Klein (foto)verslag.
Nodig: nieuw kleppendeksel pakking, te verkrijgen bij dealer. Komt 2 delig, het gedeelte voor over de cilindergaten en een vierkant die op de randen moet.
Stappen:
0. klik de distributieriem kap los (dat zwarte ding aan de linkerkant) dat zit met 2 metalen klemmen vast die wip je zo los.
1. klik de stekkers van de bobine's los (platte schroevendraaier in het gaatje prikken en dan wip je ze zo los) en trek de hele draadboom opzij. n.b. er zit een bruin draadje vanuit de draadboom bovenop het kleppendeksel geschroefd (tussen de 2 linker bobine stekkers), die moet ook eerst los. Leg alles opzij zodat het kleppendeksel straks recht omhoog erlangs kan.
2. trek de bobines er uit (gewoon trekken)
3. schroef het zwarte (vacuüm?)doosje los en leg het aan de kant (slang hoef niet los) Dan haal de slang van de carterventilatie eraf (eerst de oorklem losmaken) (
rode cirkel) en schroef daarna de zwarte metalen motor afdek kap steun los (
gele cirkel)
4. schroef nog een metalen steunplaat los zodat de zwart metalen leiding opzij kan.
5. schroef de 9 boutjes los van het kleppendeksel. Spreekt voor zich, je kunt ze allemaal vrij goed zien zitten: 3 in het midden, 3 aan de achterkant en 3 aan de voorkant.
6. Het spannendste is begonnen: probeer nu het kleppendeksel op te lichten. Ik heb voorzichtig met een grote platte schroevendraaier op een paar punten iets gewiggeld en toen liet ie los. Je moet het deksel proberen rechtstandig omhoog te trekken, omdat het deksel anders klem komt te zitten door het schroefdraad van de uitstekende bouten. Dat is een kloterig klusje, omdat rechtsachter een metalen koelleiding van de turbo net boven het hoekje van het kleppendeksel hangt. Die moet je dus aan de kant duwen. Ik heb die een paar keer heel voorzichtig opzij gewiegd (denk in totaal 1 cm opzij verplaatst) zodat het kleppendeskel er nét langs kon en ook niet meer teruggebogen daarna (bang dat die misschien mocht afbreken)
Hier 2 plaatjes van internet van deze stap:
Hier een foto van het kleppendeksel verwijderd; hij ligt op de kop nu:
7. verwijder de oude pakkingen en ga een paar uurtjes alle contactoppervlaktes schoonmaken: de cilindergaten en de randen van het deksel. Zowel op de kleppendeksel als op het motorblok. Ik heb dat met oude doeken en wat benzine gedaan. Eindeloos poetsen. Af en toe met een klein stukje hout (een halve knijper) ipv met de vinger achter de doek als ik het niet weg kreeg. Je moet proberen mee te bewegen met de minuscule groefjes die je ziet (het voelt nagenoeg spiegelglad, maar het oppervlak is wel degelijk gegroefd dus) dan laten de vlekken het beste los.
Hier het resultaat van uren poetsen: de randen vh motorblok zijn nu schoon. De nieuwe pakking (het binnengedeelte) ligt even los aan de kant:
Het kleppendeksel zelf was heel erg vuil; op de foto hieronder zie je een stukje van het gedeelte waar de luchtgaatjes zitten van de carterventilatie toen ik net begon met het schoonmaken van het deksel. Achter die gaatjes zit een soort van ruimte of een kamer waar je helaas niet bij kan om dat goed schoon te maken. Ik heb er een paar keer een beetje benzine doorheen laten spoelen / inweken.
Ik zie dat ik geen foto heb van het eindresultaat, komt waarschijnlijk ook omdat ik er in 2 dagen tijd 3x opnieuw aan ben begonnen, ik had telkens het idee dat het echt nog schoner moest. Laten we zeggen dat het deksel op het eind niet meer roetzwart was, maar nog wel aangekoekt en bruin. De gaatjes voor de carterventilatie zijn wel helemaal goed open gegaan. Ik heb me kapot geborsteld. Eigenlijk is dat niet te doen. Ik was na 2 dagen helemaal high van de benzine dampen. Beter breng je het naar een bedrijf die het deksel in zo'n machine kan schoonmaken voor je (eigenlijk net als je carterpan) Of simpeler: bestel een nieuwe.
Hier nog een close-up van het schoongemaakte eindresultaat van de cilindergaten: je ziet een soort structuur waarvan ik niet weet of die in het metaal zit of hoort; dat kreeg ik in ieder geval niet verder weg geboend:
8. leg de nieuwe pakking op z'n plek en vergeet niet op de 4 genoemde cruciale plekken (in de hoekjes van de beide halve manen) wat extra vloeibare pakking te smeren, zowel aan de onder- als de bovenkant van de nieuwe pakking. Op de foto til ik de pakking iets op bij 1 vd hoekjes waar de vloeibare pakking onderop aangebracht is:
9. Plaats het kleppendeksel weer terug op z'n plek, wederom even gekloot om voorbij de stalen koelleiding te komen in de rechter hoek achter.
10. draai de 9 boutjes weer aan met 10-15Nm (ik heb 12Nm gedaan) Wat overigens verrekte slap is voor mijn idee, dus ik ben blij dat ik de moeite gedaan heb om een momentsleutel hiervoor te regelen. Ik las ergens het advies om ze na een paar maanden nog een keer na te draaien met de momentsleutel. De pakking zou zich nog verder 'zetten' (na een aantal keren krimpen en uitzetten, vermoed ik)
Over een paar weken ga ik kijken of ik nog lekkage of zweten zie langs de buitenste randen, en ga ik opnieuw kijken of er olie in de cilinderschacht is gelekt. *fingers crossend*
4 x nieuwe bobines van Bosch zijn besteld (is volgens mij niet eens per-se nodig, want de motor loopt uitstekend op de huidige bobines + bougies) 4 x NGK bougies liggen ook al klaar. Die vervang ik na controle over een paar weken tegelijk.