Octavia RS TFSI Combi goeie vervanger voor Cooper S?

Zo, hele mond vol die topictitel :crazy:, maar het dekt de lading goed.

Ik rijdt momenteel een Cooper S met een gezonde 205pk. Omdat we (ik en m'n vrouw) binnenkort gezinsuitbreiding krijgen, zijn we op zoek naar wat groters. Een Golf GTI kan, maar de bagageruimte houdt toch niet over. Waarom dan niet "dezelfde" techniek in een ruimer jasje? Psies, Octavia RS TFSI Combi dus!

Het plan is om te importeren uit DLD, dit heb ik met de Mini ook zelf gedaan. En naast dat het misschien wat knaken scheelt, is het gewoon heel leuk om te doen! We maken er altijd leuke spannende dagen uit van.

Ik besef me ter dege dat het qua beleving moeilijk te vergelijken is. Maar hoop toch dat de RS vergelijkbaar rijplezier biedt. Eerste "verbeteringen" heb ik ook al in het hoofd: Sportec kuurtje (kennis van me is onlangs Benelux importeur geworden), wat omlaag en wat andere velgen.

Gr.
Frank
 

Dutch4x4

Senior Member
Ik besef me ter dege dat het qua beleving moeilijk te vergelijken is. Maar hoop toch dat de RS vergelijkbaar rijplezier biedt.

Je zegt 't zelf al: eigenlijk niet te vergelijken. Moet je ook niet willen. Sta in plaats daarvan open voor wat de RS je gaat bieden en zet niet alles af tegen de MCS.

Ik denk dus eerder dat de RS onvergelijkbaar rijplezier gaat bieden. :D
 

van_der_P

Senior Member
Het plan is om te importeren uit DLD, dit heb ik met de Mini ook zelf gedaan. En naast dat het misschien wat knaken scheelt, is het gewoon heel leuk om te doen! We maken er altijd leuke spannende dagen uit van.



Gr.
Frank

Daar heb ik ook regelmatig over gedacht. Het grootste struikelblok daar in is om je huidige auto op goede manier te verkopen. Lever je daar niet veel geld op in, en kun je dat weg strepen tegen je winst ? Je kunt natuurlijk proberen om je auto via Autorola te verkopen, daar heb ik niet zo'n goede ervaringen mee. ( lees levert te weinig op).
Als dat probleem er niet was, dan had ik dat zeker een keer gedaan. Ik woon maar een kleine 10 km van de grens.
 
Ik heb de vorige 2 keren m'n auto via marktplaats goed kunnen verkopen. Nu met de Mini denk ik ook niet dat dit een groot probleem wordt, zijn gewilde karretjes. De truc is gewoon niet al te veel haast te hebben en niet superhoog in te zetten met de vraagprijs.

Trouwens, als je tegenwoordig je NL'se auto inruild in DLD (bij een autobedrijf) kun je rest BPM terugkrijgen van de Belastingdienst/Douane.

Maar weer meer on topic:

Zijn er nog kinderziektes, specifieke problemen etc. waar ik op moet letten bij een RS TFSI? Tips over uitrusting, wat beslist wel, wat is overbodig?
 

sitechris

Donateur
ik zou voor parkeersensoren voor+achter gaan, want ik vind de auto wat onoverzichtelijk bij inparkeren. Verder vind ik een sound system een pre, want de gewone radio doet het qua geluid net niet.
 

___JC___

Forumguru
Is een Octy RS vergelijkbaar met een Mini Cooper S? NEE
Is een Octy RS een goede vervangen voor een Mini Cooper S? JA
;)
 

Huyzen

Lid
Zijn er nog kinderziektes, specifieke problemen etc. waar ik op moet letten bij een RS TFSI? Tips over uitrusting, wat beslist wel, wat is overbodig?

Ik heb net een RS combi tfsi besteld, dus ervaringen kan ik je nog niet melden. Hij is standaard al behoorlijk compleet, maar ik heb er nog parkeersensoren bij gedaan, een Columbus navigatiesysteem en grotere velgen. En donkere ramen achter en chiptuning. Maar ja, nodig? Je maakt er van wat je zelf mooi vindt en stopt erin wat je uit je vorige auto absoluut niet wil missen. Vergelijken met een Cooper lijkt me niet zinvol. Een RS is absoluut een goede keus!
 
Bedankt voor de tips, parkeersensoren (vooral achter) lijkt me inderdaad zinvol gezien het lengte verschil tussen de MCS en de RS Combi ;). In de MCS heb ik een H/K soundsystem, prima vol geluid, dat zou ik in de RS ook wel willen.

Hoewel het in snelheidssensatie misschien een groot verschil is, zal het in praktijk in pure snelheid niet zo veel verschillen. Zeker na chiptuning. De tractie van een MCS bij optrekken is trouwens nogal dramatisch, bij nat zelfs volslagen kansloos, dus dat zal misschien bij een RS beter voor elkaar zijn.
 

Dutch4x4

Senior Member
Zeg dat wel, de MCS is berucht om zijn belabberde tractie. Echt een zwaar minpunt van die auto. Nog los van de kosten was dat voor mij een belangrijk argument om voor de toptractie van de Fiesta ST te kiezen...

In de RS is dat veel beter voor elkaar. En de snelheidssensatie is met een turbomotor juist véél groter, veel meer dan bij een atmosferische motor en ook meer dan bij een compressor zoals in de MCS.
 
Het tractieprobleem heb ik dan ook als enig nadeel ondervonden, wat na de tuning nog wat heftiger is geworden uiteraard. Voor de rest een super bommetje, direct en supersnel in vooral korte bochten en als er dan een keer een droog stuk goed wegdek is, ook bij een stoplichtsprint great fun.

Voor wat betreft het vermogen, door de compressor gaat dat inderdaad zonder drama. Geen krachtexplosie maar een vloeiende opbouw. Ongetuned leek het allemaal niet zo heel hard te gaan tot je op de snelheidsmeter keek, maar door de lage zit en het stugge onderstel toch een behoorlijke kick. Nu is het een ander verhaal, de compressor giert 5x harder door de kleinere pully en het cold air intake. Bijkomend voordeel is dat de versnellingsbak nu beter aan lijkt te sluiten op het aanwezige vermogen en dat is pas echt Feest met de hoofdletter F.

Maar goed, dat is dus binnenkort verleden tijd. En met een kindje achterin mag het allemaal best wat minder spartaans. Dus nog wel wilde haren, maar dan wat netter in model zeg maar :laugh:
 

Rallye

Forumguru
Nog even over die extra's: zie mijn lijstje. Als de financiën toereikend zijn zou ik er ook de Columbus (met soundsystem?) en de 18" wielen aan toevoegen. Wellicht DSG (indien al leverbaar), mogelijk verchroomde dakrails? Ik heb zelf nog gedact over de Hill hold control. Niet genomen. Is er iemand die dat wel heeft? Hoe bevalt dat?

Met name de verhoogde laadvloer vind ik nog steeds erg handig. Het scheelt een tildrempel en al je losse rommel is uit het zicht en (mits goed ingepakt) rammelvrij opgeborgen.
 
Die laadvloer heb ik gezien ja, lijkt me ook bijzonder handig (ook om bijvoorbeeld in de toekomst een versterker uit het zicht in te bouwen). Colombus is een pre, maar geen harde eis voor me, bevalt het Stream me dan alsnog niet, dan komt er gewoon een aftermarket setje in. Zelfde geld voor de 18", wel een pre, geen eis, want ook deze worden waarschijnlijk toch ook vervangen. DSG is alleen op de nieuwere (2008?) modellen, momenteel zijn de pijlen gericht op 2006 modellen, dus geen optie.

Voorlopig de eisen:
PDC
Verhoogde laadvloer
Kleur zwart (blauw op 2, zilver op 3)

Uit de categorie leuk als het erop zit, maar zit iets er niet op dan laat ik hem er niet voor staan:

Stoelverwarming
Columbus
Schuif/kanteldak
18"
Hill hold control?

Dus valt best mee :D.

Ik heb trouwens al gemerkt dat een "standaard" RS eigenlijk al supercompleet is....
 

Okki

Donateur
Waarom die leuke Mini niet houden en een tweedehands Octavia erbij voor de gezinsuitbreiding en vakantie's?
 
Mijn vrouw heeft ook al een leaseauto van de zaak, 3 auto's is wat te veel van het goede :blush:. Maar vanaf 2009 gaan we de leaseauto niet meer prive rijden, 25% bijtelling over een auto van ruim €40k is gewoon veel geld netto in de maand, zeker straks wanneer moeders de vrouw minder gaat werken i.v.m. met ons kindje. Dus heb ik er een mooie berekening op los gelaten waar uit kwam dat het een stuk goedkoper is de leaseauto uit prive te halen en i.p.v. de MCS dan een "gezinsauto" te nemen.

Overigens zijn we niet op zoek naar een nieuwe, maar een 2006-er.
 

Okki

Donateur
3 auto's is wat te veel van het goede :blush:.

Ja, moet die oprijlaan bij je huis ook weer langer en/of weer een garage erbij.

Ach ja, mijn vrouw heeft een autotje van 16jaar oud, maar ik ben af en toe eens aan het rondkijken voor iets jongers (auto dan...vrouw is al bijna 11 jaar jonger dan ik). Ik en zij vinden zo'n Mini wel erg leuk..liefst in het roomwit met zwart dak (en automaat natuurlijk :xyxthumbs:)
 
Motorfiets hoef ik niet aan te beginnen, m'n vrouw heeft op de operatiekamer gewerkt en aardig wat keren verongelukte motorrijders geprobeerd opnieuw in elkaar te zetten, vaak zonder succes :biggthumpdown:. Gelukkig trekt het me ook niet zo, geef mij maar 4 wielen.
 
Bovenaan Onderaan