Ik heb in meer dan 30 jaar autorijden, nog nooit bougiekabels vervangen, mijn eerste auto was dan wel een diesel, maar de rest allemaal benzine, en bij verkoop waren de auto's tussen 4 en 14 jaar oud.
Het wit uitslaan van 2 kabels kan liggen aan een aantal oorzaken:
- fout in het materiaal, waardoor bepaalde legeringscomponenten bovenop komen te liggen (oorzaak kan liggen in warmtebehandeling van het materiaal, maar kan ook iets anders zijn), met een moeilijk woord ook wel bekend als precipitatie. Als een corrosie gevoelige component bovenop komt te liggen, kan dat dit effect hebben.
- slechte passing van de pluggen, waardoor er een overgangsweerstand ontstaat, of verhit materiaal omdat de stroom door een veel kleiner oppervlak loopt, dan bij het ontwerp was voorzien. Die lokale verhitting van het materiaal kan ook precipitatie veroorzaken
- vocht tussen de pluggen kan ook corrosie veroorzaken.
Hoe dan ook, het lijkt mij gewoon een fout in de bougiekabels, enige voordeel als er nu weer kabels uitvallen heb je reservekabels (als het tenminste niet weer de kabels met dezelfde lengte zijn die uitvallen)