Allereerst bizar dat er verschil gemaakt wordt of een auto prive of zakelijk wordt gereden, ik zou denken zelfde gebruik, dan dezelfde olie.
Overigens staar je niet blind op de warme dagen, wat veel erger is, is een olie die onvoldoende smeert bij koude. (denk aan rijden naar/tijdens de wintersport, winterse ritten naar/door Oost-Europa) Te dikke olie bij lage temperatuur, betekent dat er eigenlijk geen olie komt in bepaalde spleten, omdat de olie (nog) te dik is, en buiten een eventuele oliefilm die nog aanwezig is, betekent dit 'metaal-op-metaal' dus veel slijtage. Een olie die te dun is, heeft 'onvoldoende draagkracht' maar smeert altijd nog stukken beter, dus die schade/slijtage valt mee. Verschil is wel dat motor warm wordt, en te dikke olie, dan automatisch ook dunner wordt en toch goed gaat smeren. Een olie die in een warme motor te dun is, is dat na 100 of 500 km rijden nog steeds, dus wat dat betreft een langduriger probleem.
Overigens het getal vóór de 'W' is de tijd die een bepaalde hoeveelheid olie nodig heeft, om door een 'standaard' gat, onder standaard koude omstandigheden te stromen, áchter de W is de tijd die nodig is om de olie onder warme omstandigheden door een standaardopening te laten stromen. Exacte definities van de koude en de warme standaard ken ik niet, maar zijn misschien wel terug te zoeken.