Olie advies Fabia 1

Moet binnenkort mijn motorolie vervangen.
De vraag is welke is geschikt voor mijn motor, hier zijn de gegevens:
Fabia 1 -Motor 1.4 16v BBY (loopt ook op lpg G3)
Zie dat er 5-30 in moet(kaartje), maar er is zoveel keuze.
Halen jullie dat bij brezan of heron en misschien via het internet.
Bij diverse keuze menu,s komen diverse olieen uit de bus
Wacht jullie berichten af,
Laurents

Noord26

Forumguru
2 weken geleden moest ik ook olie bijvullen. Er bleek 5W30 in te gaan, aldus de dealer. Die rekende er €17,- excl BTW voor per liter. Dat is circa €20,50 per liter. Op internet toen maar 6litertjes voor €50,- incl verzending gekocht.

Ik weet niet of je ook 5W30 met long-life specificatie nodig hebt. Let daarop bij aanschaf. Ik had specificatie VW504.00 nodig, dat is dus long-life. Staat er niet in je boekje welke er in moet?

turboturbo

Forumguru
Zie dat er 5-30 in moet(kaartje)
Welk kaartje zie je dat dan precies? Mijn dealer gooit er elk jaar 10W40 in, maar we hebben niet dezelfde motor...

En QG0 duidt op vaste onderhoudsinterval, elke 12 maanden of 15.000km. Dus dan heb je geen long life olie nodig.

Er is een onderhoud kaartje aan de zijkant van het dashbord en daar staat wanneer en welke olie er staat bij de olie alleen 5-30.

Cordoba

Forumguru
BBY mag/hoort 10W40 in als ik me niet vergis, maar misschien is het goed om even met je 'gas-boer' te overleggen, ik heb wel eens gehoord dat motoren die op LPG lopen, beter een iets andere olie kunnen gebruiken.

turboturbo

Forumguru
Dat zou mij ook niet verbazen, want bij gas is de verbrandingstemperatuur veel hoger dan bij benzine (men raadt toch daarom aan niet langdurig hoog in de toeren te rijden als je op gas rijdt, of is dat achterhaald)

10W40 is een wat dikkere olie vergeleken met 5W30; in mijn logica zou het logisch klinken om iets dikkere olie te gebruiken, als de motor onder hogere verbrandingstemperaturen moet werken.

Noord26

Forumguru
LL gaat 30.000km maximaal mee. Als je op gas rijdt lijkt mij dat iedere 15000 een bezoekje aan de garage nodig is ivm eventueel stellen van de kleppen?

Noord26

Forumguru
Fabia 1 is tot medio 2007 op de markt geweest. LL interval bestaat sinds medio 2004? Dus van ver voor VOI / LL-olie lijkt mij niet.

Cordoba

Forumguru
OK, ik dat dat VOI pas rond 2007/2008 op de markt was gekomen. Overigens heb ik dezelfde motorcode en mijn auto is van mei 2003 (volgens mij wel een van de eersten met deze motorcode)

Mijn Fabia is van januari 2003 met dezelfde motorcode (BBY) als Cordoba.
Maar nu weet ik nog steeds niet welke motorolie ik moet kopen, moet erwel of kan er LL olie in ofniet.

turboturbo

Forumguru
Fabia 1, is toch van ver voor de VOI en de Long Life olie?
OK, ik dat dat VOI pas rond 2007/2008 op de markt was gekomen.
Een tijdje geleden vroeg ik mij hier op dit forum in de stamkroeg al eens af waarom 'onze' Fabia's geen VOI hebben, want volgens Skoda zelf kan VOI al op auto's vanaf 2001 ingesteld worden:
http://www.skoda.nl/service/onderhoud-en-reparatie/onderhoud.aspx

Ik ga dit bij een volgende beurt dan ook eens navragen hoe dit zit.

Cordoba

Forumguru
Hier een kopie van een engelstalig instructieboekje:
Engine oil specifications for vehicles with fixed service intervals (QG0, QG2)

Engine oil specifications

Petrol engines:
VW 501 01
VW 502 00
VW 504 00

Engine oil specifications for models with flexible service intervals (QG1)
VW 501 01
VW 502 00
VW 504 00
In exceptional cases, you must top up only once
engine oil complying with Specification VW 502 00 (only for petrol engines) to maximum 0.5 litres. You must
not use other engine oils - risk of engine damage!
Note
• Before a long drive we recommend that you purchase and carry with you
engine oil which complies with the specification for your vehicle. Consequently,
you will always have the correct engine oil for refilling.
• We recommend using a preservative from the Škoda original accessories
offered by your Škoda dealer.
• For further information - see Service shedule.

Je zou dus in de kofferbak moeten kijken of er op de sticher QG0, of QG1 staat (vast of variabel interval)

turboturbo

Forumguru
In mijn geval is dat QG0, dus vast onderhoudsinterval.
Ben wel benieuwd welke Skoda's ouder dan 10 jaar dan wel al in aanmerking kwamen voor VOI.

Zo, hier ben ik weer !
Even gebeld (zoals Noord26 adviseerde)met de dealer waar mijn fabia in onderhoud was bij de vorige eigenaar.
En deze vertelde dat de auto van 2003 tot en met 2010 voorzien is met olie 15-40.
Daarna is de fabia bij een andere garage in onderhoud geweest en deze heeft olie met de volgende waarde 5-30 gebruikt i.v.m. smeerproblemen van de motor.
Denk dat dit verband houd met het installeren met de lpg g3 installatie(2008).
Deze garagehouder adviseerde mij gewone 5-30 olie en longlife was niet nodig.
Dus nu opzoek naar de olie, iemand nog advies omtrent merk of iets anders.
Hoor het nogwel, Gr.
Laurents

Bovenaan Onderaan