Olie lekkage

Hallo mede Yeti rijders. Sinds een paar maanden lekt mijn auto (1.2 TSI uit 2010 en 115.000KM) heel lichtjes wat olie.
De dealer heeft alles schoongemaakt en de auto een week in de garage gehad. Ze kunnen niet vinden waar het vandaan komt en derhalve niet oplossen.
2 weken na het schoonmaken is er weer druppelvorming te zien. Ik voeg een foto toe van de onderzijde van de auto waar dit te zien is. Het lijkt van iets hoger te komen.
Rest van de onderzijde en bovenzijde van de motor zijn helemaal schoon, niets te zien.

Wie heeft er een idee? Bij voorbaat heel erg bedankt!

groet, Car44

Bijlagen

• 1.jpg
    1.jpg
    280,6 KB · Weergaven: 53
  • 2.jpg
    2.jpg
    282 KB · Weergaven: 48

Eltjo

Forumguru
Misschien precies op de naad waar de druppel hangt?
De garage heeft het schoongemaakt, zodat ze daarna met verse lekkage kunnen zien waar het vandaan komt.

• Leuk
Waarderingen: Tees

hemi24

Forumguru
Het komt hoe dan ook niet van de positie waar de druppel hangt, ook bij de aandrijfas (rechtsonder op de foto) is het één vette bende!
Ik zou het hoger zoeke..!
(en misschien ook maar een andere garage zoeken…)

Het komt hoe dan ook niet van de positie waar de druppel hangt, ook bij de aandrijfas (rechtsonder op de foto) is het één vette bende!
Ik zou het hoger zoeke..!
(en misschien ook maar een andere garage zoeken…)
Ik denk het zelfde. Ik heb nog een foto toegevoegd. Enig idee wat hier boven zit? Het zit aan de rechterzijde van de motor (van voren gezien) Van boven af gezien is de hele motoer schoon.

Bijlagen

• 3.jpg
    3.jpg
    288,8 KB · Weergaven: 33

Eltjo

Forumguru
Idd nogmaals de foto bekeken en meer naar rechts ziet het er erg vies/zwart glimmend uit.
De olie zo best eens uit de bak kunnen komen (ik ken deze motor verder helemaal niet).
De keerring en/of pakking van de aandrijfas is bij mijn auto ook een keer vervangen.

Wel op z’n minst even in de gaten blijven houden om smeerboel en aantasting van rubber onderdelen te voorkomen.
Misschien even langs de handwasstraat om het e.a. met beleid schoon te spuiten (met velgenoptie)? (accu afkoppelen)
Als alles weer goed schoon is kan je na wwer wat km’s op zoek naar de lekkage.

Hoe vies is/was je motorafdekking?

Laatst bewerkt:
Alleen op de plekken die op de fotos te zien zijn is olie. De rest is helemaal schoon. Bovenkant motor is helemaal schoon.

Maggy

Forumguru
1, eens met @hemi24, een andere garage is een goede optie. Lekkage zoeken is geen rocketscience.
2, hoe ruikt de olie? Motorolie en transmissieolie verschillen nogal in geur. ( transmissieolie stinkt, dat ruik je na een uur nog)

Laatst bewerkt:
UIteindelijk gerepareerd voor 924 euro. Lekkage kwam van inlaatspruitstuk welke samen met luchttoevoerslang is vervangen. (onderdelen 11 03F 129 709 J en 11 03F 133 366 C. En ook nog wat andere zaken gecontroleerd. Duur grapje uiteindelijk.

• Leuk
Waarderingen: EdK

Maggy

Forumguru
Uiteindelijk heeft de dealer het toch gevonden, begrijp ik, of ben je ergens anders geweest?
Heb je ook verder gevraagd naar de oorzaak van de olie in het inlaatspruitstuk? ( bijvoorbeeld afkomstig van de turbo!?) in principe hoort er geen olie in het inlaattraject te zitten.

ertromp

Forumguru
Helaas @Maggy komt er bij de TSI's genoeg olie mee in het inlaat traject. Door carterventilatie druipt het gewoon uit je inlaatraject als je die los haalt

@Maggy. Toch bij de dealer geweest. De olielekkage was aan die zijde van de motor. De exacte reden dat inlaatspruitstuk moest worden vervangen weet ik niet. Mij is verteld dat het niet ongebruikelijk is dat daar lichte olielekkages ontstaan na verloop van de jaren. Auto is nu 14 jaar oud.

Bovenaan Onderaan