Ode aan mijn lokale garage (en Enyaq met 2025 facelift is binnen!)

Mijn Enyaq is binnen. Gekocht bij de lokale garage, die er hier wat vier-seizoenenbandjes onder aan het zetten is (achter is nog de zomerband, voor is al vervangen):

Enyaq-2025.jpg

Het is de 2025 facelift, met warmtepomp, trekhaak, panoramadak, winterpakket (voorruitverwarming), Business Upgrade Advanced (Area view, Head-Up display), Regulus velgen, vier-seizoenenbanden, Graphite Grey.

Overigens heeft de lokale dealer hem gewoon weer bij de Pon dealer gekocht, want het is (zoals je kan raden) geen officiële Skoda-dealer, dus dat kon niet. Ook mijn ruilauto is op papier aan Pon verkocht, en die wordt vandaag voor dezelfde prijs weer doorverkocht aan de lokale garage. Was nodig omdat Pon de importeur anders geen korting gaf. Blijft een apart wereldje. Onderhoud is van de prijs bij Pon afgegaan, en ik ga het onderhoud dus bij de lokale garage laten doen. Niet alles hoeft Pon te zijn, wat mij betreft (ik ben niet zo van de monopolisten).

Dinsdag de auto formeel gekocht bij Pon, woensdag de banden er onder, donderdag ga ik er mee rijden (of mijn vrouw, want hij staat op haar naam. En eerlijk is eerlijk, ik kan beter navigeren, zij kan beter rijden). Inderdaad: dinsdag niet zelf gereden, ik heb mijn garagehouder meegenomen om 'm samen op te halen, en hij mocht van mij de maiden-voyage maken van Pon naar zijn garage. Vond ie leuk, terwijl het mij niet zoveel uitmaakt of de odometer op 10km (gisteren) of 32 km (vandaag) staat. Wellicht ben ik een uitzondering op dit forum.

Reden voor de lokale garage is dat het daar echt vakidioten zijn, en ook nog eens op loopafstand. Niet goedkoop, maar wellicht geeft onderstaande factuur van een paar jaar geleden (van mijn vorige auto) aan waarom ik daar mijn onderhoud wil doen:
Factuur auto anon.jpg
Inderdaad. Nog volledig handgeschreven. Ze zijn pas dit jaar overgestapt op een nieuw systeem, na verkoop van de garage van de oude eigenaar aan zijn zoons. En ja, dit was een APK keuring, en daar staat inderdaad vervanging knipperlicht linksvoor omdat de kleur verbleekt was. Kosten €1.78 excl BTW (en vast meer arbeidsloon). Onderstreping is van mij. Is misschien flauwe kul, maar ik denk dan: als ze dat al opvalt, dan zal de rest ook wel in orde zijn. En dat is mij ook wat waard. Dus ja, ik mag mijn garagehouder best een vakidioot noemen. En daar heb ik nou eenmaal een zwak voor. En daarom mogen ze nu mijn EV ook onderhouden. Is de derde EV die ze in onderhoud hebben en eerste niet-Tesla, dus dat vonden ze leuk. Mijn gunfactor hebben ze.

Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Ben wel heel benieuwd wat je met de garage bent overeengekomen v.w.b. het onderhoud aan de Enyaq de komende jaren…?!?

Captain Hook

Forumguru
Dat dus, wat @hemi24 zegt.

Het kunnen weliswaar vakidioten zijn, daar bij die lokale garage.
En zoiets heb ik altijd weten te waarderen. :jaja:

Maar anno nu, met al die elektronica in de auto's en de softwarematige sturing en onderhoud; hebben die lokale vakidioten daar genoeg kennis van c.q. hebben ze toegang tot alle tools, mocht er iets aan de hand zijn met je rijdende computer?
En/of als het de eerste/enige auto van dat type is, waar ze onderhoud aan doen, is het gemis aan ervaring daarmee dan niet een minpunt?

Een handgeschreven factuur uit 2021 van een Ford C-max is wel wat anders dan een nieuwe Enyaq... ;)

Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Aangezien je het onderhoud hebt afgekocht, wat op zich niet zoveel voorsteld bij een EV, heb je grote kans op een hoop discussie bij bijvoorbeeld aanspraak op garantie én ga je vrijwel zeker ook een pittige rekening ontvangen als er een update op de wagen moet worden gedraaid…

Ik hoop dat je deze actie voor afkoop van onderhoud een korting van 5 a 6 duizend euro heeft opgeleverd…!
Anders: veel succes!!! :banghead:

Nee, gedetailleerde afspraken zijn er niet. Ik heb bij Pon gecontroleerd dat voor garantie je niet per se naar een Pon, pardon, Škoda garage hoeft. Elke erkende garage is goed. Dat zeggen ze niet al te hard, want ze willen natuurlijk wel graag dat je naar de Škoda garage gaat. Bij de lokale garage heb ik nagevraagd of ze toegang hebben tot alle relevantie informatie en tools. Het is me uit de gesprekken duidelijk dat ze op de achtergond samenwerken met Pon Center Utrecht, die lijntjes zijn vrij kort. Even meegeluisterd, en de Pondealer gaf mijn garage advies over oa. wat je moet doen om de auto wel te laten terugladen (iets aansluiten op een stekker die onder de motorkap zit, linksvoor), dat kan dus wel, maar nu niet.

Pon heeft aangegeven dat updates gratis zijn, en voor dit model mogelijk zijn t/m versie 6 (er zat nu 5 punt nog iets in) en adviseerde nadrukkelijk zelf de updates al te draaien (gaat automatisch, over the air), omdat als je daarin achterloopt de garage rustig een dag bezig is. Škoda Connect/MySkoda is 3 jaar gratis, daarna €70 per jaar. Internet (o.a. nodig voor updates) heeft Škoda voor 10 jaar afgekocht bij Cubic Telecom. Ze durfden echt niet te vertellen wat er daarna zou gebeuren, waarschijnlijk zal Škoda dan een voorstel doen voor een leuke prijs. Ik heb geen idee of je er zelf een LTE kaartje in kan of mag zetten. Zie ik dan wel.

Mijn persoonlijke gok is dat ik ipv €523 voor 5 jaar ik eerder €1000 kwijt zal zijn, exclusief banden.

@hemi24 Ik ben toch benieuwd waar jij die kosten precies ziet. €5000-€6000 lijkt me behoorlijk veel voor onderhoud. Of is dit zo'n onbetrouwbare auto dat je problemen verwacht? Ik hoop het niet. Heb beetje expres een model gekozen dat al even op de markt is en doorontwikkeld is.

Ik heb geen idee of je er zelf een LTE kaartje in kan of mag zetten.
Volgens mij werkt het met een eSim, dus geen fysiek kaartje. Maar ik heb nog nooit ergens de mogelijkheid gezien die te vervangen door iets van jezelf.

Škoda Connect/MySkoda is 3 jaar gratis, daarna €70 per jaar. Internet (o.a. nodig voor updates) heeft Škoda voor 10 jaar afgekocht bij Cubic Telecom.

Er zijn (volgens mijn app) diverse pakketten op dit gebied
- Basis: Internetverbinding via Cubic Telecom, nodig voor o.a. nood/pechhulpoproep en OTA updates. Deze zal waarschijnlijk voor 10 jaar afgekocht zijn. Ik weet niet wat er daarna gebeurt.
- Care Connect: Maakt wagenstatus, Digitaal Certificaat en Parkeerpositie beschikbaar in de app. Kost volgens mij 15 euro per jaar.
- Online Infotainment: Heb je met name nodig als je de navigatie van de auto gebruikt, voor online routeberekening, beschikbaarheid laders enzovoort. Gebruikt je een andere routeplanner (ABRP, Waze, Google Maps, ...) dan heb je dit eigenlijk niet nodig. Kost net geen 50 euro per jaar.
- Gegevenspakket: Maakt een hotspot van je auto, zodat de kinderen achterin via Wifi het internet op kunnen. Per GB schreeuwend duur in vergelijking met normale telecom operators. Je kan beter je telefoon als hotspot gebruiken.

Volledige lijst in de Skoda Connect Shop.

Belangrijk: Als je een dynamisch energiecontract hebt en je maakt gebruik van een app (bv. Frank Energie, Stekker.com) om "slim" te laden, dan werkt dat alleen als de auto/backend weet dat je "thuis" bent. Daarvoor is die parkeerpositie, en dus het Care Connect pakket nodig.

amukar

Lid
Proficiat met de nieuwe auto. Hij ziet er prachtig uit, daar op die brug. Ik wens je veel plezier en ik wacht verder op de mijne, met ongeveer dezelfde opties.

hemi24

Forumguru
Op basis van berekeningen die je op het web wel kunt vinden, gaat men al uit van 850 euro aan onderhoud per jaar, maar dat zal bij jouw garage waarschijnlijk een stuk milder liggen.

Neemt niet weg: je hebt het bij Pon afgekocht (of ingeleverd) en dat moet je gewoon via de Pon-prijzen rekenen.

Ik hoop voor je dat je Enyaq probleemloos is, maar uit een jaar ID.3 rijden zou ik wat voorzichtiger zijn geweest…
Regulier onderhoud was geen probleem, maar alle storingen tussendoor laten de urenteller bij de dealer snel oplopen!

Bovenaan Onderaan