Olie temp. Tijdens rijden

gmassa

Nieuw lid
Hallo iedereen. Mijn fabia greenline heeft nu zo'n 7500 kilometer gereden. Het feit is dat ik nu bezig ben met een cursus voor rijbewijs voor de vrachtwagen. Daar leer ik dat de olie temp. rond de 85 graden moet zijn. Nu is het feit dat mijn olie temp. vaak rond de 98 graden is. Nu is mijn vraag wat is bij jullie de olie temp.
 

MarcoO2

Forumguru
Mijn olie (weliswaar van een benzinemotor) is ook meestal rond de 98 graden. Prima. Ik heb geen idee wat de werktemperatuur van een vrachtwagenmotor is, maar ik kán me zo voorstellen dat er een verschil is tussen de motor van een vrachtwagen en het "torretje" van een GL.
 

van_der_P

Senior Member
Mijn GL heeft ook een temp. van tussen de 95 en 100 graden celsius. Dat van die 85 graden wordt inderdaad geleerd.
Maar hoe oud is het lesmatriaal ? Dit heb ik ook geleerd maar toen was het 1992.
Volgens mij is de bedrijfstemperathuur door de jaren heen wel gestegen.
Zolang de meter niet in het rood komt, en er niks begint te piepen, de vloeistoffen op peil zijn, zou ik mij geen zorgen maken.
De bus waar ik elke dag mee onderweg ben heeft wel een temperathuurmeter maar daar staan geen cijfers op, en de olietemperathuur kan ik nergens aflezen. Dat zal wel goed zijn.
Maar voor het examen is het dan toch gewoon 85 graden.
De foto's zijn met de telefoon gemaakt, dus wat mindere kwaliteit.
 

deusjevo

Forumguru
Een GL TDI is misschien afgewerkt met een dichte grill oid om de "stroomlijn" te verbeteren maar dat betekent dan misschien ook wat minder koeling.
Gaat wellicht ook ten koste van een paar graden temp verhoging van de olie?
 

Canon-Eye

Forumguru
De olietemperatuur in mijn Fabia II GL varieert meestal zo tussen de 92 en 98 graden C., behalve als er eens een keer een poosje flink is "doorgejakkerd" (voor zover je daarvan kunt spreken dan, hè...:winkie:), dan wil het wel eens naar de 102 of 105 doorschieten. Maar als het tempo weer wat rustiger wordt, zakt de temperatuur ook weer snel!
Tot dusverre geen enkel alarm of lampje om me tot de orde te roepen, dus ik ga er maar van uit dat dit normaal is.
 
Bij de vw motoren die we hebben wordt de olie door water gekoeld. De olie temperatuur zal dan ook afhankelijk van de warmte belasting rond de temperatuur van het koelwater zweven. Ik heb het nog nooit meer dan 15 graden uit mekaar zien liggen. En dat was tijdens het opwarmen. (Ik zie mijn koelwater temp in graden c digitaal vanuit de ecu).
 

sitechris

Donateur
Met de Octi zit ik altijd wel boven de 100 graden. Met de GTI ook nog wel eens richting 110 graden als ik flink tekeer ga.
 
Mijn O2 1.6 TDI standaard zo rond de 103 graden op de snelwegen als ie zwaarder belast wordt (paardentrailer) zo rond de 108 tot 110 graden.
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik sluit me helemaal bij de vorige spreker aan, ik kijk niet zo vaak, maar als ik kijk staat ie vrijwel altijd op 102 of 103 graden (betreft eveneens een O2 1.6TDI)
 

Antera

Donateur
Mijn 1.8T staat zo rond de 110 graden standaard en als ik eens lekker het vermogen ga aanspreken komt hij rond de 120 graden. niks om je druk om te maken pas als de olie rond de 140 graden gaat zitten dan mag je je eigen druk gaan maken:-)
 

Ronbe

Senior Member
Bij mijn 1.2 TSI ligt de olietemperatuur onder normale omstandigheden tussen de 90 en 93 graden. Onder zware omstandigheden (steile bergpas in de alpen) een keer 98 graden bereikt.

Rest de volgende vraag: hoe nauwkeurig en betrouwbaar is de olietemperatuurmeter van de boordcomputer ?
 

Canon-Eye

Forumguru
hoe nauwkeurig en betrouwbaar is de olietemperatuurmeter van de boordcomputer
Zal vast niet beter zijn dan de snelheidsmeter (en die heeft het nog relatief makkelijk: hoeft alleen maar pulsjes te tellen). Staat of valt met de (analoge?) sensor, en dat kan best wel eens 5 of meer % (in dit geval vrijwel gelijk aan graden) schelen...
 

josk

Lid
Mijn greenline staat normaal op 102-103 graden, soms uitschieters naar 107, dit is wel na 15 minuten rijden.
Dit allemaal met een snelheid van 104km/u op de Cruise-Control met een rit afstand van totaal 174km.
Vrij hoog als ik de andere reactie's lees
 

peperskoda

Forumguru
Op de lange ritten die ik maak geeft de BC in mijn GL ook een keurige 105 graden aan. Dat motoren van vrachtwagens een wat lagere bedrijfstemperatuur hebben komt doordat deze motoren veel lager in de toeren rijden(in een Volvo FH13 460 draait de motor bij 85km/h slechts 1100 rpm)
 

Cordoba

Forumguru
Bij mijn (benzine) Cordoba uit '96 kon ik de olietemperatuur (als ie tenminste boven de 50 graden was) aflezen in de boordcomputer. Normaal was ie altijd net onder de 90 graden, bij buitentemperaturen boven de 30 graden soms net boven de 90, en ook als je 'm flink aan het werk zette kwam ie boven de 90. Temperatuur eigenlijk nooit boven de 95 graden gezien.

Ik denk eerlijk gezegd dat het verschil zit, in de toepassing van een turbo: door de toepassing van de turbo gaat de verbrandingstemperatuur omhoog, ik denk dat dit uiteindelijk het effect is, waardoor je ziet dat de olietemperatuur pakweg 10 graden omhoog is gegaan. Voor een goede vergelijking moet je niet alleen naar de olietemperatuur kijken, maar ook naar de voorgeschreven viscositeit: als de motorenfabrikant, weet dat de temperatuur hoger uitkomt, zal ie óf de speling veranderen óf een andere viscositeit voorschrijven.
 
@ Cordoba: De turbo wordt gesmeerd met olie. En deze voert ook een deel van de warmte af uit de turbo. Dat levert alleen al hierdoor een hogere olie temperatuur op. Zonder turbo gaat die warmte de uitlaat uit.
 

Pollewop

Forumguru
Eigenlijk is dit een typisch voorbeeld van een "non-discussie". De olietemperatuur mag/moet bij een moderne benzine- of dieselmotor ergens tussen de 80 en de 120 graden zijn. De huidige multigrade synthetische motorolie's kunnen heel veel hebben, zonder dat de smeereigenschappen dramatisch veranderen...
 

Cordoba

Forumguru
@ Cordoba: De turbo wordt gesmeerd met olie. En deze voert ook een deel van de warmte af uit de turbo. Dat levert alleen al hierdoor een hogere olie temperatuur op. Zonder turbo gaat die warmte de uitlaat uit.

Dat is niet wat ik bedoelde:

Door de turbo wordt ten eerste de lucht heet (denk aan 200 graden), en als je geen intercooler hebt, blijft ie heet, maar dat is allemaal bijzaak. Waar ik op doelde, is de hogere verbrandingstemperatuur in de cilinders, door de hogere druk (als ik mijn thermodynamicalessen tenminste nog goed in mijn geheugen heb) en extra brandstof die verbrand kan worden. En bijvoorbeeld de hetere cilinderwand wordt gesmeerd met olie, dat is wat ik bedoelde, iets uitgebreider uitgelegd.
 
Bovenaan Onderaan