Octavia rs 2.0 tdi rookt

de wagen was zich aan regenereren vandaar de rook ineens, ze hebben hem nu handmatig uitgebrand.
wagen staat terug in orde motorisch nu.

Ook bleek de wagen gechipt te zijn :d leuk te weten

bij mijn vorige wagens nooit last van gehad misschien deden deze dit niet maar tijdens het regenereren maakt de uitlaat geluid precies of hier steekt een open uitlaat op.

alvast bedankt iedereen voor de hulp
 
Laatst bewerkt:
Dat hangt er toch maar net van af wie het gedaan heeft en op welke manier met wat precies de auto gechipt is? :pieker: Is het een RS chip, of een echte op maat geschreven OBD tuning? Allé...

geen idee eigenlijk, wagen is ook afkomstig van het duitse en waarschijnlijk in duitsland gechipt, is er een mogelijkheid voor deze uit te lezen ergens voor te kijken welk soort chip?
 

Joske

Forumguru
Maar als de roetfilter verwijderd geweest is, wat me nog steeds niet duidelijk is, moet die softwarematig ook 'verwijderd' worden..

En wat bedoel je met uitbranden??
 

peterrapid

Forumguru
Uitbranden is de katalysator gewoon een steekvlam erin steken om een weg vrij te maken voor de uitlaatgassen. Is eigenlijk niet zo goed omdat er een vrije baan wordt gemaakt en de sensor(en) nu terug vrij zitten maar je kat blijft in weze vol zitten en je krijgt na verloop van tijd steenvorming in de kat en heel veel rook, vieze geur interieur, en het is een oplapmiddel.
 

jos_br

Actief lid
Waarschijnlijk wordt er met het uitbranden geforceerd regenereren bedoelt. Wanneer alle sensoren er nog in zitten zou dat namelijk kunnen. Wat meteen wil zeggen dat het filter verwijdert is zonder een softwareaanpassing en dus binnenkort weer begint te roken.......

Jos.
 
inmiddels weer bijna 1000 km gereden zonder problemen enkel een storing ( roetfilter cilinderrij 1 onjuiste werking kortsluiting met plus) dus of een kabeltje verplet/over ofwel mijn druksensor kapot?

ook begon de wagen daarjuist weer te regenereren wat weer veel/minder blauwe rook opbracht benblijven doorrijden en na ongeveer 10 minuten was hij hiermee gestopt.

hoelang doet een wagen normaal om te regenereren?
 

GewwiT

Lid
Zoals Jos_br hier al meerdere keren aan heeft gegeven, hoort jouw wagen niet meer te regenereren aangezien het roetfilter verwijderd is. Maar dit is dus klaarblijkelijk niet in de software aangepast :(

Bij een normaal werkende regeneratie van het roetfilter duurt het bij mijn auto inderdaad wel een aantal minuten. Zie het nooit gebeuren dus merk het alleen maar als de auto stil staat aan het toerental en de koeling....
 
Ik merk het ook bij het rijden aan de gaspedaal en ook aan de brom uit de uitlaat, niemand ervaring met een brommende uitlaat?

Kan de dealer overigens de software aanpassen of moet ik hier voor naar een speciaal bedrijf gaan?
 

CDK

Forumguru
Dat gaat je dealer niet kunnen of niet willen doen, je kunt daarvoor naar een gerenommeerde tuner, of naar een bedrijf als VAG techniek, Hans Sloot of JB Autoservice, bij de laatste kom je @jos_br tegen als ik me niet vergis ;)
 

Joske

Forumguru
Dus regenereren veroorzaakt uitlaatporn :D

Nee serieus.. Laat gauw die roetfilter wegschrijven! Levert echt problemen op hoor!
 
auto moet weer naar de garage, eerst storing van katalysator op cilinderrij 1 met +, erna tijdens het regenereren begon hij in te houden -> wagen in noodloop
nu branden het lampje van de uitlaat(motormanagement) roetfilter (welke ik niet heb!) en het pinkend gloeispiraal wagen rijd voor de rest goed dus denk niet dat er iets kapot is, wel zal de roetfilter weggeschreven worden (vervalt mijn chiptuning dan?) waarna ik denk dat de problemen weg gaan zijn
 

skodaboy

Forumguru
oei,dit klinkt weer niet goed he..

EGR handmatig afdoppen en daarna softwarematig wegschrijven zal dit probleem oplossen.

als je software update's en dergelijke begint te doen,bestaat idd het risico dat je chiptuning ook verdwijnt.
maar een goede tuner zet de tuning kosteloos terug als hij overgeschreven wordt, tenminste als hij de tuning destijds heeft "geplaatst".
 

Joske

Forumguru
zolang die roetfilter niet weggeschreven wordt in de software zal je problemen blijven hebben..

hebben we dit ondertussen niet al een keer of 10 gezegd?

:lezen:

(goed bedoeld é.. voor alle duidelijkheid)
 
ik zit nog altijd in garantie dus het is aftasten ipv direct weg te schrijven, anders was de software al in orde gebracht, dit word maandag gedaan dan is de garage terug open.

Gisteren tijdens het rijden geen pinkende lampjes meer op bcc -> wagen terug uit noodloop
Moet ik ook nog kijken voor de egr klep af te doppen?

alvast bedankt
 

DimiTator

Actief lid
Tja, wat zin heeft het dat ze je goede raad geven?

Uw garagist kent er dus niks van of houdt zich dommer dan u.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

skodaboy

Forumguru
ik zit nog altijd in garantie dus het is aftasten ipv direct weg te schrijven, anders was de software al in orde gebracht, dit word maandag gedaan dan is de garage terug open.

pff lang leven de 25 merken garage..:banghead:

en zoals eerder gezegd echt snugger lijkt die kerel ook niet..:mad:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan