Olie vervangen / verversen: bij welke km-stand?

MaRco2

Forumguru
Aha, dacht dat "het systeem" zelf kan detecteren wanneer de olie ververst moet worden...
Zei de dealer althans...
Maar goed, we weten hoe het met de "kennis" van de dealers gesteld is... ;).

Dat dacht ik ook, maar blijkbaar zit er dan toch een maximum van 30.000 km aan (onder gunstige omstandigheden), bij exact die stand krijg je elke keer als het contact aan gaat een bedreiging dat inspectie en olieservice NU! moet gebeuren.:)
 

Joske

Forumguru
...exact die stand krijg je elke keer als het contact aan gaat een bedreiging dat inspectie en olieservice NU! moet gebeuren.:)

verbaast me dat er nog steeds niet deze melding opkomt:

"30001km : geachte, bij deze verliest u alle recht op garantie of coulanceregelingen wegens het niet op tijd laten uitvoeren van de oliewissel,
getekend meneer PON"
 

MaRco2

Forumguru
Haha, stond uiteindelijk al ruim over de 31.000 km... even kijken: 31.078 km exact.

En netjes 30.000 km erbij (dus geen 28.922).
 

Desperado

Forumguru
verbaast me dat er nog steeds niet deze melding opkomt:

"30001km : geachte, bij deze verliest u alle recht op garantie of coulanceregelingen wegens het niet op tijd laten uitvoeren van de oliewissel,
getekend meneer PON"
Wettelijk gezien zouden ze dat kunnen zeggen als er net in die km wat mis gaat. Je bent wel te laat. Zelfde verhaal als 1 dag te laat apk laten keuren. Je bent te laat en je had het kunnen weten.
 

MaRco2

Forumguru
Mwah, het loopt altijd wat uit. Met de Outlander stond officieel 20.000 km voor (een jaar eerder nog 15.000 km) en zelfs na rond de 30.000 km was de motorolie nog zo doorzichtig als wat (LPi) met ietsje bijvullen (1:25.000 na bijna 200.000 km), ik moet wel erbij zeggen dat het dan pas een half jaar er in zat en het 5W40 volsyntheet was met 10W40 zou ik het niet aan durven.
 

Desperado

Forumguru
Owh zeker zal het er niet mis om gaan. Ik wil alleen maar zeggen dat mocht het wel misgaan ze erg moelijk kunnen doen. Zou natuurlijk wel allemaal heel toevallig zijn.
 

MaRco2

Forumguru
Belangrijkste is een regelmatige onderhoudshistorie, bij veel kms een paar duizend km er overheen, vindt ik persoonlijk minder eng dan elke 2 jaar als je weinig rijdt (jaarlijks is toch wel de norm).
 

Wild Chocolate

Senior Member
Bij mij ging hij steeds net na de 15.000 al zeuren, terwijl hij echt wel op VOI stond. Geen idee waarom, want we rijden weinig korte stukken en degene die er het meest in rijdt, heeft een normale rijstijl.

Inmiddels besloten om gewoon vaste intervallen te hanteren, en dus bij 15.000 km een kleine beurt uit te laten voeren. die 100 euro komen we ook wel overheen. Had al eerder berekend, dat VOI alleen rendabel is wanneer hij na meer dan 22.000 of 24.000 pas een beurt nodig heeft (want hij krijgt dan feitelijk elke keer een grote beurt).
 
Bovenaan Onderaan