Olie van m'n Yeti

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zit er ergens in het smeeroliecircuit ook niet een magneet, in het carter, of oliefilter, maar al schrijvende bedenk ik mij, dat de cilindervoeringen misschien nonferro zijn geworden ?

Overigens ben ik heel blij met de terugkeer (in mijn geval dan) van de olietemperatuurmeting, die heb ik eigenlijk altijd aan staan, eerst vanwege het zgn. "inrijden" voorzichtig rijden totdat de olie ca. 80 graden is, maar ik blijf dat nog steeds doen.
 

OuweHippie

Senior Member
Vroeger (hoor mij) zat er op de bout die in het aftapgat zat weleens een magneet. Logisch, het is het laagste punt.
 
Vorige week heeft de Yeti een kleine beurt gehad, Olie /Oliefilter
Hij loop weer lekker gesmeerd..

Jan Yeti 1.8
 

joergarms

Senior Member
DIe van mij krijgt z'n eerste beurt pas na 80.000 km, maar dan gaat er gelijk ook zo'n 35 a 40 liter olie in.

Al zou ik een auto hebben met voi, ik denk toch dat ik zo rond de 15000 de olie verwisselde. Gewoon voor je eigen gevoel. Anderzijds, als je voornamelijk lange afstanden aflegt, dan kan 30.000 ook prima.
 

Rosinfield

† In Memoriam
big truck dacht ik eens gezien te hebben. Maar die 30 000 is gewoon conform het onderhoudsschema, dus hoef je m.i. niets te doen behalve af en toe je oliepeil bekijken. Het kan natuurlijk dat ie er eerder aan toe is dan die 30 000, maar dan krijg je dat op een gegeven moment keurig op het display te zien. Las laatst al ergens over een nieuwe auto die slechts na 60 000 km hoefde, helaas vergeten om welke auto het ging.
 
@FredV @Joergarms: DIe van mij krijgt z'n eerste beurt pas na 80.000 km, maar dan gaat er gelijk ook zo'n 35 a 40 liter olie in.

of een Trabant die loopt op mengsmering
2-takt Mengsmering is toch een mengsel van benzine en olie ---))
 
@Fredv

Goede vraag misschien geeft @Joergarms wel antwoord waarom hij 35 a 40 ltr Voi olie gebruikt!

Volgens mij heeft hij een supergroot Oliecarter
 

FredV

Banned
Ik hoop het wel, want ik ben er erg nieuwsgierig naar.
Maar ik lees bij hem dat hij toch liever iedere 15000 km de voi-olie verwisselt, en dan 35-40 liter.
En hij rijdt lange afstanden 30 000 km das vast geen woon-werkverkeer. dan ben ik al 1000 x thuis geweest.
Maar 80000 km en dan pas een beurt, en geen voi-olie, ik weet het niet.
Lijkt me dat die olie dan zwart is
 

joergarms

Senior Member
Aha, ik zie dat mijn post niet helemaal duidelijk was. De wagen waarbij er pas een beurt na 80.000km uitgevoerd hoeft te worden, dat is mijn nieuwe Renault Magnum, vandaar ook die 35 a 40 liter olie die er dan ingaat. (13 liter dxi motor)

Daarna haakte ik weer in op de personenauto's, en bedoelde ik te zeggen, al zou ik een Skoda hebben die een voi heeft, dan weet ik niet zeker of ik echt die volledige 30.000 er mee zou rijden. Maar feit is ook wel dat olie verversen niet alleen afhankelijk is van het aantal km's. Het gaat ook om de zuurgraad, en die wordt onder andere bepaald door meer of minder korte stukken. Hoe langer de afstanden, hoe beter de kwaliteit van de olie blijft.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan