Octavia onbetrouwbare auto!

Wouter84

Nieuw lid
Volgens de consumentenbond zou de octavia geen betrouwbare auto zijn. Een hoogst opmerkelijk resultaat aangezien Skoda het juist heel goed doet in andere tevredenheidonderzoeken.

Enkele van de vele punten waarop de octavia ondermaats zou scoren zijn:
- Motormanagement
- Onregelmatig lopende motor
- Problemen aircosysteem
- Versnellingsbak
- Remschijven, remvoeringen, remblokken
- Ruitenwissermotor
- Richtingaanwijzers
- Controlelampjes, -instrumenten

Het betreft hier een 1.6 hatchback met 85kW.

Dit oordeel staat in de AutoGids 2007 van de consumentenbond.

Bijlagen

• 41013-Autogids betrouwbaarheid 1.jpg
    41013-Autogids betrouwbaarheid 1.jpg
    95,8 KB · Weergaven: 58

French

Lid
Wat een onzin!
Ik rij sinds 1997 Octavia eerst een 1.6 101 PK en 125.000 mee gereden en sinds 2003 een 20v Turbo met tot nu toe 97.500 op de teller.
Bij de 1.6 is een knopje van de raambediening stuk gegaan en had ik problemen met de lcd schermpjes op het dashboard. Beide zaken zijn nog onder garantie hersteld. Verder viel de temperatuurmeter geregeld uit.
De 20v Turbo is tot nu toe de termostaat, de lendensteun van de bestuurderstoel, een schuifje van een ventilatierooster en een sensor van het oliepeil stuk gegaan.
Geen spectaculaire dingen dus en zeker geen dingen waarmee je langs de kant van de weg komt te staan.
Sterker nog, dat is me tijdens 9 jaar Octavia rijden nog nooit gebeurd. Dat is ook de reden waarom ik na mijn huidige Octavia er weer één koop.

Wouter84

Nieuw lid
Ik heb ook sterk het idee dat in deze test van elke auto 1 exemplaar getest is en als het dan net tegenzit slaat de uitslag op een maandaochtend model. Ik heb de laatste tijd toch al niet zo'n hoge pet op van de consumentenbond. Ze komen vaak vrij ondeskundig op mij over. De tevredenheidstroffee van Autoweek lijkt mij een veel betrouwbaarder resultaat geven!

Saturnus66

Nieuw lid
Heeeel vreemd,

Mijn vader heeft een Opel astra 1.6 en krijgt de laatste autobeurt gratis omdat hij heel veel aan de auto heeft gehad.
Drie collega's hebben een Peugeot 106 207 en 407 en zijn niet echt tevreden en twee hiervan staan meer in de garage bij de dealer dan dat ze rijden.
Een buurman geef nog geld uit als hij maar geen Mazda hoef te rijden.
Ik heb mijn twijfels over de testen van de consumentenbond.
Kunnen volgens mij zich beter houden bij het testen van ladyshaves en mixers.
biggthumpdown.gif

Remco28

Actief lid
Volgens mij zitten er daar een paar heren die het niet kunnen hebben dat een octavia overal als positief uit de bus komt.
Misschien bevooroordeeld?Alhoewel ik 1 van de minpunten id. de remschijven zijn.

ericb

Actief lid
De consumentenbond heeft een reputatie opgebouwd met dit soort beoordelingen.Deze uitkomst verbaasd mij dan ook niets.
Legendarisch is de beoordeling van cassetedecks halverwege de jaren 80 waarbij, het op dat moment, absoluut beste deck ter wereld, de Nakamichi Dragon, als slechtste uit de bus kwam. Dat deck was namelijk te ingewikkeld te bedienen (je kon bv ieder soort en merk tape inregelen, en er zat geen nederlandse gebruiksaanwijzing bij. Iets waar de audiofielen die er toedertijd ruim 4800 gulden voor over hadden echt niet wakker van lagen. Nee dan de Kenwoood van 198 gulden, die was beter want er zaten geen instellingsmogelijkheden op en de nederelandse gebruiksaanwijzing was lekker dun.

Wallie

Lid
Lijkt wel een test van Computers van de consumentenbond... da's ook altijd door de random generator gemaakt...
1761.gif

VEEJAY

Forumguru
Toch vanuit de andere kant bezien ben ik met mijn Octi2 in 1 jaar al vaker bij de dealer geweest dan in 4 jaar met mijn vorige Seat Toledo.

Ook als je verschillende draadjes bekijkt heeft de O2 aardig wat 'kinderziektes'. Neemt niet weg dat de voordelen prijs/opties en goede motortechniek een hoop frustratie wegneemt.

Saturnus66

Nieuw lid
Dat klopt, iedere nieuwe auto heeft in het begin kinderziektes. Zolang deze maar worden opgelost.
Kijk maar een voor de aardigheid op de collega forums van de andere merken, daar vind je ook draadjes genoeg hoor.
De politie in oostenrijk rijd niet voor niets in Skoda Octavia 1 en 2 rond.
24.gif

Dutch4x4

Senior Member
De bond gebruikt leden-vrijwilligers om deze overzichten samen te stellen. Op basis van zo'n steekproef lijkt het me onmogelijk om aselect te werk te gaan.

Staat er ook bij die cijfers hoeveel mensen er meedoen? Misschien aardig om eens te vergelijken met het aantal deelnemers aan de Tevredenheidstrofee (overigens ook niet aselect, eveneens uit de aard der zaak: allemaal AW-lezers).

Als het puur om betrouwbaarheid gaat, zou je het verst komen met pechgevallen (ANWB?), APK-afkeuringen (Bovag?) en extra garagebezoeken (RAI?) per 1000 verkochte auto's en dan liefst ook nog gedeeld door het totale aantal kilometers (ook via de RAI?). Maar goed, ga daar maar aan staan...

Nautonier

Nieuw lid
Kan ook liggen aan de opzet van het onderzoek.
Het imago van Skoda kan erg meespelen wanneer je willekeurige mensen ondervraagt. Dit in tegenstelling tot ervaringen van mensen die de auto daadwerkelijk rijden.
De opzet is niet uit de scan af te lezen.

purk

Senior Member
ik kan mijn auto er wel in herkennen, achterwisser motor defect, remmen voor trillen, luchmassameter defect, airco lekt koelmiddel, radiateur lekt en kraakt met drempels nemen in het onderstel. Gelukkig heb ik nog garantie en wordt het allemaal volgende week vervangen of gemaakt.

maar wat wil je na 7 jaar, niets heeft het eeuwige leven.
Ik heb hiervoor vier golfjes gehad maar zoveel mankementen heb ik er nooit aan gehad, ik vind ook dat de nieuwe auto wel minder zijn van kwaliteit, slechter materiaal gebruik.

smg

Lid
Klopt niets van! Ik heb een kapotte cruisecontrol, display, turbo, linksvoor-aftermarket-xenonlampje en een resonantie gehad. En ik ben in mijn eentje heel representatief...

Dutch4x4

Senior Member
Nee hoor, geintje.
grin.gif

Hoewel ik me soms niet aan de indruk kan onttrekken dat een O2 niet dezelfde bulletproof auto is (met alleen oude en bewezen onderdelen) als de O1...

Maar dat kan ook aan mij liggen, hoor. *pomtiedom*

Bovenaan Onderaan