OII in noodloop; bougiekabel probleem

deusjevo

Forumguru
De hele set moest vervangen worden. Mijn vrouw heeft uiteindelijk 146 euro afgerekend.
Hebben ze de kabels niet stuk voor stuk doorgemeten?
De wegenwacht had bij mij direct de slechte kabel te pakken en raadde af om ze allemaal te vervangen omdat die ene slechte kabel wel een uitzondering zou zijn.
 

turboturbo

Forumguru
Mijn dealer had coulance aangevraagd, maar die afgewezen. Daar ga ik nog maar eens over aan de bel trekken bij de importeur.
Ik dacht uit dat andere topic over PON begrepen te hebben dat jij niks met de importeur te maken hebt, maar zaken doet met de dealer?

Dus als hij geen coulance krijgt van PON over een schijnbaar ondeugdelijk product, dat dat niet wil zeggen dat jij geen coulance van de dealer kan krijgen (ergo minder of niets betaald)
 
Ik zou als ik jou was. Graag willen weten waarom er twee kabels zo uit zien. Nu zijn ze vervangen maar er is een reden waarom ze zo snel gaar zijn.
Dit is in ieder geval niet normaal het lijkt op lekstroom zijn je bougies ook gechecked?
 

Greenarctic

Donateur
Het hoeft geen 3 jaar te duren voor dit optreedt, anderhalf jaar kan ook. Twee week geleden grote beurt gehad met 71.000 km. Rij terug en ook stotteren. Als je laag in de toeren zit. Noodloop 2 keer en de melding van het uitlaatsysteem ging niet uit. Garage gebeld moest terug komen, maar ik had de dag er op een afspraak dus moest na het weekend. Eerst nog gedacht dat de LPG installatie misschien dwars lag, maar de LPG Garage DMI in Groningen gaven aan kabels of bougies. De bougies waren bij de beurt aangepast voor LPG dus dat viel af.
Afgelopen donderdag nieuwe kabels gekregen en probleem opgelost. Valt me wel op dat die onder in de toeren soepeler is dan voorheen, lijkt er op dat één of twee kabels niet goed waren.

Wacht maar even af of ze überhaupt een rekening sturen. Mag gewoon niet gebeuren binnen anderhalf jaar. En het is geen uitzondering, de garage was door de kabels heen en daarom duurde het nog meer dan een week.
Waarom waren ze niet op voorraad? Rara.
 
Maar het feit blijft dat je kabels toch niet zo snel gaar kunnen zijn. Ik heb al veel auto,s gehad maar nog nooit heb ik dit probleem gehad. kan het geen andere reden zijn, en de kabels hiervan een symptoon zijn.
 

Greenarctic

Donateur
Probleem trad op na de grote beurt, dus toen heeft de garage de kabels er af gehaald, dus ik denk dat het bij de garage ligt. Garage vroeg naar mijn type motor toen ik belde en uit de toon van het antwoord bleek dat het probleem niet onbekend was, ook geen verdere vragen. Gewoon kom donderdag maar langs dan hebben we de kabels.

Stotteren kan aan meer zaken liggen tenslotte, maar die moeite namen ze niet.

Ik heb nu een aantal auto´s versleten met ongeveer 50000 km per jaar, maar ik heb bij mijn weten nooit bougiekabels vervangen. Zo als eerder gezegd wacht de reactie van de garage wel af.
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb in meer dan 30 jaar autorijden, nog nooit bougiekabels vervangen, mijn eerste auto was dan wel een diesel, maar de rest allemaal benzine, en bij verkoop waren de auto's tussen 4 en 14 jaar oud.

Het wit uitslaan van 2 kabels kan liggen aan een aantal oorzaken:
- fout in het materiaal, waardoor bepaalde legeringscomponenten bovenop komen te liggen (oorzaak kan liggen in warmtebehandeling van het materiaal, maar kan ook iets anders zijn), met een moeilijk woord ook wel bekend als precipitatie. Als een corrosie gevoelige component bovenop komt te liggen, kan dat dit effect hebben.
- slechte passing van de pluggen, waardoor er een overgangsweerstand ontstaat, of verhit materiaal omdat de stroom door een veel kleiner oppervlak loopt, dan bij het ontwerp was voorzien. Die lokale verhitting van het materiaal kan ook precipitatie veroorzaken
- vocht tussen de pluggen kan ook corrosie veroorzaken.

Hoe dan ook, het lijkt mij gewoon een fout in de bougiekabels, enige voordeel als er nu weer kabels uitvallen heb je reservekabels (als het tenminste niet weer de kabels met dezelfde lengte zijn die uitvallen)
 

Geje

Nieuw lid
Helaas ook onze OII gisteren langs de weg komen te staan, lampjes van controlesysteem uitlaatgassen, EPC, ASR/ESP en bandenspanning aan. Melding in DOT matrix display Engine fault workshop. Uiteindelijk ANWB geconstateerd dat de bougies kabel van cilinder 1 defect was waardoor auto op 3 cilinders liep. Vreemd dat bougies kabel invloed heeft op ASR/ESP systeem? Straks naar de dealer hopelijk zijn de kabels op voorraad want er is voor nood door de ANWB een tijdelijke bougieskabel geplaatst die niet helemaal goed past.

Wel gelijk de ervaring opgedaan met de Skoda mobiliteitsservice, deze doen niets voordat alle gegevens over onderhoud binnen zijn, ook verlengede garantie is bij hun niet bekend. Het is dat de auto op een gevaarlijk punt stond en door Rijkswaterstaat is afgesleept (bergingsvoertuig), deze waren zo vriendelijk om de auto gelijk thuis te brengen echt super service. Vreemd dat anno 2013 de Skoda mobiliteitsservice niet over gegevens beschikt van dealer onderhouden auto's en verlengde garantie verzekeringen. Ze kunnen vanuit PON wel wekelijks mailen met nieuwe modellen via verassend Skoda. Hier maar weer eens een klacht over sturen richting PON.

Straks naar de dealer, ben benieuwd of ze me gelijk verder kunnen helpen en of de onderdelen überhaupt op voorraad zijn. Wordt vervolgd.

Groeten G-J
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
de ASR/ESP en nog wat andere lampjes zijn aangegaan omdat jouw auto in noodloop gesprongen is zou ik vermoeden.. niet zozeer specifiek een probleem betreffende ASR en ESP.

Noodloop: (oude post van mij)
Elke motor kan in noodloop gaan.. dan is alle "power" weg uit de auto en kan je nog maximaal 80km/u rijden ofzo. Noodloop kan veel verschillende oorzaken hebben, het motormanagement grijpt dan in om (verdere) schade te vermijden of te beperken. Een kapotte turbo kan bijvoorbeeld noodloop veroorzaken. Een reset (maw contact af en terug op) kan soms even soelaas brengen maar lost de oorzaak niet op.
 

ertromp

Forumguru
@Geje : welk bouwklaar heeft jou Octavia?
En inderdaad kwalijk hoe de mobiliteitsservice er mee omgegaan is. Houd ons op de hoogte hoe je reactie daar ontvangen wordt
 
Hoi,

in mijn geval was het een steenmarter, zelf 1 kabeltje opgehaald a 19 euro, wel zelf vervangen. Dan is er wel aardig arbeidsloon gerekend voor 4 kabels.........
 

Geje

Nieuw lid
Even een vervolg op mijn post van 4-9 jl.
Bij de dealer i.d.d. hetzelfde geconstateerd dat het de bougies kabel van cilinder 1 is, nu mocht i.v.m. de voorwaarden van de SKODA zekerheidspolis alleen deze defecte kabel vervangen worden. Discussie gevoerd met de servicemanager van de dealer, helaas geen andere mogelijkheden om de gehele set in 1 keer te vervangen, ondanks dat het een vaker voorkomend probleem is. (En ik voel me niet geroepen om naast mijn kosten voor de zekerheidspolis die dit moet dekken, nog extra kosten te maken buiten het normale reguliere onderhoud om.)

Nu afgelopen zaterdag weer hetzelfde probleem, zelfde signalen en auto in nood loop de volgende bougie kabel defect? Auto staat weer bij de dealer in afwachting van de vervolgoplossing, hopelijk gaan ze dit niet in 4 keer oplossen en komt er vanuit PON een passende oplossing..

@ertromp: Mijn octavia II is van oktober 2010

Wordt vervolgd, Groeten G-J
 
Laatst bewerkt:

Maarten

Forumguru
Inmiddels is mij een coulance toegekend. 70% van de materiaalkosten.
Het ging niet soepel, maar goed, uiteindelijk zal het geld naar mij toe worden overgemaakt door de dealer.
Hopen dat alle kabels verder stand houden...
 

Geje

Nieuw lid
Gelukkig probleem opgelost, nu was de kabel van cilinder 3 defect. Vanuit de Skoda zekerheidspolis wordt alleen het defecte onderdeel vervangen, ook PON geeft in dit geval geen garantie/coulance. Dealer heeft in dit geval coulance verleend op de overige 2 bougies kabels, erg netjes. Hopelijk gaat deze set bougies kabels langer mee.

Groeten G-J
 

Greenarctic

Donateur
Vervolg op post 28, 31-8-2013, Garage heeft bij mij alle 4 de kabels vervangen. Probleem van het stotteren was volledig verholpen. Kreeg vervolgens de volledige rekening voor 4 kabels. Op de rekening werd aangegeven dat de vervanging gebeurt was in opdracht van mij. Naar aanleiding daarvan heb ik een klacht ingediend met als onderbouwing dat de storing direct optrad na de grote beurt, zelfde midddag bij garage gemeld. Aangezien ik een LPG installatie heb laten inbouwen heb ik de storing ook met mijn LPG inbouwer afgestemd, formeel is de motorgarantie vervallen door de LPG inbouw. En deze kwam tot de conclusie dat het de bougies of de kabels waren. De bougies waren nieuw en bijgesteld voor LPG, dus de kabels bleven als enige verdachte over en dit heb ik dan dus ook aan mijn garage teruggekoppeld.

Garage van Heukelem in Groningen heeft de nota volledig gecrediteerd, met een terechte kritische noot naar mij toe dat ik de opdracht bon beter had moeten lezen voordat ik die die ochtend tekende. Hierop stond het kort omschreven. Communicatie komt van beide kanten was voor mij de les. Ik was voor dit gebeuren al tevreden met de service met van Heukelem en ben dat nu dus ook.

Als ik verschillende reacties zie in dit topic dan lijkt het er op dat de VAG Groep weer een probleem heeft met een bepaald product van een leverancier (voorbeeld de ditributiekettingperikelen) en dat de ene klant er wel last van krijgt en de ander niet. Zal wel even duren voordat hier echt duidelijkheid overkomt.
 

Eppi

Nieuw lid
Op 20 oktober 2013 een zelfde ervaring. Doordat het al een keer eerder was gebeurd met deze auto, en er toen een kapotte bobine is gediagnosticeerd, heb ik de ANWB-man waarschijnlijk op het verkeerde been gezet.
Deze bobines had hij niet bij zich.
Auto afgevoerd, vervangend vervoer, heen- en weer rijden....
Garage gaf na reparatie aan 1 bougiekabel te hebben vervangen. Kosten naar schatting ca €50-75.
Met al het gedoe zijn er hier wel veel meer kosten gemaakt helaas.
Had ik het forum maar gelezen....
 
Bovenaan Onderaan