Olie temp. Tijdens rijden

Op 7 februari ( bij -8/-10) kwam mijn olietemperatuur van mn 1,2 tdi greenline niet bovende 64 graden uit, rit van 50 km in 55minuten.
Ook de binnentemperatuur ging pas na stug een kwartier iets omhoog.

Erg weing warmteontwikkeling in die kleine dieseltjes
 
Had een vergelijkbare ervaring met mijn O2 1.6 TDI; na 90 km en een uur rijden was de watertemperatuur zo rond de 70 en de olie rond de 72. Normaal altijd netjes 90 resp 100 graden. Het was buiten wel -13...

De garage even gebeld om te vragen of dit kwaad kon, het antwoord was dat dit wel een karakteristiek was voor dit type motor en het geen kwaad kon. Ze hadden dit uitgezocht omdat er al meerdere mensen met dezelfde vraag gebeld hadden.
 
Dank je, is vrij normaal dus. Gewoon niet op de staart trappen dan, maar daar heb je een gl dan ook niet voor..
 

bobby45

Actief lid
De olie is hier echt wel op gemaakt 5 winter 30 sae olie dus dun genoeg voor tesmeren als de olie 40 graden is smeert hij prima
 

bobby45

Actief lid
Een verbrandingsmotor is pas op bedrijfstemperatuur wanneer de koelwatertemperatuur 90-105°C bedraagt. De smeerolietemperatuur ligt 10-40°C hoger bij bedrijfswarme motor. Om die bedrijfstemperatuur te bereiken moet er dus eerst een opwarming vanaf de omgevingstemperatuur plaatsvinden. Daaruit volgt logischerwijs dat er meer energie ofwel brandstof nodig is naarmate de buitentemperatuur lager is. Vergelijk het maar met de centrale verwarming thuis. Bij 20°C hoeft er niet eens gestookt te worden, bij -20°C vliegt het gas er doorheen.

Maar er speelt meer. Een motor is overwegend van metaal en dat krimpt bij lagere temperaturen. De lagerspelingen worden kleiner, daarom is het brandstofverbruik bij lage temperaturen hoger omdat de wrijvingsverliezen in de motor en de transmissie hoger zijn.
Als we uitgaan van een volledig opgewarmde motor zit het verschil in verbruik vooral in toename van de transmissieverliezen. Zowel de versnellingsbak als de eindoverbrenging komen ‘s winters niet op dezelfde temperatuur als ‘s zomers. Dat betekent: een stroperige olie. Vandaar de trend naar oliën met een lagere viscositeit.

Soms wordt er een extra beroep gedaan op het elektrisch vermogen van de dynamo. Er is immers verlichting en verwarming nodig. Het is de motor die extra brandstof nodig heeft om de nodige stroom te kunnen leveren.

Als de bandspanning niet wordt aangepast, daalt de druk met 0,1 bar per 10°C temperatuurverschil. Al gauw is er een 0,2 bar lagere druk in de banden dan ‘s zomers, dat verhoogt de rolweerstand.

Het is niet mogelijk nauwkeurig aan te geven met welk percentage het verbruik ‘s winters toeneemt, maar het gaat al gauw om 5% en meer bij 0°C en nog veel meer bij echte koude.

Korte of lange ritten
Hoe korter de ritten, hoe hoger het gemiddelde brandstofverbruik. Als het koud is, worden er tal van verbruikers ingeschakeld om het interieur inclusief de inzittenden op te warmen. Een verdubbeling van het brandstofverbruik is niet ongewoon. Niet voor niets worden er tal van maatregelen genomen om het koelwater en de smeerolie zo snel mogelijk op een hoge temperatuur te krijgen. Elektrische waterpompen worden uitgeschakeld, de waterthermostaat gaat elektronisch naar 105°C, er is een fikse warmtewisselaar om de olie op te warmen, er zijn oliepompen die minder olie rondpompen, elektrische stuurbekrachtigingen beperken het benodigde vermogen ten opzichte van volledig hydraulische systemen, enzovoort.

Fileverkeer
Als er ook nog de nodige tijd wordt stilgestaan, neemt het verbruik verder toe en bereikt het extreme waarden. Vandaar de aandacht voor start-stopsystemen. Uiteraard moet er dan voldoende accucapaciteit zijn om alle verbruikers van stroom te kunnen voorzien. Daarbij gaat het bij koud weer al gauw over 1 tot 2 kW elektrisch vermogen. Via het terugwinnen van remenergie en het bijladen op momenten dat het brandstofverbruik laag is, moeten de accu’s weer worden geladen.

Het zal duidelijk zijn dat het brandstofverbruik in liters per 100 km tot oneindig oploopt als het voertuig stilstaat. Vandaar dat er zo’n grote invloed op het totale verbruik is als er veel en lang gestopt wordt.
Het optrekken kost eveneens extra brandstof. Hoe zwaarder het voertuig hoe meer brandstof het kost om alles in beweging te krijgen. Bij personenauto’s geldt dat elke 100 kg meer gewicht ongeveer 0,1 liter brandstof per 100 km kost. Let wel, dit geldt voor het rijden van de Europese rijcyclus. In de praktijk van alledag en zeker bij lage temperatuur zal het verbruik tijdens accelereren tot een veelvoud toenemen.

Samengevat: het brandstofverbruik neemt meer dan evenredig toe met het dalen van de temperatuur en kan extreme waarden bereiken als er tijdens het rijden van korte afstanden ook nog eens veel wordt stilgestaan. Er worden tal van brandstofbesparende maatregelen getroffen, maar echt laag zal het verbruik onder winterse omstandigheden niet worden.
 

Pollewop

Forumguru
:smirk: Wat een gedoe met al die temperatuurmetertjes zeg... Olietemparatuur, Dotmatrix, Watertemperatuur... Bij mijn Skoda hebben ze dat perfect opgelost. Heel simpel : Een blauw lampje als de motor koud is, en een rood lampje als de motor te heet is... Ideaal... :xyxthumbs:
 

Antera

Donateur
:smirk: Wat een gedoe met al die temperatuurmetertjes zeg... Olietemparatuur, Dotmatrix, Watertemperatuur... Bij mijn Skoda hebben ze dat perfect opgelost. Heel simpel : Een blauw lampje als de motor koud is, en een rood lampje als de motor te heet is... Ideaal... :xyxthumbs:

Daar is niks duidelijk aan. Als je het topic goed had gelezen dan had je begrepen dat het erom gaat wanneer de olie op de juiste temperatuur is zodat je de motor "zwaar"kan belasten zonder dat de motor / Turbo sneller slijt. Wat jij hebt is dus niet echt duidelijk. Je weet nooit op welke temperatuur de motor dus is. Want wanneer het lampje "koud" uitgaat op welke temperatuur is de Koelvloeistof dan? en dan is je olie nog lang niet op temperatuur
 

Pollewop

Forumguru
Daar is niks duidelijk aan. Als je het topic goed had gelezen dan had je begrepen dat het erom gaat wanneer de olie op de juiste temperatuur is zodat je de motor "zwaar"kan belasten zonder dat de motor / Turbo sneller slijt. Wat jij hebt is dus niet echt duidelijk. Je weet nooit op welke temperatuur de motor dus is. Want wanneer het lampje "koud" uitgaat op welke temperatuur is de Koelvloeistof dan? en dan is je olie nog lang niet op temperatuur

Hallo Antera, Ik schrijf helemaal niet dat het duidelijk is, ik schrijf dat het Ideaal is, want in het boekje dat kreeg bij aanschaf van mijn Skoda lees ik dat zodra het blauwe lampje is gedoofd is de motor op bedrijfstemperatuur en kan ik de motor zwaar belasten, mag ik volgas geven. Kijk daar heb je wat aan als gebruiker. Dat is duidelijke informatie. Je druk maken over een graadje meer of minder is echt volslagen onzin. De huidige multigrade motorolie zorgt voor een perfecte smering, of de olie nauw 60 of 130 graden is. Het heet niet voor niets multigradeolie... Maar goed zo'n maxidot-display geeft een heleboel , al dan niet nuttige informatie, en daar kan je dan lekker over bomen... Dat is natuurlijk wel leuk...:xyxthumbs:
 

turboturbo

Forumguru
Volgens mij komen opvattingen als bovenstaande eerder voort uit een soort behoefte aan luxe of een no-nonsense houding tegenover auto's. Terwijl het echt niet zo is, dat je tegenwoordig geen rekening meer hoeft te houden met inzichten over olie / bedrijfstemperatuur omdat de motoren moderner zijn geworden. Juist moderne motoren anno nu zijn uitgerust met gevoelige techniek en electronica waar ik zeker niet gemakzuchtig over zou denken.
Dat de fabrikant dergelijke kort door de bocht informatie in een boekje vermeld, en een olie meter wegbezuinigd uit een dashboard, snap ik ook niet.
Ik denk dat je zeker je best moet doen om een motor van een moderne auto stuk te maken, maar het is nog steeds wel mogelijk door consequent verkeerd gebruik.
Denk ook aan de discussie over turbo motoren even kort na laten draaien / af laten koelen aan het einde van een rit.
 
Bovenaan Onderaan