xplain
Forumguru
- LEES AUB DE OPENINGSPOST ALVORENS TE STEMMEN
Situatie: Ik mag een nieuwe bedrijfswagen kiezen en het moet eentje van D'Ieteren Lease zijn (Audi, VW, Seat of Skoda). Rekening houdend met m'n budget zijn de kandidaten VW Golf, VW Jetta, VW Touran, Audi A3 Sportback en Skoda Octavia. De Golf valt af want die is te plastiekerig en er komt volgend jaar al een nieuw model van uit. De Jetta valt af wegens te onpraktisch. Ik ben drummer en ik krijg hier mijn basdrum nooit in. De Touran is half in de running, buiten het feit dat ik 25 jaar ben en zo'n wagen zeker zal kiezen als ik kids heb, maar nu lijkt me dat geen goede keuze. Resten nog de Sportback en de Octavia!
En dan nu mijn verhaal. Toen ik met een aantal kandidaten gereden had (VW Golf 2.0 TDI, Audi A3 1.9TDI, Audi A3 Sportback 1.9TDI) was ik ervan overtuigd voor een Sportback te gaan. Zijn kleinere broer is, welja, te klein
en de Golf wordt te snel vernieuwd, zoals ik al zei, en dat zint me niet zo. De 2.0 TDI is echter wel een dijk van een motor!
Ik had echter nog een extra testrit op mijn lijstje staan met de Octavia. Het was een 1.9TDI DSG (zo had ik die DSG-bak ook eens getest) hatchback. De DSG-bak is een erg knap staaltje technologie, maar moet minstens met een 2.0TDI gecombineerd worden. Ik kies nu liever €1300 opties meer en handgeschakeld dan een DSG-back te rijden in een 1.9TDI.
De Octavia op zich heeft me aangenaam verrast. Geen Audi-interieur, maar van kwaliteit zeker niet onder VW. Skoda zit qua afwerking, naar mijn mening, tussen VW en Audi. De Audi lag goed op de baan en vraagt om te cruisen, in tegenstelling tot mijn beestige Alfa 147, die vraagt om de bochten in te duiken! Ik plaatste na een half uurtje de Octavia terug op de parking van de concessiehouder en zei tegen mezelf: de Octavia is waarschijnlijk iets beter uitgerust, maar de extra opties zijn eerder nice to haves en daarom ga ik voor de Sportback! Goed ik de garage terug binnen en gaf fier de sleutels af. Nog een gesprekje gehad met de verkoper en dan alsnog gevraagd om een offerte te maken. Ik dacht laten we even zot doen en laten we zo goed als alle opties erop zetten. Het papier kwam uit de printer en ik stond stom van verbazing
Een Octavia Combi die nagenoeg full option ging was ONDER de (leasing)prijs van een kale Sportback! Eh??? hmy:
Onderweg naar huis serieus zitten peinzen. "Dan moet ik gewoon de Skoda nemen! Ah ja je zou stom zijn dat niet doen!". De volgende dag bleef ik er echter nog over denken en denken en begon weer een beetje te neigen naar de Audi. Nagenoeg geen opties, maar wat vind ik dat toch zo'n prachtige wagen! De Octavia ook hoor, maar de Sportback heeft toch net dat ietsje meer. Vooral in dat vet geile mauritiusblauw.
En dan denk ik weer, je zou stom zijn die Skoda te laten staan! Heb mijn luxeprobleem ook voorgelegd aan collega's en vrienden en iedereen begrijpt mijn probleem maar 80% van de mensen zegt dan: "Maar een Skoda? Wie rijdt er nu Skoda? :lol:" Ja! Goeie vraag! Ik?
Om mijn (luxe)probleem nog duidelijker te maken start ik graag met het uitrustingspakket van beide wagens. Ik ging voor mezelf alles toch eens op papier zetten dus ik dacht waarom er niet direkt een postje van maken :wink:
[*]Audi A3 Sportback 1,9 TDi 105 pk 5v
Max. vermogen (kW(pk)/omw./min.) 77(105) / 4000
Koppel (Nm/omw./min.) 250 / 1900
Optrekken 0-100 km/ u (sec.) 11,7
Max. snelheid (km/u) 187
Buitenkleur: Mauritiusblauw (pareleffect)
Zetels: Zwart
Dashboard: Zwart
Tapijten: Zwart
Dakhemel: Zilver
Belangrijkste standaard uitrusting:
[*]Centrale armsteun vooraan
[*]Elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels
[*]Ruitenwissers met 4 intervalschakelingen aangepast aan de rijsnelheid
[*]Pre-radio uitrusting met 6 luidsprekers
[*]4 elektrisch bediende ruiten met komfortbediening
[*]Elektronisch antidiefstalsysteem "Transponder"
[*]ESP (Electronic Stability Program)
Opties:
[*]Boordcomputer
[*]Pack Clima-X Pack, bevat:
[*]4 alu velgen 6x16, 9-spakig
[*]Bijkomende tapijten AR
[*]Elektronische airconditioning
[*]Metallic lak
[*]Snelheidsregelaar
Maandelijkse huurprijs €516 ZBTW
[*]Skoda Octavia Combi Ambiente 1,9 TDi 105 pk 5v
Max. vermogen (kW(pk)/omw./min.) 77(105)/4000
Optrekken 0-100 km/ u (sec.) 11,8
Max. snelheid (km/u) 192
[*]12V stopcontact in de kofferruimte
[*]Centrale armsteun achteraan met skiluik
[*]Gekoeld handschoenenkast
[*]Elektrisch bediende en verwarmde buitenspiegels
[*]Knipperichten geïntegreerd in de buitenspiegels
[*]Startbeveiligingssysteem 'Transponder'Opties
[*]Lichtmetalen velgen 'Pegasus' 17" (sportchassis en klein reservewiel)
[*]Pack 'Company Plus', bevat:
[*]Automatische airconditioning 'Climatronic'
[*]Centrale armsteun vooraan 'Jumbo Box'
[*]Parking Distance Control voor- en achteraan
[*]Navigatiesysteem ’Nexus’ met 6,5 inch kleuren
[*]LCD-beeldscherm en TMC
[*]boordcomputer met MaxiDOT
[*]4 tweeters en 4 luidsprekers
[*]Regendetector
[*]'Coming Home' functie
[*]Snelheidregelaar 'Cruise Control'.
[*]Afneembare trekhaak
[*]Afwezigheid motorkenteken
[*]Brilhouder
[*]Dakrails E
[*]lektr.bed.ruiten voor en achteraan
[*]Pack 'Lederafwerking', leder op de versnellingspook, bijhorende versnellingspookbalg en het handremvat + lederen stuur
[*]Multifunctioneel stuur (radio)
[*]Multifunctioneel stuur in leder - Pack ¨Lederafwerking¨,
[*]Maxi DOT scherm
[*]Parapluhouder vooraan de kofferafdekking
[*]Verduisterde ruiten achteraan
[*]Regelbare voorzetels + opbergvak
[*]Voorzetels in de hoogte regelbare met regelbare lendesteun
[*]opbergvak onder de passagierszetel vooraan
[*]Verwarmde voor- & achterzetels
[*]Verwarmde voorruitsproeiers
Voordelen Audi:
[*]Looks
[*]Afwerking
[*]Goeie standaard speakers
Nadelen Audi:
[*]Dure opties en dus nagenoeg geen opties
Voordelen Skoda:
[*]Ruim
[*]Nagenoeg full option
Nadelen Skoda:
[*]Gaat ie rammelen na 2 jaar?
[*]ESP niet standaard
[*]Knoppen airco plastiekerig
[*]Boxen gaan schel klinken als je de radio volle gas zet
So! What would you do?
Situatie: Ik mag een nieuwe bedrijfswagen kiezen en het moet eentje van D'Ieteren Lease zijn (Audi, VW, Seat of Skoda). Rekening houdend met m'n budget zijn de kandidaten VW Golf, VW Jetta, VW Touran, Audi A3 Sportback en Skoda Octavia. De Golf valt af want die is te plastiekerig en er komt volgend jaar al een nieuw model van uit. De Jetta valt af wegens te onpraktisch. Ik ben drummer en ik krijg hier mijn basdrum nooit in. De Touran is half in de running, buiten het feit dat ik 25 jaar ben en zo'n wagen zeker zal kiezen als ik kids heb, maar nu lijkt me dat geen goede keuze. Resten nog de Sportback en de Octavia!
En dan nu mijn verhaal. Toen ik met een aantal kandidaten gereden had (VW Golf 2.0 TDI, Audi A3 1.9TDI, Audi A3 Sportback 1.9TDI) was ik ervan overtuigd voor een Sportback te gaan. Zijn kleinere broer is, welja, te klein
Ik had echter nog een extra testrit op mijn lijstje staan met de Octavia. Het was een 1.9TDI DSG (zo had ik die DSG-bak ook eens getest) hatchback. De DSG-bak is een erg knap staaltje technologie, maar moet minstens met een 2.0TDI gecombineerd worden. Ik kies nu liever €1300 opties meer en handgeschakeld dan een DSG-back te rijden in een 1.9TDI.
De Octavia op zich heeft me aangenaam verrast. Geen Audi-interieur, maar van kwaliteit zeker niet onder VW. Skoda zit qua afwerking, naar mijn mening, tussen VW en Audi. De Audi lag goed op de baan en vraagt om te cruisen, in tegenstelling tot mijn beestige Alfa 147, die vraagt om de bochten in te duiken! Ik plaatste na een half uurtje de Octavia terug op de parking van de concessiehouder en zei tegen mezelf: de Octavia is waarschijnlijk iets beter uitgerust, maar de extra opties zijn eerder nice to haves en daarom ga ik voor de Sportback! Goed ik de garage terug binnen en gaf fier de sleutels af. Nog een gesprekje gehad met de verkoper en dan alsnog gevraagd om een offerte te maken. Ik dacht laten we even zot doen en laten we zo goed als alle opties erop zetten. Het papier kwam uit de printer en ik stond stom van verbazing
Onderweg naar huis serieus zitten peinzen. "Dan moet ik gewoon de Skoda nemen! Ah ja je zou stom zijn dat niet doen!". De volgende dag bleef ik er echter nog over denken en denken en begon weer een beetje te neigen naar de Audi. Nagenoeg geen opties, maar wat vind ik dat toch zo'n prachtige wagen! De Octavia ook hoor, maar de Sportback heeft toch net dat ietsje meer. Vooral in dat vet geile mauritiusblauw.
En dan denk ik weer, je zou stom zijn die Skoda te laten staan! Heb mijn luxeprobleem ook voorgelegd aan collega's en vrienden en iedereen begrijpt mijn probleem maar 80% van de mensen zegt dan: "Maar een Skoda? Wie rijdt er nu Skoda? :lol:" Ja! Goeie vraag! Ik?
Om mijn (luxe)probleem nog duidelijker te maken start ik graag met het uitrustingspakket van beide wagens. Ik ging voor mezelf alles toch eens op papier zetten dus ik dacht waarom er niet direkt een postje van maken :wink:
[*]Audi A3 Sportback 1,9 TDi 105 pk 5v
Max. vermogen (kW(pk)/omw./min.) 77(105) / 4000
Optrekken 0-100 km/ u (sec.) 11,7
Max. snelheid (km/u) 187
Buitenkleur: Mauritiusblauw (pareleffect)
Zetels: Zwart
Dashboard: Zwart
Tapijten: Zwart
Dakhemel: Zilver
[*]Centrale armsteun vooraan
[*]Elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels
[*]Ruitenwissers met 4 intervalschakelingen aangepast aan de rijsnelheid
[*]Pre-radio uitrusting met 6 luidsprekers
[*]4 elektrisch bediende ruiten met komfortbediening
[*]Elektronisch antidiefstalsysteem "Transponder"
[*]ESP (Electronic Stability Program)
Opties:
[*]Boordcomputer
[*]Pack Clima-X Pack, bevat:
[*]4 alu velgen 6x16, 9-spakig
[*]Bijkomende tapijten AR
[*]Elektronische airconditioning
[*]Metallic lak
[*]Snelheidsregelaar
[*]Skoda Octavia Combi Ambiente 1,9 TDi 105 pk 5v
Max. vermogen (kW(pk)/omw./min.) 77(105)/4000
Optrekken 0-100 km/ u (sec.) 11,8
Max. snelheid (km/u) 192
[*]12V stopcontact in de kofferruimte
[*]Centrale armsteun achteraan met skiluik
[*]Gekoeld handschoenenkast
[*]Elektrisch bediende en verwarmde buitenspiegels
[*]Knipperichten geïntegreerd in de buitenspiegels
[*]Startbeveiligingssysteem 'Transponder'Opties
[*]Lichtmetalen velgen 'Pegasus' 17" (sportchassis en klein reservewiel)
[*]Pack 'Company Plus', bevat:
[*]Automatische airconditioning 'Climatronic'
[*]Centrale armsteun vooraan 'Jumbo Box'
[*]Parking Distance Control voor- en achteraan
[*]Navigatiesysteem ’Nexus’ met 6,5 inch kleuren
[*]LCD-beeldscherm en TMC
[*]boordcomputer met MaxiDOT
[*]4 tweeters en 4 luidsprekers
[*]Regendetector
[*]'Coming Home' functie
[*]Snelheidregelaar 'Cruise Control'.
[*]Afneembare trekhaak
[*]Afwezigheid motorkenteken
[*]Brilhouder
[*]Dakrails E
[*]lektr.bed.ruiten voor en achteraan
[*]Pack 'Lederafwerking', leder op de versnellingspook, bijhorende versnellingspookbalg en het handremvat + lederen stuur
[*]Multifunctioneel stuur (radio)
[*]Multifunctioneel stuur in leder - Pack ¨Lederafwerking¨,
[*]Maxi DOT scherm
[*]Parapluhouder vooraan de kofferafdekking
[*]Verduisterde ruiten achteraan
[*]Regelbare voorzetels + opbergvak
[*]Voorzetels in de hoogte regelbare met regelbare lendesteun
[*]opbergvak onder de passagierszetel vooraan
[*]Verwarmde voor- & achterzetels
[*]Verwarmde voorruitsproeiers
Voordelen Audi: