Oliedop, wat is dit nou weer?!

darkprojectx

Forumguru
topicstarter heeft niet gemeld dat zijn koelvloeistof regelmatig bijgevuld moet worden, dus een lekker koppakking lijkt me dan vrij sterk.

Dit is gewoon een kwestie van huis tuin en keuken vocht, zoals al een aantal keer is aangegeven moet je de auto af en toe even lekker warm laten worden en hem even "uitlaten".
Verder, olie dop schoon maken, halve (of hele) liter olie erbij, en lekker verder rijden. Niets spannends aan de hand.
Mijn VW's en nu ook mijn Skoda hebben het allemaal gehad. Ik schrok er de eerste keer ook van maar was ook onnodig.

PS, als je niet zoveel met je auto rijdt hoef je er ook geen dure long life olie in te gieten, normale olie erin, jaar rijden en dan incl oliefilter laten vervangen. Long life olie is leuk voor de leasers, al zal het hun geen bal boeien omdat zij toch niet de rekening krijgen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Lijkt mij toch wel heel erg voorbarig om bij zo'n jonge auto direct uit te gaan van een probleem met de koppakking
Er stond ook niet voor niets vóór: "Volledigheidshalve".
Het kán tenslotte, zoals ook anderen al hebben aangegeven, dus effe sjekke en afvinken.
 

michelover

Forumguru
@Freakin als je een code QG1 in je boekje en auto heb dan is dit een auto die longlife olie benodigd. En dus een service interval heeft dat wisselt afhankelijk van het gebruik/rijstijl. Dus niet domweg elke 15k voor onderhoud naar de dealer, de wagen zegt vanzelf wanneer hij nieuwe olie wil en ander onderhoud.
 

Freakin

Actief lid
@michelover:

Ik was net op weg naar een reguliere garage om voor de zekerheid maar al m'n olie te laten vervangen (voorkomen is beter dan genezen) totdat ik jou berichtje op mijn telefoon las.
Ik heb mijn instructieboekje bekeken en ik blijk inderdaad een variabel onderhoudsinterval te hebben in mijn auto.

In het boekje las ik hierover:

Om ervoor te zorgen dat de auto valt onder het variabele onderhoudsinterval is het beslist noodzakelijk alleen motorolie volgende bovengenoemde specificaties bij te vullen. Als deze motorolie niet beschikbaar is, geldt voor de olieverversing een interval van 15.000 of 1 jaar.

Nougoed, de longlife olie waar ze het hierover hebben heb ik er dus inzitten (en die zou dus 'goed moeten zijn' totdat de auto aangeeft dat er onderhoud nodig is. Heb ik dit goed? (hoe geeft de auto dit trouwens aan?)

Vanaf aankoop (vorige eigenaar) is de auto volgens het volgende schema onderhouden:

8-2006 - km stand 32000: Grote beurt - geen olie vervangen
11-2007 - km stand 66000: Grote beurt - olie wel vervangen
7-2009 - km stand 104000: kleine beurt - olie wel vervangen
6-2010 (afleverdatum aan mij) - km stand 114000: kleine beurt - olie wel vervangen

Zoals bovenstaand overzicht dus aangeeft is er telkens elke 2 jaar, of om de 30.000 km onderhoud gepleegt.
Het volgende onderhoud staat op 6-2012 (of bij 145.000 km gepland).

Ik heb hierop besloten om 1) de dop schoon te maken (bedankt voor de tips darkprojectx) en 2) er zelf een half litertje olie bij te gooien.
De oliepijl gaf geen sludge aan ofzo, het lijkt echt alleen op de dop te zitten (al weet je dat natuurlijk nooit zeker).

Ik hou de dop vanaf nu gewoon vaak in de gaten en ga voor de onderhoudsbeurt in juni (tenzij eerder een melding). Of wanneer er weer sludge op de dop terugkomt op regelmatige basis, dan toch de olie vervangen.
 

van_der_P

Senior Member
Het is misschien toch verstandig zeker als je niet zo veel rijdt de olie regelmatig te verversen. Bijvoorbeeld 2x per jaar dat kan geen kwaad.
Dan is het niet noodzakelijk om daar steeds long-live olie in te gebruiken. Vraag bij een goede garage daar advies over.

Succes.
 

Antera

Donateur
Olie verversen is zeker belangrijk long-life is leuk maar bij mij blijft deze echt geen 30K erin zitten. Ik vervang deze gewoon om de 15K of 1 jaar en dan gaat er wel weer Long-Life in. Kost wat meer maar heb liever goed olie dan vervuilde olie en daarbij de eventueel komende problemen. Vooral met de Turbo is het heel belangrijk dat de olie goed is deze zijn zeer gevoelig voor vervuilde olie.


wat ik jouw was zou doen is nu de olie vervangen ook al zit je nog niet aan je beurt meteen met oliefilter. Het goed warm rijden is zeker even en uurtje goed rijden op de snelweg of binnendoor maakt op zich niet zoveel uit. Als hij het maar kan verdampen. En dat stukje hoeft vaak niet eens veel langer te zijn dan een km of 20 enkel
 

michelover

Forumguru
Ik rij zelf ook elke dag korte stukjes van alles bij elkaar 10 tot 12 kilometer. Hou me gewoon aan het service interval wat de wagen zelf aan geeft in het display. Heb hier met mijn vorige auto de Octavia RS nog nooit geen problemen mee gehad en rij nu al vanaf 2009 zonder problemen met de Superb. En ja af en toe zit er wat smurie op de dop. Maak een keer per maand een lange rit (100km) en het is weg.
 

Freakin

Actief lid
Wat me wel opvalt mannen, met alle respect uiteraard, is dat 'we' nogal verschillende meningen en ervaringen hebben.. en dat over iets simpels als olie :smirk:
 

Antera

Donateur
Niet onnodig quoten aub

weinig simpels aan. Zonder de olie of juist slechte olie kan je motor een korter leven krijgen :-). maar goed de een kijkt misschien naar de kosten en de ander vind dat minder belangrijk :-)
 

Freakin

Actief lid
Ik bedoel niet dat olie iets onbelangrijks is, het onderwerp olie is relatief simpel (ipv de technische installatie links achter de a3 connector van het b81 netwerkbusje geplaatst achter het linker ventilatierooster :D en toch hebben we er allemaal andere ervaringen, tips of meningen over :grin:
 

michelover

Forumguru
Als je gewoon doet wat er in het instructieboekje staat ben je klaar. Je kan natuurlijk altijd ervoor kiezen om alle vloeistoffen in de auto vaker te wisselen. Vergeet dan ook niet elke keer nieuwe lucht in de banden te doen:winkie: Het is wat je zelf prettig vind.
 
Als de auto op QG1 schema staat hoeft deze pas een beurt te krijgen op het moment dat de auto dat aangeeft. Bij het resetten na een beurt wordt het systeem ingesteld op maximaal 30000 kilometer en 744 dagen. De oliestand sensor in het carter meet ook de olietemperatuur. Aan de hand van het aantal starts en of de olie op temperatuur komt wordt na enige honderden kilometers rijden in het systeem aangegeven wanneer de volgende beurt uitgevoerd moet worden. Als je geen Maxidot hebt kun je dit zien door de auto op contact te zetten en dan de kilometerterugstelknop enige seconden ingedrukt te houden. Eerst verschijnt het aantal nog te rijden kilometers en daarna het aantal dagen tot de volgende beurt in je display. Ik rij zelf zo'n 60000 kilometer per jaar, dus 2 beurten per jaar.
 

Freakin

Actief lid
@3234dmtr:
Kijk, dit zijn de tips waar je wat aan hebt :)
Ga het straks meteen even proberen..!

Enig idee nog hoe mijn auto aan zal geven dat onderhoud gewenst is? Welk lampje geeft dit aan?
 

Rallye

Forumguru
Bij de start verschijnt op een gegeven moment in mijn maxidot iets van "onderhoud over x dagen/y kilometer.
 

Freakin

Actief lid
Bij de start verschijnt op een gegeven moment in mijn maxidot iets van "onderhoud over x dagen/y kilometer.

Bij mij niet, omdat ik geen Maxidot heb... vandaar de vraag over dat lampje.. :santa:

Net even dat opvragen gechecked via de km teller reset knop: 12000 km te gaan of 179 dagen :winkie:
 
Bij mij niet, omdat ik geen Maxidot heb... vandaar de vraag over dat lampje.. :santa:

Net even dat opvragen gechecked via de km teller reset knop: 12000 km te gaan of 179 dagen :winkie:

Ah, dan heb je nog even. Onze wagen geeft een gongsignaal ter waarschuwing als de auto op contact wordt gezet. Er verschijnt dan een symbool in het display van een steeksleutel met ( bij ons ) het restkilometrage tot aan de beurt.
 
Bovenaan Onderaan