Olie vervangen / verversen: bij welke km-stand?

paulus474

Senior Member
Beste mensen,

Vandaag bij het starten van de O3 de melding in het display dat over 1200 km de olie vervangen/ververst dient te worden.
Dit zou dan bij een km-stand van 15.000 km moeten gebeuren...

Ik was in de veronderstelling dat de O3 op een Variabel Onderhouds Interval (VOI) stond, maar dat lijkt er nu niet echt op?

Heeft iemand anders al ervaring met een garage-bezoek bij/na 15.000 km, of is dit vervangen van de olie altijd na de eerste 15.000 km nodig? Had eerder na 30.000 km of zo verwacht...?
 

MaRco2

Forumguru
Ja, die melding krijg ik ook elke dag.... telt alleen af richting de 30.000 km, dus wel vreemd.
 

Joske

Forumguru
even bij dealer onderhoren of ie daadwerkelijk op die km-stand moet langskomen anders vragen om het onderhoudsinterval eens na te kijken. Misschien verkeerd afgesteld bij aflevering..
 

Altos

Banned
De onze is net terug van z'n eerste beurt...30.000 km zoals de auto zelf aangeeft. Maar wel benzine...misschien is dat nog een verschil?
 

paulus474

Senior Member
Nog even in instructieboekje gekeken: staat inderdaad QI6, oftewel VOI.
Dan zal het tellertje wel niet goed staan ingesteld...
 

Darkside

Forumguru
Misschien hebben ze geen Longlife olie gebruikt. Dan moet het namelijk wel elke 15k ververst worden.
 

paulus474

Senior Member
Bij de dealer langsgeweest: vaag verhaal.
Boordcomputer zou inderdaad zelf aan moeten geven of olie verversen nodig is of niet, en dealer beslist dan zelf of er óók nog een beurt bij nodig is...
In mijn geval zou dat dus betekenen dat ik na 15.000 km olie moet verversen, maar dat de auto dan nog geen beurt nodig heeft (omdat die pas om de 30.000 km uitgevoerd dient te worden).
Of hij nu op longlife olie zit konden ze me niet vertellen. Ook niet of de volgende keer de olie wél 30.000 km mee zou moeten gaan...
Vaaaaaaagggg!
 

Joske

Forumguru
een dealer die jou niet kan vertellen of de wagen op longlife staat?! :sterretjes:

jeetje..

toch maar eens een andere dealer proberen dan als ik van jou was hoor.

Dat zou willen zeggen dat de BC vind dat jouw olie ZO vuil is dat ie nu al vervangen moet worden.. Totaal absurd indien het longlife is.

Ik vermoed dat de wagen gewoon niet op longlife-olie staat OF het interval verkeerdelijk (al dan niet bewust) ingegeven is geweest bij aflevering.
 

Froggy71

Nieuw lid
Hmm... Kreeg gisteren ook opeens een melding over benodigd onderhoud binnen 900 km en 400 zoveel dagen. Vreemd omdat er net 15K geleden een beurt is uitgevoerd met longlife olie volgens de factuur... Garages die je kunt vertrouwen, waar vind je die nog? :(
 

CDK

Forumguru
Hmm... Kreeg gisteren ook opeens een melding over benodigd onderhoud binnen 900 km en 400 zoveel dagen. Vreemd omdat er net 15K geleden een beurt is uitgevoerd met longlife olie volgens de factuur... Garages die je kunt vertrouwen, waar vind je die nog? :(
Beurt zal vast uitgevoerd zijn en de olie zal ook vervangen zijn, alleen zijn ze de reset vergeten uit te voeren van de BC die aangeeft wanneer het tijd is voor een dealer bezoek ;) slordig maar komt vaker voor, helaas met onze Polo al een paar keer meegemaakt bij de VW dealer
 

Gieliovd

Forumguru
Normaliter staan ze fabrieksaf in NL volgens mij allemaal op LongLife en moet het pas op 30k.

Bij mij staat ook iets van "over 18.000 km of xxx dagen".
 

MaRco2

Forumguru
OK, ik dacht iets van 275 in een onderhoudsbrochure gelezen te hebben, waar ik al van schrok. Bij Mitsubishi (ook plm. 30k, ook met vol syntheet) was ik meestal iets van 120 euro kwijt incl. LPG bougies.
 

MaRco2

Forumguru
Uit het hoofd :€240,- dacht ik, Skoda De Waal te Tiel. Denk overigens dat dit overal hetzelfde is hoor.

Komt wel redelijk overeen, normale faktuurbedrag was € 224 incl. (zonder extra vloeistoffen bijvullen: ruitensproeier, koelvloeistof e.d. die hou ik zelf wel bij uit eigen (bulk) voorraad).
 

paulus474

Senior Member
een dealer die jou niet kan vertellen of de wagen op longlife staat?! :sterretjes:

jeetje..

toch maar eens een andere dealer proberen dan als ik van jou was hoor.

Dat zou willen zeggen dat de BC vind dat jouw olie ZO vuil is dat ie nu al vervangen moet worden.. Totaal absurd indien het longlife is.

Ik vermoed dat de wagen gewoon niet op longlife-olie staat OF het interval verkeerdelijk (al dan niet bewust) ingegeven is geweest bij aflevering.
Update: tellertje is 15.000 km verder gezet, dus moet nu bij 30.000 km langskomen om olie te verzetten.
Daarna pikt de boordcomputer (hopelijk) zelf de vervuiling van de olie op, en geeft aan de hand daarvan een seintje wanneer ik de olie moet vervangen...
 

MaRco2

Forumguru
Bij (mij dan) longlife staat de teller gewoon op exact 30.000 km verder, zag ik. Bij plm. 27.500 km gaat hij aftellen.
 

paulus474

Senior Member
Aha, dacht dat "het systeem" zelf kan detecteren wanneer de olie ververst moet worden...
Zei de dealer althans...
Maar goed, we weten hoe het met de "kennis" van de dealers gesteld is... ;).
 

Joske

Forumguru
@paulus474

dat is ook zo, de olie wordt gecontroleerd op vervuiling, eigenlijk niets meer dan een lichtsensor die kijkt hoe goed ie nog door de olie heen kan kijken. Daar wordt dan een kmstand-tot-onderhoud aan gekoppeld en weergegeven op het dashboard. Daar wordt ook rekening gehouden met de duur dat de olie er in zit, als het goed is zie je zobiezo 2 jaar aan dagen aftellen. (dus max 2 jaar of max 30000km) Maar de BC kan ook vinden dat je reeds op 27500km binnen moet op onderhoud wegens te 'vuile' olie.
 
Bovenaan Onderaan