Octavia RS 2.0 TSI wastegate probleem

SileX

Senior Member
Wilde toch even een draadje aanmaken om een probleem uit te leggen en hopelijk heeft iemand er wat aan in de toekomst.
Blijkbaar is dit op de handbak en op de DSG uitvoering. Ik heb zelf de DSG.

Probleem;
Een 'ratel' geluid tussen de 2500-3000rpm.
Een filmpje waar je het kan horen; http://www.youtube.com/watch?v=ijFNPYkRjvI&feature=related

Oorzaak;
De wastegate maakt dit geluid. Dit komt voor op bijna alle 2.0tsi motoren. Het begon allemaal bij de Golf GTI en Sciroccos.

Oplossing;
Een clipje kan gemonteerd worden op de wastegate.
PART # 06J145220A



1769d4da.jpg

00b4a2cd.jpg


Ik heb hier dus ook last van en de clip staat momenteel in bestelling (backorder).

Extra leesvoer;
http://www.golfgtiforum.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=176
 

Spector

Forumguru
Ik heb die "ratel" ook, dacht dat ie uit de kofferbak oid kwam, weet nu waar ik het moet zoeken en zal dit eens bij de dealer aangeven. Thanks!
 

adjego

Actief lid
Is dit probleem er wel bij de Octavia?? Naar mijn idee wordt er in de Octavia nog altijd de oude 2.0 TSI gebruikt met 200 pk. Dit probleem zit op de 2.0 TSI met 211 pk. Dit probleem komt namelijk alleen voor op de Golf VI GTI modellen, en niet op de Golf V modellen.
 

SileX

Senior Member
De 2011 Octavia RS die ik heb heeft de 211pk TSI - dit is ook bevestigd door JD afgelopen zaterdag.


@ Spector - welke dealer heb je ?
 

Rallye

Forumguru
@Silex: volgens de site heeft de RS nogsteeds de 147 kw Golf V-motor. Ik heb ook niets gelezen over de Golf 6-motor in de RS. Wat heeft JD je verteld, dat je de nieuwe motor hebt, of dat je 211 pk hebt (maar dus een goed voorziene oude motor).
http://www.skoda.nl/modellen.aspx#v=48
 

SileX

Senior Member
JD gaf aan dat het fysiek precies dezelfde motor is als in de GTI mk6 en juist niet van de mk5. Of ik dan ook 211 of 200 pk heb is discutabel :)
 

sitechris

Donateur
Ik heb die ratel overigens niet in mijn GTI 6, of ik sla er geen acht op oid. Maar met het clipje ben je er vanaf. Wel apart dat de Octavia RS nu hetzelfde blok heeft als de GTI maar dat ze er niet over communiceren. Is toch even extra verkoopargument lijkt me dat je kunt zeggen dat nieuwste blok erin ligt.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik heb recent nog bij de dealer over de aanschap van een RS staan praten, en die bevestigde juist dat dat de nieuwe 211pk-motor juist niet in de RS ligt (en voorlopig ook niet komt). Bijzonder!
 

SileX

Senior Member
De EA888 motor (mk6 GTI) heeft een dist. ketting.
De EA113 motor (mk5 GTI) heeft nog een riem.

Mijn RS heeft een ketting...
Tenslotte; 'mijn' dealer geeft gewoon aan dat dit de mk6 blok is :)
 

MarcoO2

Forumguru
Inderdaad, des te beter! Blijft wel bijzonder dat er
a) geen ruchtbaarheid aan is gegeven (voor zover mij bekend); en
b) dat dealers dat zelf niet weten...
 

SileX

Senior Member
Helemaal mee eens Marco.
De nieuwe motor heeft toch aardig wat aanpassingen tenopzichte van de 'oude'.

Het is waarschijnlijk dezelfde verkooptruc als met de 180pk versie die toendertijd in de Leon geplaatst is.

Anyway - 200pk of 211pk, tomato of tomatoe :)

Gaat erom dat ze die zooi moeten fixen :D
 

Spector

Forumguru
@Silex

Mijn dealer is Vepreda in Spijkenisse. Ik hoor die ratel vrij duidelijk als ik met lage toeren in zijn 2 of 3 doortrek, tussen de 2500 / 3000 toeren. Ik ga dit eens voorleggen aan de dealer, kijken wat die te zeggen hebben.
 

SileX

Senior Member
Ok - wijs op het onderdeel nummer, en in de eerder geposte posts staan links die verwijzen naar het elsawin nummer en het TSB nummer. Dit had ik in 1 keer aan de monteur gegeven.
 

Rallye

Forumguru
Sorry dat ik wat off topic lijk te raken, maar aangezien het waste gate-probleem alleen bij de Golf VI motor voorkomt, is het toch goed te weten welke motoren de RS nu (gehad) heeft.

Hier wat meer over de verschillen tussen beide motoren:
http://www.golfgtiforum.co.uk/index.php?topic=131433.0
http://www.my-gti.com/1046/differences-between-the-gti-mark-v-and-mark-vi-engine
Hier wordt ook als verschil aangegeven dat de oude motor een riem en de nieuwe een ketting zou hebben. Mijn RS, uit 2006 (dus zeker met de oude motor), heeft echter ook een ketting. Tenminste volgens de dealer, die ik vorige week vroeg of de distributieriem niet vervangen moest worden (ik zit tegen de 120.000km aan). Antwoord: nee, want jouw auto heeft een ketting.....
In http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_VAG-motoren#2.0_TFSI wordt geen riem genoemd en hebben beide versies een ketting.
Hier is dan weer vermeld dat de TFSI een riem zou hebben. Hier gaat het weer over een ketting, wat hier ontkend wordt. Hier worden twee motorcodes genoemd, BWA resp. CCZA voor de TFSI resp. TSI. Enige genoemde verschil is het toerental waartussen het maximum koppel bereikt wordt: 1800 - 5000 bij de BWA, 1700 - 5000 bij de CCZA.
[url=http://www.skodacommunity.de/p342703-fragen-an-die-rs-fragtion.html#post342703]Hier
wordt dan weer gezegd (in 2008) dat de RS een ketting heeft. Hier wordt uitgelegd dat het om een combinatie gaat: "Im RS TFSI ist ein Zahnriemen für den Ventiltrieb zuständig. Lediglich die Einlass- und Auslassnockenwelle sind durch eine Einfach-Rollenkette miteinander verbunden." De tandriem moet dan bij 180.000 vervangen (wat mij geruststelt).


Ik weet het niet meer..... Kan iemand meer duidelijkheid verschaffen?
 

SileX

Senior Member
Ik zal de motorcode er bij pakken uit het boekje.

En dat is CCZA.
Volgens eerder gevonden sites, is dat inderdaad het mk6 GTI blok.

Plus, ga ik er ook wel vanuit dat JD die motoren wel kent :D

Ook gevonden;

There are several hardware differences between the different versions. The main changes between the US versions is simply Emissions. US vs ROW also has emissions changes and some other hardware changes for more "headroom" for the higher output "b" version.
CCTA = US Hardware - 200 HP
CBFA = US Hardware, High Emissions - 200 HP
CCZA = ROW Hardware, 200 HP
CCZB = ROW Hardware, 210 HP

US MK5/MK6 2.0 TSI Engine
CCTA
CBFA
CCT and CBF denote the engine's mechanical structure. IE, secondary injection (CBF) vs non secondary injection (CCT). A, the 4th letter, denotes the power output for the calibration, ie both rated in the us for 207ft-lb/200hp.

ROW MK6 and A3 2.0 TSI Engines
CCZA - A3
CCZB - MK6CCZ denotes the european mechanical structure. A denotes the 200HP calibration. B denotes the 210HP calibration.
 

hemi24

Forumguru
Er zijn twee versies:
  1. Getande riem met ketting voor koppeling van beide bovenliggende nokkenassen (EA113); motorcode: AXX, BHZ, BPJ, BPY, BUL, BWA, BWE, BWJ, BYD, CDL;
  2. Getande ketting; (EA888, > 03-2008) motorcode: CAEA, CAEB, CAWB, CBFA, CCTA, CCZA, CDNB, CDNC;
In de O2RS zou tussen 10-2005 en 10-2008 de BWA motor gemonteerd zijn en na 10-2008 zou dit de CCZA versie zijn...
Misschien kunnen de RS rijders dit bevestigen a.h.v. de sticker met uitrustings-codes in de kofferbak en/of in het onderhoudsboekje?
 
Bovenaan Onderaan