Olie advies Fabia 1

memoscan

Senior Member
Moet binnenkort mijn motorolie vervangen.
De vraag is welke is geschikt voor mijn motor, hier zijn de gegevens:
Fabia 1 -Motor 1.4 16v BBY (loopt ook op lpg G3)
Zie dat er 5-30 in moet(kaartje), maar er is zoveel keuze.
Halen jullie dat bij brezan of heron en misschien via het internet.
Bij diverse keuze menu,s komen diverse olieen uit de bus
Wacht jullie berichten af,
Laurents
 

memoscan

Senior Member
Beste Laurents,
hierbij mijn advies, zelf heb ik een F1 1.4 16 klepper op G3 gehad van bouwjaar 2003, g3 instalatie vanaf nieuw ingebouwd, inmiddels overgedaan aan zoonlief die er nog steeds veel plezier aan heeft, deze auto zelf aangeschaft in 2008 bij een km stand van 179000km intussen een km stand van 315000km vanaf aanschaf zelf het onderhoud gedaan olieverversen elke 15000km met Kroonoil Torsynth 10w40 na verkoop aan zoon gewoon castrol 10w40 in de aanbieding bij Halfords erin gedaan auto tijd prima en weinig oliegebruik.
groetjes memoscan
 

Cordoba

Forumguru
Zeker als het in het verleden al probleempjes zijn geweest, zou ik voor een goede olie gaan. In het algemeen wordt de olie van Castrol door veel garagebedrijven als één van de besten gezien. Aangezien ik geen lab heb om olie te testen, en ook niet dagelijks olie van auto's ververs, ga ik er maar vanuit dat de garages het dan bij het rechte eind hebben.

Adresje waar ik al vaker goede ervaringen van heb gehoord: olie Als het goed is binnenkort ook 5 liter cans leverbaar, en wegwerptrechter bij je bestelling. (de trechter is pas sinds deze week)
 

Dax

Lid
Voor onze SKoda Fabia Combi MP rode i uit 2001 kreeg ik net het advies van de Skoda dealer om 5W40 te gebruiken - voorheen advies 10W40 ??
 
Adresje waar ik al vaker goede ervaringen van heb gehoord: olie Als het goed is binnenkort ook 5 liter cans leverbaar, en wegwerptrechter bij je bestelling. (de trechter is pas sinds deze week)

Kijk, dat zijn handige tips! Maar op de toonbank van de meeste Skoda dealers staat een Shell blik op de balie! Is het dan van belang om alleen op longlife te letten, of maakt die codering niet uit?
 

ArjanGr

Senior Member
Heey Dax,

Het advies wat jij hebt gekregen om 5W40 i.p.v. 10W40 te gebruiken heb ik ook gekregen!

En wel zo dat ik mijn auto eerst bij de skoda dealer in Tiel in onderhoud had, waar ze met de kleine beurt er 10W40 van castrol in deden (dus ik een litertje reserveolie 10W40 aangeschaft).

En nu bij de grote beurt bij de skoda dealer in Den Bosch gooien ze er 5W40 shell helix in:arghh:..

Dus ik vroeg waarom ze dat deden en dat er normaal 10W40 in ging. Toen gaf die aan dat zij (skoda dealer Den Bosch) er bij alle Fabia 1's 5W40 in doen. Dat dat hun "bulk" is.
Niet bepaald een gegronde reden dus.
Nu zat ik in het onderhoudsboekje te speuren. Maar daar kan ik geen specificatie van de olie vinden. Alleen de VW code (VW 502 00, uit het hoofd). Weet iemand waar ik dit wel kan vinden? Dus de verklaring van de VW code?

Heeft iemand een logische verklaring voor het verschil in olietoepassing per dealer?

EDIT: Ik kwam op zich wel een reden tegen op internet. Zie link:
http://www.olietekoop.nl/olie_wijzer/Skoda/model/728

Hier zie je dat geadviseerd wordt voor een Fabia 1:
> Tot 20.000 km per jaar en hoofdzakelijk privé en woon/werk verkeer 10W40
> Meer dan 20.000 km per jaar en zakelijk en privé met veel snelweg gebruik 5W40
> Sportieve rijstijl 0W40

Ik bevindt me momenteel in de veel snelweg gebruik, dus voor mij hebben ze wat dat betreft de goede olie erin gedaan (5W40).

Verder las ik nog dat hoe lager het getal voor de W is, hoe dunner de olie bij koude motor. En hoe lager het getal achter de W hoe dunner de olie bij warme motor. En de W staat voor Winter.

Wellicht is dat dus de verklaring?
 

Dax

Lid
Ongeveer ook de uitleg die ik kreeg van mn vriend de motoren man.. De olie blijft zijn viscositeit houden met kouder weer. Doet ook sneller zijn werk goed met een koude motor.
Je mag trouwens synthetische olie van merk A 5W40 met synthetische olie van merk B 5W40 mengen.

Eén van de redenen trouwens voor regelmatige olie wissel, is dat de additieven in multigrade olie afgebroken worden uiteindelijk, en het temperatuur bereik verkleind..

Blijf het wel vreemd vinden dat dit een beleid van Skoda is voor onze autos in ons klimaat - hogere grades zijn geschikter voor warme dagen, en daar hebben we er een stuk meer van, maar ik hou me er maar aan bij gebrek aan werkelijk inzicht in de magie van olie
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst bizar dat er verschil gemaakt wordt of een auto prive of zakelijk wordt gereden, ik zou denken zelfde gebruik, dan dezelfde olie.

Overigens staar je niet blind op de warme dagen, wat veel erger is, is een olie die onvoldoende smeert bij koude. (denk aan rijden naar/tijdens de wintersport, winterse ritten naar/door Oost-Europa) Te dikke olie bij lage temperatuur, betekent dat er eigenlijk geen olie komt in bepaalde spleten, omdat de olie (nog) te dik is, en buiten een eventuele oliefilm die nog aanwezig is, betekent dit 'metaal-op-metaal' dus veel slijtage. Een olie die te dun is, heeft 'onvoldoende draagkracht' maar smeert altijd nog stukken beter, dus die schade/slijtage valt mee. Verschil is wel dat motor warm wordt, en te dikke olie, dan automatisch ook dunner wordt en toch goed gaat smeren. Een olie die in een warme motor te dun is, is dat na 100 of 500 km rijden nog steeds, dus wat dat betreft een langduriger probleem.

Overigens het getal vóór de 'W' is de tijd die een bepaalde hoeveelheid olie nodig heeft, om door een 'standaard' gat, onder standaard koude omstandigheden te stromen, áchter de W is de tijd die nodig is om de olie onder warme omstandigheden door een standaardopening te laten stromen. Exacte definities van de koude en de warme standaard ken ik niet, maar zijn misschien wel terug te zoeken.
 

Dax

Lid
Er is méér dan genoeg te :lezen: over ja
Even de kleine lettertjes van de Action "techno 5W40" gelezen, en gezien de gecertificeerde specificaties van deze, 100% geschikt voor onze karren :D

SM : nieuwste standaard sinds 2004 - betere oxidatie weerstand, vermindering van afzetting in de motor, betere bescherming tegen slijtage en nog betere prestaties met koude motor.
CF : ook geschikt voor lichte (Turbo) diesel motoren
VW 502.00 : dit wás de door Skoda voorgeschreven olie voor Fabia I - tegenwoordig 504/505 ( long life) maar gezien wijzelf de onze regelmatig gaan verversen is een long life olie een wat overspecced.. Van wat ik er net over las in een engels Skoda forum heeft het meer met inventaris simplificatie te maken dan wat anders ..ok tijd voor een :sleep:
 

Bijlagen

  • IMAG2672 (Large).jpg
    IMAG2672 (Large).jpg
    233,5 KB · Weergaven: 11
Bovenaan Onderaan