Okki's Arona FR !

Okki

Donateur
Ondertussen de bandenspanning ook op de juiste waarde gezet?
Vanochtend banden op 2.6 gezet (rij ik altijd op met de Arona)
Maar, het hobbelen blijft. Hopelijk een balanceer dingetje of hoogteslag. Zo niet, dan gaan ze er onderuit.

EdK

Forumguru
2,6 ??
Niet beetje hoog ?
Wat staat er op je stikker in de tankdop deksel ?
Neem aan dat je er 99% van de ritten alleen of met tweeën in zit ?
Zou ik die spanning eens aanhouden

Tees

Donateur
2.6 is niet bizar hoog hoor, ik rij normaliter met 2.4 voor en 2.8 bar achter. Dat is halverwege leeg en vol volgens de sticker. En de Arona is ongeveer even zwaar als mijn O2. Dat doe ik om zuiniger te rijden, wat marge voor (natuurlijk) drukverlies te hebben én omdat je soms met meer en soms met minder rondrijdt.

Arjan1985

Forumguru
Even out of the box denken, kan het (toevallig) iets aan de auto zijde zijn? Of is dat volledig uitgesloten?
Dat er tegelijkertijd een demper lek is gegaan met de banden wissel.

Okki

Donateur
Even terugkomende op het banden verhaal.

Wielen zijn opnieuw gebalanceerd, maar het hobbelen is nog steeds merkbaar. Vooral tussen de 50 en 8- km p/u
In neutraal zetten levert geen verbetering op en op een heel nieuw wegdek hobbelt het ook nog steeds.
Ga volgende week weer terug om te vragen of ze wel hoogteslag gemeten hebben.

BInnenkort naar de garage voor een OH beurt. Mocht het nazien van de banden niet baten, dan zal ik vragen of ze naar aandrijfassen, schijven, motorsteunen, schokbrekers kunnen kijken. Zou wel vreemd zijn want het eis begonnen na de montage van de nieuwe banden.

Okki

Donateur
Banden/wielen opnieuw gebalanceerd en voor en achter gewisseld. De monteur heeft ermee gereden en merkt niets. Ik.....nog erger als voorheen.

Zit tussen de 50/80 km en bij ca. 1500 toeren.
In neutraal zetten lost het niet op....

Het enige dat ik zou kunnen bedenken (buiten het feit dat het wellicht alleen in mijn hoofd bestaat) is dat het mogelijk iets met het vliegwiel zou kunnen zijn?

Wat is wijsheid? Nu aan de garage vragen? Of een onafhankelijke garage ernaar laten kijken?

hemi24

Forumguru
Als in neutraal zetten niets oplost, zal het niet uit het vliegwiel komen!

Hebben ze alleen gebalanceerd, of ook daadwerkelijk naar (hoogte)slag gekeken?

EdK

Forumguru
Of een onafhankelijke garage ernaar laten kijken?
Weet niet of je in garage of dealer bent geweest of een bandenboer die ook vrachtwagens etc doet !?
Maar zou zeker eens naar een ander gaan en mijn voorkeur heeft nog steeds een bandenboer !
Zakelijk kom ik er bij één in plaats van bedrijf en prive kom ik er bij één in woonplaats.
En tsja die gasten weten waar ze over praten en wat te doen.
In verleden wel bij euromaster en kwikpit geweest ( zakelijk en privé ) en had vaak indruk dat het niet moeilijker moest worden dan wat het aapje geleerd was en wat ze nadeden !

Vergeet nooit in mijn eerste motorfiets periode.
Had nieuwe voorband nodig (Metzeler) en mijn dealer kon hem niet leveren op dat moment.
Dus naar een ander gegaan, die het nieuwste van het nieuwste had mbt balanceerapparaat.
Afijn hij kon wel leveren en dus nieuwe erop laten zetten incl uitbalanceren , rij weg en stuiterde zowat het wegdek af.
Dus meteen terug en geklaagd, kon niet dus wiel er af en weer balanceren, nieuw lood er op en wiel erin en ik weer op pad.
Wel meteen weer omgedraaid want stuiterde nog meer van wegdek af.
Derde keer was het acceptabel maar nog niet optimaal !
Maar door gereden naar me dealer en gevraagd of hij even kon kijken...
Beste man haalt wiel er uit en gooit hem op een as op een standaard en geeft handmatig een slinger aan wiel en laat hem uitdraaien.Pakt wat loodjes ( helft in gewicht van wat er op zat ) en zet wiel er weer in en maakt proefrit.
Komt terug en zegt "hij is weer zoals hoort hoor !! "
Dus ik op de motor en inderdaad NUL trillingen meer , gewoon zoals het hoort !
Deze dealer moest ook niets weten van die balanceermachines !! Geven alleen maar ellende die dingen waren zijn woorden

Okki

Donateur
Een heel verhaal. Maar ik ben dus naar Euromaster geweest. Ik, m'n broer en het hele bedrijf laten daar tot volle tevredenheid de banden doen. Ik ben dus al 2x terug geweest en hoefde niets te betalen. Ze hebben ook een proefrit van minstens 10 km gemaakt.

En ja, ze zeggen dat ze niets voelen, maar misschien voelen ze niets met betrekking tot de banden. Vandaar mijn vraag, zou ik naar iets anders moeten laten kijken?

Ik heb overigens ook het idee dat de auto wat meer "trilt/hobbelt" bij stationair toerental, maar voor hetzelfde geld zit dat ook tussen de oortjes.

Deze ook gevonden. Helaas heeft TS daarna niet meer gereageerd.

Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Om te weten of het tussen de oren zit drink je een halve fles jenever leeg en als je dan de trillingen niet meer voelt dan zit het dus tussen de oren !!
Maar zou gewoon een second opinion doen bij een bandenboer ....

Bovenaan Onderaan