Oeps, O3 met hoogste km stand

Hallo, ik ben nieuw (en onervaren) hier en kom binnen met een Oeps. Zat ff te scrollen en stuitte op het topic “Wie heeft de hoogste kilometerstand onder de Octavia III rijders?” En zie dat de O3 die ik gisteren heb gekocht met vlag en wimpel de hoogste km stand haalt, nl bijna 282k. Hopelijk gaat dat goed, wellicht met jullie hulp?
Het is een benzine O3 Combi 1.2TSI van september 2013. Gedane reparaties zijn: koppeling vervangen, versnellingsbak vervangen, radiateur vervangen, remklauw vervangen en distributieriem wordt vervangen voor aflevering. Ik dacht: ach dan zijn alle grote reparaties al achter de rug en kan ik vast de 4 ton wel halen. Zie ik dat juist, of was het misschien wat te naïef, wat denken jullie?
 
Laatst bewerkt:

eriktv

Forumguru
Alles staat of valt met goede verzorging: heeft de auto een zwaar leven gehad (veel korte stukjes, zware karren trekken) en goed onderhoud. Persoonlijk heb ik liever een auto met veel (snelweg) kilometers op de klok die geregeld goed warm is gereden. En ik betaal liever flinke reparaties dan flinke afschrijving.

Wees alert op geluidjes of trillingen, zorg dat je een goede garage vindt die jij vertrouwt en houd wat geld op reserve voor onverwachte zaken. En niet teveel zorgen maken!
 

Tees

Donateur
Distributieriem vervangen lijkt me het belangrijkste, verder het gebruikelijk onderhoud en idd opletten op gekke geluiden of gevoel. Dat is voor elke auto misschien wel t belangrijkste, om een probleem zo vroeg mogelijk te constateren.

Zit er een DSG in of een handbak? Want een handbak gaat meestal langer probleemloos mee, maar ik lees al een vervangen koppeling én versnellingsbak. Dat doet me eerder aan een DSG denken.
 

Slider

Forumguru
Ook dure grappen zijn ophangingen, homokineten, vering, schokbrekers, remschijven. Op oudere auto's kan dat ver versleten zijn, zijn ook APK punten waarop de auto snel kan worden afgekeurd.
Ik hoop dat met de distributieriem ook meteen de waterpomp wordt vervangen? Anders moet de riem nogmaals worden vervangen als de waterpomp aan de beurt is.

En wanneer zijn de zaken vervangen die je beschrijft? Is dat recent geweest of 150.000km geleden? Dat is ook belangrijk, mogelijk zijn die zaken binnenkort weer aan de beurt.
 

ertromp

Forumguru
Bij de 1.2 TSI van een O3 (=EA211) zit de waterpomp niet aan de zijde van de distributieriem die moet/kan dus apart vervangen worden.
 

Tees

Donateur
De meeste dingen die @Slider noemt heb je al met een auto die 150k km heeft gedaan, dat hoort gewoon bij een iets oudere auto. Alleen de homokineten en dat soort dingen gaan vaak langer mee, die kunnen idd bij deze km-standen een keer komen.
 
Dank voor jullie reacties! @Tees, het is een handgeschakelde auto. De versnellingsbak is een ton geleden gedaan. De koppeling 40k geleden en de rest weet ik niet uit m’n hoofd. We krijgen de auto over 3-4 weken (dan heb ik weer voldoende op de rekening staan) en het onderhoudsboekje ligt daar. Het is gekocht bij AutoHoutum in Boekel en ze doen ook het onderhoud. Het was een zakelijke auto van het bedrijf naast hen en ze hebben de auto de laatste 5j in onderhoud gehad. Daarvoor dealer onderhouden.
 

Herperduin

Forumguru
Zou kunnen dat het eerst een auto van leaserijder geweest is en daarna van een ander en de laatste vijf jaar in onderhoud bij de door jou genoemde garage. Bij leasemaatschappijen is (dealer)onderhoud doorgaans goed geregeld.

Als je het kenteken hebt, kan je al best veel informatie krijgen van geschiedenis van eigenaren op Finnik.

Ik ben het met @eriktv eens dat ik liever geld investeer in onderhoud dan in afschrijving. Heb laatst na bijna 24 jaar afscheid genomen van mijn vorige auto en nooit zo goedkoop gereden. Bij hogere kilometerstand kunnen hogere kosten komen maar schrijf je ook veel minder af dus idd beetje reserve houden maar zou me geen zorgen maken. Het is bewezen techniek. Veel voorpret en daarna plezier met de Škoda gewenst. “Oeps” niet direct nodig denk ik. Overigens rijden er wel meer met hoge kilometerstand maar niet iedereen registreert het hier ;)
 
Nou, ik ben meteen op Finnik gaan kijken, heb betaald voor een premium rapport en de betaling is afgeschreven, maar geen rapport. Ik kreeg raar genoeg ook niet de gelegenheid om mijn gegevens in te voeren. Dus dat schiet niet op.
Voorpret heb ik evengoed. Ik vond de O3 heel lekker rijden.
 

Herperduin

Forumguru
@IngeD probeer op zelfde device waar je betaling mee verricht hebt nogmaals hetzelfde kenteken in te voeren. Ik heb geen account aangemaakt destijds en kan nog altijd het premium rapport dat ik destijds had gekocht openen als ik het kenteken invoer.
In de gratis versie zie je overigens het overzicht met eigenaren ook.
 
Nee als ik het kenteken opnieuw invoer komt er geen rapport. En als ik de data opvraag moet ik opnieuw betalen
 

Herperduin

Forumguru
@IngeD dan weet ik ook niet wat misgegaan is. Ik zou een mail sturen aan Finnik. Verder kan je wel de eigenaren zien als goed is (is gratis). Ik wil ook wel meekijken maar dan moet je even kenteken doorgeven.
 

Herperduin

Forumguru
IMG_1482.png

Een fleetowner is een term voor een bedrijf dat meerdere auto's (vaak meer dan negen voertuigen) in het bezit heeft en deze voertuigen voor het beheer onderbrengt bij een leasemaatschappij.

Ik zie niet direct iets vreemds maar een premium rapport gaat ook niet veel meer geven denk ik. Weinig registraties van KM standen. Hoeft niet vreemd te zijn maar ik was in veronderstelling dat dealers bij onderhoud wel KM stand moeten registreren. Wil niet zeggen dat dit niet gedaan is maar ík zie ze niet in Finnik
 
Aha dus de auto is altijd van een lease bedrijf geweest?
Km standen staan wel in het onderhoudboekje zag ik. Maar dat heb ik nog niet hier. Ik hoopte iets over schade te weten te komen in het rapport.
 
Nog een vraag: die reparaties die ik de komende jaren kan verwachten (ophangingen, homokineten, vering, schokbrekers, remschijven) zijn dat reparaties van honderden of duizenden euro’s? Met honderden heb ik rekening gehouden maar duizenden is toch wel een oeps
 

Tees

Donateur
Schokbrekers voor zijn duur (~€800), achter een stuk goedkoper (€400?), schijven zijn niet zo duur, paar honderd, homokineten weet ik niet, die zijn denk ik wel redelijk prijzig. Als je €1000 per jaar reserveert kom je naar mijn idee gemiddeld genomen redelijk goed uit met een oudere auto als dit.
 

Slider

Forumguru
Ken geen bedragen, al jaren niet meer op auto's hoeven laten vervangen. Ken het nog van mijn Golfje 4 TDI die ik naar 3 ton reed dat deze zaken steeds meer naar voren kwamen.
Zoals bij veel dingen, het onderdeel is de kosten niet, het is de arbeid om het vervangen te krijgen. Ophanging is arbeidsintensief en vanwege veiligheid, APK afkeur en vast onderdeel van de checks daardoor.

Homokineten zijn niet APK afkeur in mijn herinnering, maar die bescherm hoezen drogen uit en scheuren van ouderdom, komt er vuil en zand tussen en gaat het hard slijten.
Weet alleen recent van mijn vrouw d'r Fiesta uit 2009, links voor was er APK afkeur aan de ophanging, was €500-600 om hem weer gekeurd te krijgen. En je moet, anders heb je meteen geen auto meer.
 

Arjan1985

Forumguru
Ik vind het een hele mooie uitspraak: Beter investeren in onderhoud dan aan afschrijving. Nooit zo over nagedacht.
Toch krijg ik er hier thuis geen tweede Fabia 1 doorheen of een andere oude waardevastere auto, golf 3 gti of zo.
Moest er toch 1 zijn met afschrijving.

:ot:
En je geloofd het of niet. Geheel off-topic: Wederhelft vond het kenteken het belangrijkste. Iets met 2 cijfers 4 letters was no go :ROFLMAO: anders had ik gewoon een tweede Fabia 1 gekocht.

On topic:
Het ene jaar heb je weinig investering nodig aan je auto en het andere jaar ben je dubbel aan de beurt is mijn ervaring.
 
Bovenaan Onderaan