Oliedruk laag: olie en filter vervangen of zonde van het geld?

Ik krijg een melding op mijn dashboard dat de oliedruk te laag is, terwijl het olieniveau in orde is.

Volgens het almachtige internet kan dit probleem worden veroorzaakt door een verstopt oliefilter. Het is inderdaad tijd voor een olie- en oliefilterwissel, dus dat kan ik sowieso doen. Maar als dat het probleem niet oplost dan zal de auto naar de garage moeten.

Mijn vraag is: als de garage de oliepomp vervangt, is mijn oliewissel dan voor niets geweest omdat de garage de olie dan sowieso aftapt en weggooit?
 

gehaktbal

Forumguru
Olie + oliefilter kost niet veel geld. En je sluit het goedkoopste er mee uit. Als het probleem dan nog niet opgelost is, dan zal de garage bij het vervangen van jouw oliepomp wederom de olie en het filter vervangen.
 
En is het realistisch om te denken dat het 't filter kan zijn, of is het eigenlijk veel waarschijnlijker dat het de pomp, sensor of bijv. bedrading is?
 

andrehj

Forumguru
Ik krijg een melding op mijn dashboard dat de oliedruk te laag is, terwijl het olieniveau in orde is......
Als je oliedruk laag is door een verstopt filter, dan ben je wel héél erg overtijd met het vervangen van je olie + filter.
Bovendien hoort er nog een klepje in of bij je filter te zitten die open gaat als de weerstand over het filter te groot wordt,
Vervangen van olie en filter kun je trouwens (als je een heel klein beetje handig bent) eenvoudig zelf.

Wat nog wel zou kunnen is dat je oliezeef (in de aanzuigpijp) verstopt zit. Als dat zo is, heb je wel een probleem, want daar hoort geen vuil te kunnen komen. Als daar iets zit, is de grote vraag waar het vandaan komt...

De beste diagnose is een externe oliedrukmeter aansluiten en meten wat de daadwerkelijke oliedruk is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Grote kans dat de oliepomp aan zn eind aan het komen is, of (minder waarschijnlijk) idd de oliezeef verstopt is. Ik acht de kans dat het aan je olie of -filter ligt beperkt, maar tis wel een relatief goedkoop iets om te proberen.

Overigens is uitlezen nóg goedkoper, en een goed beginpunt voor verdere diagnose.
 
Als je oliedruk laag is door een verstopt filter, dan ben je wel héél erg overtijd met het vervangen van je olie + filter.
Bovendien hoort er nog een klepje in of bij je filter te zitten die open gaat als de weerstand over het filter te groot wordt,
Vervangen van olie en filter kun je trouwens (als je een heel klein beetje handig bent) eenvoudig zelf.

Ik rij weinig km's (+/- 7000 km/jaar) waardoor ik wel vaker de gestelde twee jaar overschrijd. Op dit moment is de olie en het filter 2,5 jaar oud en is er ongeveer 19.000 km mee gereden. Olievervanging doe ik overigens inderdaad altijd zelf. Ik gebruik daarbij altijd Castrol Long Life olie.

Maar als er een soort bypass klep in het filter zit welke open zou moeten gaan bij een te hoge druk dan vraag ik me af of het echt wel het filter is.
 

Pindasaus

Forumguru
In je motor mag ook olie die voldoet aan de specificatie VW 502.00, als je jaarlijks / 15.000 km ververst. Die olie is in een hogere viscositeit 5W-40 te krijgen, wat dikker is dan de long life olie die je nu gebruikt. Ik had eens gelezen dat je met een dikkere olie een hogere oliedruk kan houden bij een versleten motor.
 
Overigens is uitlezen nóg goedkoper, en een goed beginpunt voor verdere diagnose.
Heb ik voor de volledigheid zonet even gedaan. VCDS gaf geen problemen (tenminste, geen fouten anders dan de fouten die er al in zaten en die hier niets mee te maken hebben). Heb nog een tijdje de motor laten draaien om te zien of ik iets kon zien aan het vulniveau of de temperatuur van de olie i.c.m. de foutmelding (het is een longshot, ik weet het...), maar het probleem trad niet op. Heb nog even een rondje door de wijk gereden met VCDS eraan, maar de fout kwam niet terug.
 
Oh en nog een gedachte die bij me opkwam:

Toen het probleem gisteren voor het eerst optrad deed ik uiteraard de motorkap open om als eerste te controleren of het olieniveau goed was. Het viel me aan de etensresten meteen op dat onze grote vriend de steenmarter weer langs was geweest. Dit is in het verleden vaker gebeurd en anders dan een losgetrokken isolatiematje heeft 'ie v.z.i.w. nooit schade gemaakt. Ook dit keer kon ik geen schade ontdekken (voor zover ik dat überhaupt zou kunnen zien zonder een brug en met mijn beperkte kennis en ervaring).
 

Sjoerdb

Forumguru
Ik ben het wel eens met je gedachte om eerst olie en filter te vervangen, je geeft zelf toe dat je al ruim over de datum bent met wat er nu in zit.
 
Even voor de goede orde: welke melding kreeg je gisteren nu precies? Oranje of rood?
Tsja, dat weet ik eerlijk gezegd niet meer. Er stond op het dashboard in witte letters iets van "Oliedruk laag. Zet motor uit". Ik weet niet precies welke kleur lampjes er te zien waren. Ik voel me wel een beetje een dummy, maar volgens mij was er toch een beetje paniek toen ik tijdens het rijden ineens de melding zag dat ik de motor uit moest zetten vanwege een te lage oliedruk.
 

hemi24

Forumguru
Als de melding de oliedruk was, zal het rood zijn geweest.
Wat mij triggerde was je opmerking dat na het openen van de motorkap de melding verdwenen was; dit is namelijk wel het geval als het een (oranje) melding is van het oliepeil...
 
Maar tussen het optreden van de fout en het openen van de motorkap heb ik wel de motor uitgezet. Maakt dat nog verschil?

Overigens is het daarna nog 2 of 3 keer voorgekomen, want ik moest nog enkele minuten terug naar huis rijden. Elke keer was het hetzelfde: de melding ontstaat, ik zet de motor onmiddellijk uit, wacht even (al dan niet met checken van oliepeil), start de motor weer en rij weer normaal weg (geen foutmelding bij het starten van de auto).
 

PizzaPieter

Donateur
Kan aan mij liggen (bange schijterd), maar als ik een melding "Oliedruk laag. Zet motor uit" krijg die terug blijft komen als ik de motor uit zet en weer aanzet en weer uitzet en weer aanzet etc, dan is mijn verwachting dat het niet meer om een hick-upje / sensor-boertje gaat die gereset wordt na het herstarten, maar dat de motor steeds opnieuw tegen je probeert te vertellen: "Yo bro, zet die motor nou UIT, want mijn sensoren vertellen mij dat de oliedruk laag is". Door de auto steeds uit te zetten en opnieuw te starten en een minuut te rijden zou ik denken dat ik een struisvogel was die denkt "elke paar seconden dat het lampje niet brandt is er geen probleem".
 

Tees

Donateur
In combinatie met de sporen van een steenmarter wordt de kans dat het een sensor probleem is wel groter. Dus behalve de oliepomp en -zeef is de oliedruksensor ook een goede om te checken. Wel bijzonder dat er geen foutcode weggeschreven is, je zou verwachten dat er bij zo'n melding ook een foutcode wordt gegenereerd.

Ik zou iig een garage de oliedruk laten meten, dan weet je iig of er een echt probleem is of een spook. In het geval van de laatste zou ik dus naar de oliedruksensor kijken. Sowieso kan je die loggen tijdens t rijden, aangezien je VCDS hebt. Als daar rare dingen uit komen, dan weet je al wel wat meer.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Alleen zal VCDS zijn data uit die (verdachte?) sensor halen, maar als er grote, en onverklaarbare, schommelingen in die data zitten, zal de sensor naar alle waarschijnlijkheid de boosdoener zijn.
 

Tees

Donateur
Precies dat bedoelde ik @Peter-036! Rare wisselingen in signaal kunnen duiden op een probleem met de sensor of bedrading. Geen keihard bewijs, maar wel een indicatie om daar verder naar te kijken.
 
Helemaal mee eens @Tees, @Peter-036: als een sensorwaarde ineens verandert dan is dat een indicatie dat deze wel eens kapot zou kunnen zijn.

Weet iemand hoe ik de meetwaarde van de oliedruksensor in VCDS kan uitlezen? Ik zie 'm niet staan in het lijstje van standaard metingen onder "Engine".
 
.........als ik een melding "Oliedruk laag. Zet motor uit" krijg die terug blijft komen als ik de motor uit zet en weer aanzet en weer uitzet en weer aanzet etc, .........
Ik herken het gevoel, maar mijn redenatie was dat als de boordcomputer na het starten geen waarschuwing geeft dat de oliedruk te laag is dat dat dus betekent dat er op dat moment wél oliedruk is. Op het moment dat er oliedruk is, lijkt het mij oké om (voorzichtig) te rijden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan