een OIII MY 2016 1.2 TSI HB. Vanaf het moment dat daar rond de 60km/u mee gereden werd, hoorde en voelde ik inderdaad zo'n druk op de oren. Eens 80km/u of harder verdween het gedreun. Iets wat hielp, was één ruit van voor op een kier open zetten en vanachter de overliggende ruit ook. Dan was het minder. Welk merk en type banden er op lag, weet ik niet. Het waren in ieder geval de standaard af fabriek banden.

Ondertussen hebben we onze eigen OIII 1.2TSI Combi en daar heb ik geen moment last van het fenomeen gehad. Ik betwijfel of investeren in die "ontdreuningsplaten" veel zal helpen, daar het bij de testauto minderde met het gedeeltelijk open zetten van 2 vensters. Voor de volledigheid: gebruikte banden zijn UniRoyal Rainsport 3 225/45/17.

Ik had toen de indruk dat het een onderdruk was die op één of andere manier gecreëerd werd. Waarom dit dan bij de ene wel voor komt en bij de andere niet, is me een raadsel.
 

B.Stuurder

Forumguru
Druk op de oren betekent een overdruk in de cabine. Als de tip van Danny iets oplevert is dat redelijk zeker. Ik hoop dat het schuifje van etromp helpt, want dat je dat zat wordt begrijp ik.
 

Brains75

Actief lid
Ik heb exact zelfde probleem gehad bij een Skoda Rapid. Niks hielp!!!! Uiteindelijk auto laten terugkopen door dealer. Heeft me wel wat geld gekost.
Het enige wat goed hielp was om de achterklep één klikje open zetten(zeg maar het windslot). Hierdoor was die Rapid weer enigszins rijdbaar, maar die optie was mij "not done".
 

Beorn

Nieuw lid
Dank voor de reacties. Ik ga zoeken naar het ventilatierooster.

Ik ga er vanuit dat de druk op de oren en de dreunende resonantie twee verschillende zaken zijn. Met open ramen is de druk op de oren inderdaad verdwenen maar het gedreun niet.

Inderdaad Danny is het dreunen het sterkste bij lage snelheden op wat ruwer asfalt, maar het blijft aanwezig bij alle snelheden. Erg vermoeiend ;-(
 

B.Stuurder

Forumguru
Als het wegdek en de snelheid van invloed is, zou het dan niet in de ophanging of de banden/wielen liggen?
Al eens andere wielen geprobeerd?
 

Brains75

Actief lid
De ventilatieroosters zitten aan de zijkant van de achterbumber. De achterbumber zal verwijderd moeten worden om te checken of roosters goed functioneren.
 

Beorn

Nieuw lid
Andere banden/wielen is iets wat ik zeker moet proberen. Volgens de dealer zit het kernprobleem hem in onvoldoende isolatie (te ver gestript) om hem in de 14% catagorie te kunnen houden.
Net als bij de Rapid van Brains is het me een raadsel waarom dit probleem alleen bij sommige exemplaren voorkomt.


Ventilatie achter de bumper? Dank voor de info, dan zal ik hem zelf inderdaad niet snel vinden. ;)
 

ertromp

Forumguru
De ventilatieroosters zitten aan de zijkant van de achterbumber. De achterbumber zal verwijderd moeten worden om te checken of roosters goed functioneren.
Maar kun je ze dan niet binnen zien als je een stuk interieur bekleding in de achterbak los haalt?
Ergens moet het interieur op ontlucht worden
Als dat al zo moeilijk in kan ik me voorstellen dat er klachten zijn
 

Octaaf2

Nieuw lid
Ik had dit heel in het begin ook, de eerste week barstende hoofdpijn in de wagen. Mijn oplossing was een versnelling lager schakelen. 70 in 4de ipv in 5de, 50 in derde en daarmee was het probleem opgelost.
 

B.Stuurder

Forumguru
Als je een dsg hebt dan wordt dat wat bewerkelijk, wel,kun je dan je schakelpatroon laten aanpassen, maar dat is niet gratis....
 

Beorn

Nieuw lid
Ik heb geen DSG maar een handbak. Wat hoger in de toeren rijden maakt helaas geen verschil in druk of dreunen.

Inmiddels heeft PON klantenservice na een review op hun skoda-site contact opgenomen. Hun td gaat de dealer ondersteunen om te kijken of het probleem oplosbaar is. Klantenservice contact is prima. Het "zeg wat je doet en doe wat je zegt" hebben ze duidelijk onder controle. Maar goede communicatie gaat dit probleem niet oplossen dus duimen voor wat resultaten. Ik hou jullie op de hoogte.
 

B.Stuurder

Forumguru
@Beorn succes, ik duim voor je, dit is een héél irritant probleem wat veel impact kan hebben. Een constant dreunend geluid is niet gezond voor je.
 

DannyG

Forumguru
Dank je wel. Dat zijn we hardgrondig met elkaar eens. :sterretjes:
Laatst een Citigo als huurauto meegenomen. Wat een oase van rust :banghead:

Heb je dat gedreun ook wanneer je twee vensters op een kiertje zet (best tegen over mekaar staande vensters)? Als dat beter is, dan wordt er nagenoeg zeker een onderdruk gecreëerd en dat moet gewoonweg verholpen kunnen worden. Immers niet alle Octavia's hebben daar last van. De proefwagen waar ik indertijd mee gereden heb, had het. Degene die we gekocht hebben niet.
 

Beorn

Nieuw lid
Heb je dat gedreun ook wanneer je twee vensters op een kiertje zet (best tegen over mekaar staande vensters)? Als dat beter is, dan wordt er nagenoeg zeker een onderdruk gecreëerd en dat moet gewoonweg verholpen kunnen worden. Immers niet alle Octavia's hebben daar last van. De proefwagen waar ik indertijd mee gereden heb, had het. Degene die we gekocht hebben niet.
Ja, helaas. Enige wat een beetje hielp was een vast reservewiel monteren. Het verschil was daarna waarneembaar maar nog ver van een acceptabel niveau.

Het over/onderdruk probleem is overigens wel duidelijk aanwezig. Met name als ik verkouden ben dan lijkt het alsof je in de bergen rijdt. Voor mijn gevoel varieert de druk met de snelheid.
 

DannyG

Forumguru
@Beorn : Afhankelijk van hoe ver je nog met deze materie wil gaan (want ik lees in je beginpost dat je de oude begrijpelijkerwijze beu begint te worden) kan je je niet wenden tot je rechtsbijstandsverzekering als je die hebt. Of misschien tot een consumentenorganisatie. Je hebt een probleem dat duidelijk op te merken is.

Dat Leaseplan zich er niets van aan trekt omdat het geen defect is, lijkt me wel erg kort door de bocht. Een defect is het misschien niet, maar zeker een montagefout wat in mijn ogen minstens zo erg is.
Het siert de dealer dat hij naarstig naar een oplossing zoekt, maar daarbij zou hij toch wel de hulp en ondersteuning kunnen gebruiken vanuit de dealer. Je bent immers niet de enige die dit nare effect heeft en moet dus echt wel bij Skoda gekend zijn.

En kan je misschien niet onderhandelen voor een andere auto? Ik zou op den duur een beetje het gevoel krijgen om bedrogen te zijn :sterretjes:.

Veel sterkte in ieder geval nog. Ik hoop op een spoedige en grondige oplossing voor je :troost:
 
Bovenaan Onderaan