Octavia of Sportback

xplain

Forumguru
- LEES AUB DE OPENINGSPOST ALVORENS TE STEMMEN

Situatie: Ik mag een nieuwe bedrijfswagen kiezen en het moet eentje van D'Ieteren Lease zijn (Audi, VW, Seat of Skoda). Rekening houdend met m'n budget zijn de kandidaten VW Golf, VW Jetta, VW Touran, Audi A3 Sportback en Skoda Octavia. De Golf valt af want die is te plastiekerig en er komt volgend jaar al een nieuw model van uit. De Jetta valt af wegens te onpraktisch. Ik ben drummer en ik krijg hier mijn basdrum nooit in. De Touran is half in de running, buiten het feit dat ik 25 jaar ben en zo'n wagen zeker zal kiezen als ik kids heb, maar nu lijkt me dat geen goede keuze. Resten nog de Sportback en de Octavia!

En dan nu mijn verhaal. Toen ik met een aantal kandidaten gereden had (VW Golf 2.0 TDI, Audi A3 1.9TDI, Audi A3 Sportback 1.9TDI) was ik ervan overtuigd voor een Sportback te gaan. Zijn kleinere broer is, welja, te klein
smile.gif
en de Golf wordt te snel vernieuwd, zoals ik al zei, en dat zint me niet zo. De 2.0 TDI is echter wel een dijk van een motor!
Ik had echter nog een extra testrit op mijn lijstje staan met de Octavia. Het was een 1.9TDI DSG (zo had ik die DSG-bak ook eens getest) hatchback. De DSG-bak is een erg knap staaltje technologie, maar moet minstens met een 2.0TDI gecombineerd worden. Ik kies nu liever €1300 opties meer en handgeschakeld dan een DSG-back te rijden in een 1.9TDI.
De Octavia op zich heeft me aangenaam verrast. Geen Audi-interieur, maar van kwaliteit zeker niet onder VW. Skoda zit qua afwerking, naar mijn mening, tussen VW en Audi. De Audi lag goed op de baan en vraagt om te cruisen, in tegenstelling tot mijn beestige Alfa 147, die vraagt om de bochten in te duiken! Ik plaatste na een half uurtje de Octavia terug op de parking van de concessiehouder en zei tegen mezelf: de Octavia is waarschijnlijk iets beter uitgerust, maar de extra opties zijn eerder nice to haves en daarom ga ik voor de Sportback! Goed ik de garage terug binnen en gaf fier de sleutels af. Nog een gesprekje gehad met de verkoper en dan alsnog gevraagd om een offerte te maken. Ik dacht laten we even zot doen en laten we zo goed als alle opties erop zetten. Het papier kwam uit de printer en ik stond stom van verbazing
shocked.gif
Een Octavia Combi die nagenoeg full option ging was ONDER de (leasing)prijs van een kale Sportback! Eh??? :eek:hmy:
Onderweg naar huis serieus zitten peinzen. "Dan moet ik gewoon de Skoda nemen! Ah ja je zou stom zijn dat niet doen!". De volgende dag bleef ik er echter nog over denken en denken en begon weer een beetje te neigen naar de Audi. Nagenoeg geen opties, maar wat vind ik dat toch zo'n prachtige wagen! De Octavia ook hoor, maar de Sportback heeft toch net dat ietsje meer. Vooral in dat vet geile mauritiusblauw.
En dan denk ik weer, je zou stom zijn die Skoda te laten staan! Heb mijn luxeprobleem ook voorgelegd aan collega's en vrienden en iedereen begrijpt mijn probleem maar 80% van de mensen zegt dan: "Maar een Skoda? Wie rijdt er nu Skoda? :lol:" Ja! Goeie vraag! Ik?

Om mijn (luxe)probleem nog duidelijker te maken start ik graag met het uitrustingspakket van beide wagens. Ik ging voor mezelf alles toch eens op papier zetten dus ik dacht waarom er niet direkt een postje van maken :wink:
[*]Audi A3 Sportback 1,9 TDi 105 pk 5v

Max. vermogen (kW(pk)/omw./min.) 77(105) / 4000
Koppel (Nm/omw./min.) 250 / 1900
Optrekken 0-100 km/ u (sec.) 11,7
Max. snelheid (km/u) 187

Buitenkleur: Mauritiusblauw (pareleffect)
Zetels: Zwart
Dashboard: Zwart
Tapijten: Zwart
Dakhemel: Zilver

radcu9.jpg

sibn7a.jpg

Belangrijkste standaard uitrusting:
[*]Centrale armsteun vooraan
[*]Elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels
[*]Ruitenwissers met 4 intervalschakelingen aangepast aan de rijsnelheid
[*]Pre-radio uitrusting met 6 luidsprekers
[*]4 elektrisch bediende ruiten met komfortbediening
[*]Elektronisch antidiefstalsysteem "Transponder"
[*]ESP (Electronic Stability Program)

Opties:
[*]Boordcomputer
[*]Pack Clima-X Pack, bevat:
[*]4 alu velgen 6x16, 9-spakig
[*]Bijkomende tapijten AR
[*]Elektronische airconditioning
[*]Metallic lak
[*]Snelheidsregelaar

Maandelijkse huurprijs €516 ZBTW

[*]Skoda Octavia Combi Ambiente 1,9 TDi 105 pk 5v

Max. vermogen (kW(pk)/omw./min.) 77(105)/4000
Koppel (Nm/omw./min.) 250 / 1900
Optrekken 0-100 km/ u (sec.) 11,8
Max. snelheid (km/u) 192

4644e32677a55c8823d89d7e5d7a13ad.jpg
98ec8ab091040c697cd794fcd76c996a.jpg
369Nexus_navigatie2_1536_x_1024_1152_x_768_-med.jpg
172skoda1-med.jpg

Belangrijkste standaard uitrusting:
[*]12V stopcontact in de kofferruimte
[*]Centrale armsteun achteraan met skiluik
[*]Gekoeld handschoenenkast
[*]Elektrisch bediende en verwarmde buitenspiegels
[*]Knipperichten geïntegreerd in de buitenspiegels
[*]Startbeveiligingssysteem 'Transponder'Opties
[*]Lichtmetalen velgen 'Pegasus' 17" (sportchassis en klein reservewiel)
[*]Pack 'Company Plus', bevat:
[*]Automatische airconditioning 'Climatronic'
[*]Centrale armsteun vooraan 'Jumbo Box'
[*]Parking Distance Control voor- en achteraan
[*]Navigatiesysteem ’Nexus’ met 6,5 inch kleuren
[*]LCD-beeldscherm en TMC
[*]boordcomputer met MaxiDOT
[*]4 tweeters en 4 luidsprekers
[*]Regendetector
[*]'Coming Home' functie
[*]Snelheidregelaar 'Cruise Control'.
[*]Afneembare trekhaak
[*]Afwezigheid motorkenteken
[*]Brilhouder
[*]Dakrails E
[*]lektr.bed.ruiten voor en achteraan
[*]Pack 'Lederafwerking', leder op de versnellingspook, bijhorende versnellingspookbalg en het handremvat + lederen stuur
[*]Multifunctioneel stuur (radio)
[*]Multifunctioneel stuur in leder - Pack ¨Lederafwerking¨,
[*]Maxi DOT scherm
[*]Parapluhouder vooraan de kofferafdekking
[*]Verduisterde ruiten achteraan
[*]Regelbare voorzetels + opbergvak
[*]Voorzetels in de hoogte regelbare met regelbare lendesteun
[*]opbergvak onder de passagierszetel vooraan
[*]Verwarmde voor- & achterzetels
[*]Verwarmde voorruitsproeiers

Maandelijkse huurprijs €516 ZBTW

Voordelen Audi:
[*]Looks
[*]Afwerking
[*]Goeie standaard speakers
Nadelen Audi:
[*]Dure opties en dus nagenoeg geen opties

Voordelen Skoda:
[*]Ruim
[*]Nagenoeg full option
Nadelen Skoda:
[*]Gaat ie rammelen na 2 jaar?
[*]ESP niet standaard
[*]Knoppen airco plastiekerig
[*]Boxen gaan schel klinken als je de radio volle gas zet

So! What would you do?
smile.gif

Jager

Actief lid
Hallo Xplain,
Ik heb mezelf in dezelfde situatie bevonden.
De ruimte heb ik verder niet echt hard nodig, maar de combi vindt ik persoonijk een mooier model dan de HB.
Ook eerst gekeken naar een Audi A3 Sportback, gereden en echt een fijna wagen!
Toen naar de Skoda dealer, en als ik zie...je krijgt een gewoon een auto uit het VAG segment met alles erop en eraan!
Het afwerkingsniveau is naar mijn idee tussen VW en Audi in.
Ik zou zeggen; kies de Skoda
grin.gif

Jpoers

Lid
Deze vraag is zeker ook gesteld op een audiforum, denk dat ze daar allemaal audi zeggen, en hier natuurlijk skoda.

Gewoon verstand zegt volgens mij gewoon skoda, veel completer, zeer ruim, mooie looks. Afwerking is vergelijkbaar met volkswagen, sommige vlakken zelfs beter. (in mijn geval fabia(=mezelf) vs polo(=mijn broer))

En het enige voordeel wat je zelf kan bedenken is de speakers, deze zou je zelfs nog kunnen vervangen mocht je hieraan echt storen.

En jah de looks, vind de audi zeker mooi. Maar persoonlijk doet de styling van de octavia daar niet voor onder. mocht je net zoals mij van ingetogen auto's houden die het niet uitschreeuwen. (zoals bmw)

Jep: SKODA
grin.gif

xplain

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Jpoers</font><hr />

Deze vraag is zeker ook gesteld op een audiforum, denk dat ze daar allemaal audi zeggen, en hier natuurlijk skoda.

[/ QUOTE ]

Dat heb je goed geraden!
smile.gif
Op het Audi-forum is het zelfs een poll geworden (want dat gaat hier niet?) Ik baseer me echter niet op de poll-resultaten, maar op de onderbouwde reactie die de forummers geven. Op een audi-forum krijg je doorgaans de voordelen van de Sportbacj voorgeschoteld, en hier zal dat natuurlijk andersom zijn. Bedoeling is dus om zo nog meer informatie over beide wagens te vergaren waardoor ik een gegronde beslissing kan nemen.

Ik heb ook naar de Sportback gekeken en die ziet er wat ruiger uit inderdaad, zoals Audi betaamt.
Maar zoals je op je lijstje al laat zien die uitrusting van de skoda is toch een stukje ruimer.
En je zit toch hoofdzakelijk in de auto en niet op het dak.
Die buitenkant is wel mooi maar niet echt speciaal (maar dat is mijn mening)van de Octavia.
En dan heb je ook nog eens een stukken grotere kofferbak.
Ik zou trouwens wel gaan voor de combi, dat is pas een koffer, daar kunnen minimaal 2 complete drumsets in, en je wekelijkse boodschappen.

Ik heb mijn Octavia afgelopen vrijdag opgehaald en vanaf dat moment reageerd iedereen direct anders op mijn keus.
Toen ze alleen op mijn verhaal afgingen dat ik een octavia besteld had ging het gesprek ineens niet meer over auto's maar over voetbal enzo, ze wilde me niet beledigen. (echt waar)
Ik ben echt een zeur met betrekking tot auto's en nu gaat elk gesprek met kennissen weer over auto's en dan vooral over mijn SKODA!!!!!
Iedereen is echt verast over de looks en kwaliteit van mijn Octavia.
De mensen oordelen, net als ik tot een klein half jaar geleden trouwens, over de Skoda van 10 jaar terug.
Met je hard roep je Audi, maar met verstand roep nee schreeuw je om een Octavia!!!!!!
super.gif

Ik ben blij dat ik deze keus heb gemaakt en niet voor de Sportsback of Avensis ben gegaan.
Als je hem hebt deelt iedereen je mening voor de Skoda, daarvoor nog even niet.

De uitvoering die jij laat zien is trouwens vergelijkbaar met de Business Edition + ng meer extra's in Nederland.

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: xplain</font><hr />

Voordelen Audi:
[*]Looks
[*]Afwerking
[*]Goeie standaard speakers
Nadelen Audi:
[*]Dure opties en dus nagenoeg geen opties

Voordelen Skoda:
[*]Ruim
[*]Nagenoeg full option
Nadelen Skoda:
[*]Gaat ie rammelen na 2 jaar?
[*]ESP niet standaard
[*]Knoppen airco plastiekerig
[*]Boxen gaan schel klinken als je de radio volle gas zet

[/ QUOTE ]

Afwerking van Audi is inderdaad onovertroffen, ook de materiaalkeuze. Daar kan niemand tegenop, eerlijk is eerlijk.

Maar de afwerking bij Skoda ligt er niet eens zo heel ver vandaan (beter dan VW in ieder geval) en de bouwkwaliteit is voortreffelijk. Ik haal het Skoda-stokpaardje maar weer van stal: de Skoda-fabriek staat op een gedeeld eerste plaats in het interne VAG-kwaliteitsonderzoek, samen met de A8-fabriek in Neckarsulm. Ik merk 't zelf aan mijn Octavia: na bijna vier jaar nog geen enkele rammel, zelfs geen kraakje.

Dus als je voor een premiumuitstraling gaat, het gevoel in een topauto rond te rijden en belangrijk vindt wat de buren vinden: Audi.

Ga je voor de maximale bang for bucks aan opties, ruimte én degelijkheid en stoor je je niet aan het oordeel van anderen: Skoda. Voor het geld dat je bespaart, kun je makkelijk die paar overkomelijke minpuntjes wegwerken en voor de rest een keer extra op vakantie gaan.

Laat de factor 'wat-zullen-ze-wel-niet-van-mij-denken-als-ik-"maar"-in-een-Skoda-rijd' niet meetellen om te beslissen. Dan moeten zij die belachelijk doen, de meerprijs maar betalen. Ik ben nu 39 en trek mij daar absoluut niets van aan. Het is mijn geld! Zo gaan wij ook al 15 jaar winkelen bij 'den ALDI'. Nog zo een imagogevoelig merk (in Vlaanderen wel te verstaan). Wel, wij zijn tot nog toe niet ziek geworden van 'den bucht van den ALDI' maar hebben wel al veel geld uit gespaard. Skoda is een volwaardig VAG produkt waarvan enkel de buitenkant SKODA is. Puur Imagoprobleempje dus. Succes met de hoofdbrekerij!

Dutch4x4

Senior Member
Overigens heb ik het juist als vermakelijk en lekker tegendraads ervaren om in een Skoda te rijden. Want ook al zegt die 80 procent 'Wie rijdt er nu in een Skoda?', ze geven je daardoor wel de kans op hen met hun neus op de feiten te drukken.
grin.gif

En na 4 jaar in een auto die ik met m'n verstand heb gekozen, kan ik zeggen dat je er ook met je hart van kunt gaan houden. Dat ging nog vrij rap ook! Sterker nog, ik heb 'm vorig jaar van de zaak overgenomen en hij is nu van onszelf.

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Dutch4x4</font><hr />

Overigens heb ik het juist als vermakelijk en lekker tegendraads ervaren om in een Skoda te rijden. Want ook al zegt die 80 procent 'Wie rijdt er nu in een Skoda?', ze geven je daardoor wel de kans op hen met hun neus op de feiten te drukken.
grin.gif

[/ QUOTE ]
Dat heb ik van het weekend ook allen maar gedaan, en dat is echt leuk.

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Dutch4x4</font><hr />

En na 4 jaar in een auto die ik met m'n verstand heb gekozen, kan ik zeggen dat je er ook met je hart van kunt gaan houden. Dat ging nog vrij rap ook! Sterker nog, ik heb 'm vorig jaar van de zaak overgenomen en hij is nu van onszelf.

[/ QUOTE ]
Daar kan ik nog niet over oordelen maar ik denk dat als ik het geld heb hem inderdaad koop voor mijn vriendin.
Wel wat groot maar wel full option en veilig.

De Audi sportback is een vreselijk mooie auto!
De Skoda Octavia Combi ook. Eigenlijk kun je ze niet helemaal met elkaar vergelijken omdat het totaal verschillende modellen zijn. (een Golf en een Jetta vergelijk je toch ook niet?)

Zelf rijd ik sinds kort Skoda, maar tijdens het wachten zeiden de meesten: Ga je Skoda rijden? Zou je dat nu wel doen? Is dat wel een goed merk?

Nu heb ik de auto laten zien en onder andere de volgende opmerkingen van diezelfde personen gekregen:
- Wat een luxe wagen!
- Dat ziet er mooi uit!
- Lijkt wel een directiewagen zo mooi!
- Wat een handige opties!
- Zit er wel heel strak uit!
- Voelt goed aan!

De verbazing en waarschuwingen vooraf zijn omgeslagen in bemoedigende en bevestigende woorden voor mijn keuze. Dat had ik zelf natuurlijk allang gezien in de showroom. Ook in diverse onderzoeken is er echt helemaal niets mis met Skoda, meestal scoren ze beter qua tevredenheid dan een VW.

Hoe de auto zich de komende jaren houdt weet ik nog niet, maar aangezien het dezelfde onderdelen zijn als menig VW (of Audi) zal de kwaliteit wel goed zitten!

De opties kun je zelf vergelijken in de showroom, maar laat je vooral niet tegenhouden door de naam Skoda.

Zeker als je met drumstellen in de weer moet, lijkt mij een grote Combi altijd beter dan een 5 deurs als de Sportback.

Ik heb voor een Skoda Octavia hatchback gekozen, puur vanwege de ruimte en de kwaliteit. En natuurlijk ook de prijs in combinatie met de uitrusting.
En nog geen moment spijt gehad!

Succes met je keuze, wat je ook kiest het is een goede keuze!

Jpoers

Lid
In de autoweek van een paar weken terug stond een test tussen een octavia en audi a4.

Hierin won zelfs de octavia met overtuigende stappen, nr kan je downloaden tegen lichte vergoeding, heb zelf dit nr niet meer liggen anders had ik het wel even ingescand.

vergelijking 02, audi a4

Mijn keuze ging ook tussen A3, Jetta en Octavia en uiteindelijk een pure rationele beslissing genomen.
Voor de prijs van een middenarmsteun in de Jetta, heb je bij Skoda 17" Pegasus ( supermooi ! ) met sportonderstel ( bij wijze van ).
Verschil tussen Jetta en Octavia ( zelfde opties ) Eur 4500,-
Audi is leuk als je 15 rooie hebt liggen om te 'upgraden'.

Bij aflevering vroegen mensen bij mij in de straat wat voor merk dit was.
Skoda ?
Tjonge wat een mooie wagen zeg !
Ziet er echt heel chique uit.
Wist niet dat ze zulke mooie auto's maakten.

Bij mijn eerste dag op kantoor liep ik mijn afdeling op en ineens staat iedereen op en loopt achter mij aan richting de kapstok.
Ik was een beetje verbouwereerd en vroeg mijn chef wat er aan de hand was.
( Je voelt 'em al aankomen, denk ik )
Mijn chef zei : Volg de Skoda rijder !
cool.gif

En dat is nu precies waar het om draait !

Denk na en kies de Skoda
xyxthumbs.gif
hoe mooie die Audi van buiten ook is.

Succes met je keuze.

De meeste argumenten zijn al aangehaald, maar voor mij was er nog één extra t.o.v. de VW Jetta en de A3 Sportback (toch vreemd hoeveel mensen voor dezelfde keuze staan): de Octavia heeft een veel praktischere middenconsole daar waar je bij de andere 2 met je rechterknie constant tegen die domme beugel aanzit. Op den duur behoorlijk irritant wat mij betreft! De rest laat zich in één woord samenvatten: ruimte. Ik moet er niet aan denken om met mijn gezin met de sportback/VW Golf op reis te moeten. Ik kwam uit een Passat Variant en heb nooit het gevoel gehad een stap terug gezet te hebben.

BiBo

Lid
De Audi is een prachtige auto, maar reeds aangehaald door anderen, veel te prijzig. Omdat hier in Nederland de BPM-koe "nog" heerst, wordt het prijsverschil met een gelijkwaardigere uitrusting daardoor alleen nog maar groter. Trouwens mijn eigen ervaringen met de de volkswagen/audi-dealer in het zuiden van nederland zijn nou niet zo geweldig(Wealer nou niet mijn dealer), maar dit is off-topic.
En de reactie's "een Skoda
confused.gif
confused.gif
" zijn allang achterhaald.
Succes met je keuze
crazy.gif
crazy.gif

Rallye

Forumguru

In de autoweek van een paar weken terug stond een test tussen een octavia en audi a4.

Hierin won zelfs de octavia met overtuigende stappen, nr kan je downloaden tegen lichte vergoeding, heb zelf dit nr niet meer liggen anders had ik het wel even ingescand.

[/ QUOTE ]

De test (oktober/november, nr 47) 2006 gaat over de RS Combi tegen de A4 TFSI Avant. Ter illustratie van het niveau: van de RS wordt een foto afgedrukt, ingezoomd op de GROENE remklauwen (sinds mei 2006 in rood). Tevens wordt de standaarduitrusting geroemd: stoelverwarming standaard op de Skoda?????

Maar goed: ze rijden even goed, de Audi is iets comfortabeler, maar de Skoda is ruimer, zowel voor- als achterin, heeft meer laadruimte en is goedkoper. All's well that ends well .... de Skoda wint.

Daniel

Lid
Ik vind de O2 mooi,maar vind de A3 Sportback supper vet.
Als het je om de ruimte gaat kies je natuurlijk voor de O2,ik weet niet wat je nu voor een auto hebt en waar je je drumstel me vervoerd.

Als het geen ruimte kwestie was dan zou ik voor de Sportback gaan,is(vind ik)gewoon een veel mooier model.

LenK

Forumguru
Als je de enorme lijst met opties van de Octavia vergelijkt met dat lijstje van de Audi en je vergelijkt de zee van ruimte die je hebt in de Octavia met het krappe Audi interieur en je weet dat dat het qua techniek identieke auto's zijn, dan zou je puur vanwege het uiterlijk (en de 4 ringen) toch niet de verkeerde keuze maken.

Ga voor de Skoda: de auto voor mensen die zich niet hoeven te bewijzen.

Om je drumstel in te laden hoef je niet eens de bank plat te leggen denk ik, bedenk eens hoe handig je dat op den duur vindt!

adee

Senior Member
Heb ook de Audi overwogen maar vanwege de compleetheid van de Octavia heb ik toch voor de laatste gekozen. Tot op heden nog zonder ook maar een seconde spijt te hebben.
Wat Dutch schrijft, vind ik ook een prettige bijkomstigheid
473.gif

Trouwens, toen ik een maandje geleden mijn winterbanden liet monteren, zag ik op de remklauwen de vier ringen staan... Dus toch nog een beetje Audi
winkie.gif

In mijn geval heb ik naar mijn idee een rationele keuze gemaakt waar ik, nogmaals, absoluut geen spijt van heb!

sitechris

Donateur
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Rallye</font><hr />

[/ QUOTE ]

De test (oktober/november, nr 47) 2006 gaat over de RS Combi tegen de A4 TFSI Avant. Ter illustratie van het niveau: van de RS wordt een foto afgedrukt, ingezoomd op de GROENE remklauwen (sinds mei 2006 in rood). Tevens wordt de standaarduitrusting geroemd: stoelverwarming standaard op de Skoda?????

Maar goed: ze rijden even goed, de Audi is iets comfortabeler, maar de Skoda is ruimer, zowel voor- als achterin, heeft meer laadruimte en is goedkoper. All's well that ends well .... de Skoda wint.

[/ QUOTE ]

Die test was eerder al in de Autobild geplaatst en slecht vertaald door Autoweek. Waarschijnlijk is stoelverwarming in Duitsland wel standaard en heeft de vertaler dit niet even nagezocht.

jij hebt ook een hele lijst met opties van beide auto's opgenoemd; ik denk dat jij jezelf moet afvragen welke opties jij heel graag hebben wil
crazy.gif

voor mij waren dit de meest gewilde opties (vandaar ook mijn keuze voor deze mooie auto):

Skoda Octavia Business Edition:
- veel ruimte
- Xenon met koplampsproeiers
- PDC voor en achter
- regensensor
- lichtsensor met coming/leaving home optie
- leren stuur en pook
- mooie lm-velgen
- goede looks (o.a. mooie buitenspiegels, mooie achterlichten)

en dan de korte levertijd: ook een pluspunt lijkt mij!

succes met kiezen
xyxthumbs.gif

Bovenaan Onderaan