Ik vind het onderzoek van de Consumentenbond veel representatiever dan de tevredenheidstrofee van Autoweek. Bij Autoweek doen uitsluitend auto’s van maximaal 2 jaar oud mee, nieuwe auto’s dus waarbij je nog geen oordeel kunt geven over de betrouwbaarheid en de duurzaamheid, wel over de kinderziektes. Bij de Consumentenbond doen alle auto’s mee, dus ook die ouder zijn en dus mogelijk meer mankementen hebben gehad. Bij de Consumentenbond is het een vast panel dat 2 keer per jaar alle gegevens moet invullen. Bij Autoweek is het een toevalstreffer wie er mee doet. Elk jaar kunnen dit andere mensen zijn en je kunt maar maximaal 2 keer meedoen want dan is je auto al te oud. Alle mankementen na het tweede levensjaar van een auto vindt je dus in de tevredenheidstofee absoluut niet terug, dus niet erg representatief naar mijn mening.
Er wordt in dit draadje nog een keer verwezen naar een test van de Consumentenbond waar ze de plank volledig mis hebben geslagen, dit komt inderdaad wel eens voor. Echter het overzicht van de Consumentenbond van mankementen per autotype is geen test maar een weergave van wat de berijders van deze auto’s hebben ingevuld, uitermate betrouwbaar dus. Ik kan mij wel vinden in de problemen die de Consumentenbond heeft weergegeven. Ook al vindt ik de Skoda Octavia een hele beste auto, de eerste serie heeft gewoon teveel kinderziektes gehad en de ondersteuning vanuit Pon is minimaal. Ook is bijvoorbeeld mijn officiele Skoda dealer niet in staat om problemen op te lossen. 12 dagen in de garage staan voor steeds dezelfde terugkerende mankementen is toch niet niets.