OII in noodloop; bougiekabel probleem

Maarten

Forumguru
Vanmorgen was mijn vrouw met de OII op pad. Op een gegeven moment belde ze me want de auto deed raar en de auto trilde, er brandde allemaal lampjes en hij reed voor geen meter meer.
Ik kreeg direct het idee dat hij in de noodloop was gesprongen. Via de Whatssapp een fotootje ontvangen.

Dus maar gebeld met de Mobiliteitsgarantie en de ANWB kwam keurig voorrijden.

Klaarblijkelijk was de bougiekabel helemaal kapot en geoxideerd door het vocht en werkte dus niet meer. Vreemd...voor een auto uit 2010 en 72200 kilometer?

De dealer gebeld voor een nieuwe kabelset. Kosten; ongeveer 150 euro. Morgen kan de nieuwe kabel erop.

Nu zijn de man van de ANWB dat dit een bekend euvel zou zijn bij de Volkswagen groep. Iemand die daar meer van weet?

Op het formulier van de ANWB staat het probleem omschreven. Bij uitlezen kwam de code storing P0303 naar boven.

2013-08-27 18.39.28.jpg IMG-20130827-WA0001.jpg
 

ertromp

Forumguru
P0303 betekent dat er een zogenaamde misfire is geweest op bougiekabel nr. 3
P0303 kan voorkomen bij een kapotte bougiekabel, defecte bobine een defecte inspuiter een verbrande uitlaatklep en nog wat van die zaken.
Ik heb nog niet gehoord dat dit een structureel probleem binnen VAG zou zijn.
Toch geen marter onder de motorkap gehad?
 

turboturbo

Forumguru
Nu zijn de man van de ANWB dat dit een bekend euvel zou zijn bij de Volkswagen groep. Iemand die daar meer van weet?
Zo te zien is Gerrit Speek dat met hem eens:
De kleinere (1.4 tfsi en fsi) benzine motoren hebben (anno 2012) een slechte reputatie. Ze hebben snel en veel koolaanslag op de kleppen en klepsteel. Ook bij lage kilometerstand (30.000-40.000km) en jonge leeftijd (minder dan 2 jaar)
bron: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-16687.html
 

Maarten

Forumguru
De monteur van de ANWB heeft de kabel laten zien aan mijn wederhelft en de oude kabel was inderdaad helemaal aangetast door het vocht en wit van binnen. De buitenzijde van de kabel was heel, dus geen marter.
 

EdZ

Donateur
Mbt het Gerrit Speek-artikel: ik weet niet of ik een FSI motor heb (is een Roomster 1.4 met motorcode BXW), maar ik heb ook afgelopen winter stilgestaan omdat de motor niet wilde aanslaan en uiteindelijk op 3 poten liep. Volgens een bevriende monteur een kwestie van aanslag wegens teveel korte stukjes met relatief koude motor. Na een keer stevig op de snelweg te hebben gereden was het over en is het niet meer teruggekomen.

Nu zou ik als volgende motor eerder een 1.2 TSI kiezen, maar ik vraag me wel af of dat met veel korte stukjes problemen gaat opleveren.
 

Cordoba

Forumguru
Wat zou ik die oude bougiekabel graag eens 'onder de loep' houden, om te zien wat er nu precies aan de hand is, en wat de oorzaak is. Er spookt van alles door mijn gedachten, maar ik heb te weinig info en specifieke kennis over de bougiekabels van dit type en bouwjaar auto, om een zinnige uitspraak te kunnen doen.
 

Cordoba

Forumguru
Als je de oude nog terug kunt vragen Maarten: de kern van de kabel is misschien alu i.p.v. koper waardoor ie wit ziet, of soort talkpoeder dat tussen de isolatielaag en de metalen kern zit, zie je ook af en toe. Als je de kabel terug kan krijgen, probeer dat eens te checken.
 

ertromp

Forumguru
Ben benieuwd Cordoba als de kabel eventueel terugkomt wat je kunt vinden. Wellicht corrosie door spanningsverschil tussen metalen?
 

Rallye

Forumguru
@turboturbo: ik interpreteer de woorden van Maarten zo, dat de ANWB-man gezegd heeft dat het probleem met de bougiekabel vaker voor zou komen bij VAG-auto's. Volgens mij zegt Gerrit Speek dat niet, of wel?
 

ertromp

Forumguru
Het stuk van Gerrit Speek gaat inderdaad niet specifiek over de bougiekabel als "boosdoener".
Wel is het interessant om te lezen overigens. Waardoor de koolaanslag komt? Wellicht emissie eisen of zo? Ben benieuwd of iemand dat hier weet.
 

turboturbo

Forumguru
@Rallye je hebt gelijk. Omdat die opmerking op de site van Gerrit Speek onder deze foutmelding code vermeld werd, ging ik daar ten onrechte wel van uit...

@ertromp daar ben ik ook wel benieuwd naar, maar gaat hier off-topic denk ik.
 

Maarten

Forumguru
De kabel is vervangen. Mijn dealer had coulance aangevraagd, maar die afgewezen. Daar ga ik nog maar eens over aan de bel trekken bij de importeur.
Ik zal later wat foto's proberen te maken van de defecte kabel.
 
Bovenaan Onderaan