Oke, we zijn 750km verder en..

Freakin

Actief lid
Hi,

Zoals jullie weten ben ik niet lang geleden voorzien van een prachtige Octavia II Combi 1.6 MPI op gas (zie http://www.skodaforum.nl/board/showpost.php?p=165251&postcount=1)

Nu, zo'n 750 km verder zijn mij wat dingetjes opgevallen, voordat ik contact opneem met mn dealer, zou ik graag jullie visie willen horen (lezen):

1) De gasinstallatie heeft tot nu toe 3 keer een rood lampje (rechtsonder) getoond tijdens het rijden. In de gebruiksaanwijzing staat dat er dan een storing in het systeem is en dat er dan overschakeld moet worden naar benzine. Bij opnieuw starten, of gewoon doorrijden gaat het lampje gewoon weer uit... Wat kan er mis zijn? Kunnen ze dit uitlezen ofzo?

2) Mijn achteruitrijsensoren doen raar. 9 van de 10 keer werken ze goed, en nu al de hele dag niet meer. Dan geeft het systeem een harde piep van ongeveer 5 sec en dan verder niks. Bekend probleem geloof ik? Of is dit (hoort) dit gewoon normaal te werken?

3) Mn embleem aan de voorzijde is wat dof (steenslag, en waarschijnlijk wat water eronder gekregen). Zou dit onder de garantie vallen? (ok, niet na 6 maanden, maar na een aantal weken?)

Ik heb 6 maanden bovag garantie dus ga er vanuit dat het allemaal verholpen word, maar ben benieuwd wat jullie erover denken..?
 

bobby45

Actief lid
1) De gasinstallatie heeft tot nu toe 3 keer een rood lampje (rechtsonder) getoond tijdens het rijden. In de gebruiksaanwijzing staat dat er dan een storing in het systeem is en dat er dan overschakeld moet worden naar benzine. Bij opnieuw starten, of gewoon doorrijden gaat het lampje gewoon weer uit... Wat kan er mis zijn? Kunnen ze dit uitlezen ofzo?

ja bij en gas in bouwer welke installatie heb je?

http://www.gasfx.nl/

de dealer moet dit regelen
 

Falcon

Donateur
Alleen de kleur komt niet over 1, maar verder hebben wij bijna de zelfde auto :).. alleen is die van mij wat jonger.

1) Dit probleem heeft te maken met een elektronische storing in de aansturing van het gas inspuiten. Via de dealer een afspraak laten maken bij GasFX inbouwstation.

Wat ook kan is contact opnemen met GasFX zelf, maar ik weet niet of dan de kosten worden gedekt door je bovag garantie.

2) De sensoren kunnen gereset worden, bekend probleem. Het kan ook getriggered worden door een trekhaak met twinnyload beugel erop. Dit komt bij mijn auto nog
weleens voor.

De sensoren kunnen verder weinig aangepast worden.

3) Dat embleem zou inderdaad heel goed onder bovag garantie kunnen vallen. Vooral even goed laten nakijken of er geen roestvorming er onder plaats vind.
 

cilo

Nieuw lid
ook wij rijden met nagenoeg dezelfde auto, alleen andere kleur en iets jonger (02-2006)

bij ons brand ook regelmatig het rode lampje (op de AG-gas schakelaar/niveau meter), heb het idee dat het bij ons voornamelijk is als de motor nog koud is (en idd gaat ie vanzelf weer uit na verloop van tijd), merk er verder niks aan tijdens het rijden en ga wel een keertje bij de gasboer langs als ik zin/tijd heb.

vraagje van onze kant, hoe veel km's kun je rijden voor je moet tanken, wij zitten rond de 380km met een 55 liter tank en kunnen dan zo'n 37liter gas tanken (zit er over te denken om de 80% begrenzer iets te laten verbuigen zodat ik een 90/95% begrenzer heb en rond de 450km kan rijden voor ik moet tanken)


grtz, Louis
 

Freakin

Actief lid
Hee Falcon!

Stiekems hoopte ik al dat jij zou reageren, haha..

1) Het merk van de gasinstallatie is trouwens AG (Autogas systems), of teleflexgfi.
In de gebruiksaanwijzing staat dat wanneer het rode lampje rechtsonder aan gaat dat er dan een storing in het systeem is. Er dient dan overgeschakeld te worden naar benzine. Hoe doe ik dat? De verkoper zei namelijk dat je nooit rijdend in of uit mag schakelen..
Stoppen en dan omschakelen dus?

Dit is een soortgelijk bedieningspaneel (niet exact, maar komt in de buurt):
switch_new.gif



Bij een storing kan ik trouwens gewoon doorrijden, Ik voel en zie geen verschil. Laatst ging de storing weer vanzelf weg. En een aantal keer heb ik de auto herstart waardoor de storing ook weer foetsie was.

Herken jij dit?

2) Bij aankoop waren 2 achteruitrij sensoren vervangen. En nu al problemen, dat is raar. Ik heb geen trekhaak of fietsenrek achter op of zoiets. Ik zou niet weten wat de oorzaak zou kunnen zijn van het niet goed functioneren.
Wedden dat wanneer ik bij die garage sta dat dat ding het gewoon goed doet? :smiley29:. Of kunnen ze teruglezen dat dat systeem geweigerd heeft?

3) Logo geef ik gewoon aan, wie weet lukt t :smirk:

Alvast bedankt voor je antwoorden!

p.s1. Prachtige kleur auto heb je! Heel apart, nog niet eerder gezien.
p.s2. Waren je achterramen vanaf de fabriek getint of zelf laten doen?
 

Freakin

Actief lid
ook wij rijden met nagenoeg dezelfde auto, alleen andere kleur en iets jonger (02-2006)

bij ons brand ook regelmatig het rode lampje (op de AG-gas schakelaar/niveau meter), heb het idee dat het bij ons voornamelijk is als de motor nog koud is (en idd gaat ie vanzelf weer uit na verloop van tijd), merk er verder niks aan tijdens het rijden en ga wel een keertje bij de gasboer langs als ik zin/tijd heb.

vraagje van onze kant, hoe veel km's kun je rijden voor je moet tanken, wij zitten rond de 380km met een 55 liter tank en kunnen dan zo'n 37liter gas tanken (zit er over te denken om de 80% begrenzer iets te laten verbuigen zodat ik een 90/95% begrenzer heb en rond de 450km kan rijden voor ik moet tanken)


grtz, Louis


Ik heb nog niet helemaal zekerheid maar deze week (voornamelijk snelweg) zo'n 350 km gereden op een 80% volle gastank van 43 liter. En er brand nog 1 groen lampje. Dus ik denk dat voor mij 400 de max is.

Durf hem niet leeg te rijden (wordt ook afgeraden in het boekje). Wat gebeurd er eigelijk bij een lege tank? Gaat ie dan automatisch op benzine verder?

Groetjes!
 

cilo

Nieuw lid
Wat gebeurd er eigelijk bij een lege tank? Gaat ie dan automatisch op benzine verder?

als bij mij de tank "leeg" is gaat het AG-gas kastje/niveaumetertje piepen, en dan schakelen we hem zelf over op benzine (door op het knopje te drukken) maar meestal tanken we voor die tijd al.

grtz, Louis
 

Falcon

Donateur
(1. Ik heb zelf het systeem van Vialle (GasFX), met een ronde indicator met blauwe lampjes. Het omschakelen kan ik gewoon rijdend doen, dat is in mijn optiek een kernfunctionaliteit van je gassysteem. Moet hij namelijk kunnen, wanneer je gas op is. ;)

De storing die jij noemt, heb ik zelf niet meegemaakt.

Maar alles zegt op dit moment dat er iets fout zit in je gas systeem. Dit is het systeem wat bij deze auto hoord toen je hem kocht. Dus heb je daar bovag garantie op.

Niet langer treuzelen, maar gewoon naar de dealer ermee :)


(2. Bij het vervangen van de sensoren lijkt mij dan toch iets fout te zijn gegaan. Gewoon melden en aangeven. Als bewijs zou je audioopnames kunnen maken via je telefoon. Het is even gedoe, maar het helpt.

Aan andere kant verwacht ik ook dat de dealer jouw gelooft als klant.

Misschien dat Ronnie hier nog wat over kan zeggen?


3) Embleem zijn de kosten niet
 

Freakin

Actief lid
Ik zal eens een afspraak maken met de dealer :)
Wellicht dat er nog andere dingetjes zijn die ik kan melden, even oren en ogen open houden..

Oh enne Falcon? Reageer nog even 1 keer, want dan is dat je 1000e post op het forum! :super:
 

Wijnand850

Forumguru
Voor wat betreft de parkeersensoren wil ik je niet ontmoedigen, maar ik heb in het jaar dat ik de O2 nu heb, al een hele geschiedenis achter de rug met die dingen. Afgelopen week is er voor de 7e (!) keer door de dealer naar gekeken. Mijn klacht is ook dat ze het bij tijden prima doen, en dan ineens dagen waardeloos. Of 's ochtends prima en 's avonds niet en dan weer andersom. Kortom: geen lijn in te ontdekken, maar op een leeg parkeerterrein weet je zeker dat ze dan uit horen te zijn.... Ik heb wel een trekhaak en nu zou het aan de trekhaakdop (!) liggen. De dop zou onder het rijden "kantelen" en dan bij het achteruit rijden door de sensoren worden gezien. Proefondervindelijk lijkt dat ook wel aangetoond, maar inmiddels rijd ik al een aantal dagen zonder dop, en is de storing alweer diverse keren terug gekomen. De computer geeft geen foutcodes (en dan is er natuurlijk niets kapot....).

Ik begin er langzaamaan moedeloos van te worden en overweeg om ze maar helemaal te laten uitschakelen. Liever geen sensoren dan sensoren waar ik niet van op aan kan. Ik geloof niet in onwil bij de dealer, daarvoor hebben ze me tot nu toe veel te goed geholpen, ook met andere lastige storingen, maar ik denk dat ze het zelf ook echt niet meer weten.

Ik hoop van ganserharte dat er bij jou een oorzaak wordt gevonden en dat je die ook met ons wilt delen!

Groet,
Wijnand.
 

Bart_G

Lid
M'n vader heeft ze ook (in een Toyota weliswaar) werkt ook maar halfbakken. Zit ook trekhaak achter die auto.
 

hemi24

Forumguru
Ook met afneembare trekhaak gemonteerd en voorzien van (wiebelige) dop, geven mijn parkeersensoren geen enkele misklank.

Bij rijden over bijvoorbeeld een grindpad met een dikke laag grind wil zo nu en dan nog wel eens een fout-detectie te horen zijn. Verder zijn het voor mij uiterst betrouwbare hulpmiddelen, zowel voor als achter.
 

Gieliovd

Forumguru
Even een reactie van mijn kant, ook de nodige gas ervaringen.

1- Storing in het gassysteem is erg vervelend. Richting dealer voor je garantie om hem te laten checken bij de gasspecialist.

Tijdens het rijden van gas naar benzine en andersom schakelen is geen énkel probleem. Laat je niet bang maken. Wat denk je dat er gebeurd bij koude start? Dan draait hij op benzine en gaat vanzelf naar gas!

2- laten checken in je garantie. Sensoren overlijden vaak genoeg.

3- Was dit niet al zo toen je hem kocht? Zo ja, geen poot om op te staan. Zo nee, dan kan je dit proberen. €12 geloof ik voor zo'n ding. Plakken en rijden.
 

Ronnie

Forumguru
Ik rij zelf ook met een AG LPG installatie, ik rij zo'n 525km met een volle tank.
Bij het leegrijden (linker rode led aan) van de lpg tank gaat idd. tegen het einde het zaakje piepen en kan handmatig/automatisch op benz worden omgeschakeld.

Brandt (knippert) de rechter rode led betekent dat er een storing is opgeslagen in de LPG computer. Deze kan uitgelezen worden door de AG/Teleflex dealer.
De meest voorkomende fout is het defect zijn/raken/haperen van de druksensor, deze word nogal warm soms (bij mij iig wel) en is gemonteerd op de verdamper. Vervanging
kost zo'n € 80,-, en alle problemen zijn opgelost.
 

Ronnie

Forumguru
Er zit een 55 ltr ringtank in de kofferbak, ik heb hem nog nooit leeggereden maar bij max 525 km tank ik dan meestal zo rond de 43-46 ltr.

Ja,Ja, oons tukkers bint ook zuunig!
 

cilo

Nieuw lid
hmmmmm misschien toch maar wat eerder naar de gasboer om de boel te laten checken want ik kom toch echt niet verder dan een 380km (gemiddeld verbruik is 1 op 10 a 11).

grtz, Louis
 

Freakin

Actief lid
Ik heb inmiddels ook getankt en heb met 30 liter gas 315 km gereden..
Dus ook 1 op 10 ongeveer.

Ik vind dat nog best redelijk voor een 1250 kilo zware wagen die volgeladen gereden heeft (met een storingslampje aan, haha).
 

Freakin

Actief lid
Ik rij zelf ook met een AG LPG installatie, ik rij zo'n 525km met een volle tank.
Bij het leegrijden (linker rode led aan) van de lpg tank gaat idd. tegen het einde het zaakje piepen en kan handmatig/automatisch op benz worden omgeschakeld.

Ze vertelde mij toen dat ie z'n gassen niet kwijt zou kunnen en dat je daardor backfire zou krijgen.
Maar dat valt dus reuze mee!

Brandt (knippert) de rechter rode led betekent dat er een storing is opgeslagen in de LPG computer. Deze kan uitgelezen worden door de AG/Teleflex dealer.
De meest voorkomende fout is het defect zijn/raken/haperen van de druksensor, deze word nogal warm soms (bij mij iig wel) en is gemonteerd op de verdamper. Vervanging
kost zo'n € 80,-, en alle problemen zijn opgelost.

Ah, dat er een computer inzit met opslag van fouten wist ik niet, maar handig dat dit gebeurd!
Van de week dacht ik dat er een tak onder mn auto hing. Ik hoorde een beetje bonkend geluid, een beetje te vergelijken met een knikker in een koektrommel. Later was het opeens weg, maar tot die tijd heb ik me rot gezocht naar dit geluid. Nooit echt gevonden wat het was, maar ik vermoed dat de gasinstallatie toch echt er iets mee te maken had, vooral omdat 5 km daarna opeens dat lampje weer aanging..

Moet ik dan trouwens echt overschakelen naar benzine als dat lampje (rijdend) aan gaat?
 

cilo

Nieuw lid
Moet ik dan trouwens echt overschakelen naar benzine als dat lampje (rijdend) aan gaat?

Als bij mij het rode storings-lampje brand rij ik gewoon lekker verder op gas (omdat ik geen verschil merk tussen wel of niet brandend storings-lampje), of het verstandig is weet ik natuurlijk niet want heb geen idee om welke storing het gaat (en dus ook niet of het schadelijk is of niet).

grtz, Louis
 
Bovenaan Onderaan