Oliedruk laag: olie en filter vervangen of zonde van het geld?

PizzaPieter

Donateur
Je schreef "Overigens is het daarna nog 2 of 3 keer voorgekomen, want ik moest nog enkele minuten terug naar huis rijden. Elke keer was het hetzelfde: de melding ontstaat, ik zet de motor onmiddellijk uit, wacht even (al dan niet met checken van oliepeil), start de motor weer en rij weer normaal weg (geen foutmelding bij het starten van de auto)." wat mij deed vermoeden dat je, om naar huis te komen, de auto nog een paar keer herstart hebt, ondanks de melding. Dus ondanks dat de melding al 3x geweest was, probeerde je het toch weer?
 
Je schreef "Overigens is het daarna nog 2 of 3 keer voorgekomen, want ik moest nog enkele minuten terug naar huis rijden. Elke keer was het hetzelfde: de melding ontstaat, ik zet de motor onmiddellijk uit, wacht even (al dan niet met checken van oliepeil), start de motor weer en rij weer normaal weg (geen foutmelding bij het starten van de auto)." wat mij deed vermoeden dat je, om naar huis te komen, de auto nog een paar keer herstart hebt, ondanks de melding. Dus ondanks dat de melding al 3x geweest was, probeerde je het toch weer?
Correct. Maar niet met het oogmerk om te proberen, maar om naar huis te komen.
 
Vandaag bij de garage geweest waar de oliedruk is nagemeten. Deze is inderdaad niet goed: bij stationair draaien 1 bar, maar bij iets meer toeren zakt 'ie terug naar 0,5 bar. De garagist heeft nog even een magneetventiel losgekoppeld welke de druk zou moeten regelen; met losgekoppeld magneetventiel zou de druk maximaal moeten zijn. Echter, ook dan gaat de druk terug naar 0,5 bar. Hij komt daarom tot de conclusie dat het waarschijnlijk de oliepomp is. Ik heb een afspraak gemaakt voor vervanging hiervan (helaas pas over twee weken). We gaan het beleven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Ik zou toch echt ook even de carterpan eronderuit laten trekken…
Om te kijken of daar een verstopping te zien is? Er van uitgaande dat de garagist te goeder trouw is, zou hij daar bij een oliepompvervanging niet sowieso mee beginnen?
 
Laatst bewerkt:

Highway

Forumguru
Die olie wordt opgevangen in je carterpan. Die zit onderaan de motor. In de carterpan zit dan weer een pijp om de olie op te zuigen.

Je oliepomp zuigt via deze pijp de olie vanuit de carterpan en pompt deze naar de andere delen van de motor waar deze nodig zijn. Door zwaartekracht loopt de olie weer naar beneden de carterpan in. Zodoende circuleert je olie.

Aan dat pijpje in de carterpan zit een oliezeef. Deze voorkomt dat er grotere stukken vuil opnieuw opgezogen worden.

Het kan voorkomen dat deze zeef verstopt raakt. Dan kan de oliepomp ook niet meer voldoende olie opzuigen.

Dat is, vermoed ik, de reden datn @hemi24 aangeeft om voor de zekerheid ook de carterpan los te halen. Contolle op de oliezeef.
Ik weet niet of de carterpan eraf moet om de oliepomp te vervangen.
 

hemi24

Forumguru
Teruglopende druk rijmt bij mij niet met een versleten pomp, maar eerder met een verstopte zeef in de aanzuigbuis…
 

EdK

Forumguru
Tsja voor zelfde geld heeft de monteur een stukje plastic in pan laten vallen en is het hem niet opgevallen en word dat steeds tegen de zuigbuis aangezogen.... :pieker:
 
Om te kijken of daar een verstopping te zien is? Er van uitgaande dat de garagist te goeder trouw is, zou hij daar bij een oliepompvervanging niet sowieso mee beginnen?
Ik zie in de service manual van mijn CAXA motor trouwens staan dat een oliepompvervanging inderdaad begint met het verwijderen van de carterpan.
 

hemi24

Forumguru
De oliepomp zit inderdaad onderaan de motor gemonteerd en wordt met een getande ketting aangedreven vanaf de krukas.
 

andrehj

Forumguru
Ik rij weinig km's (+/- 7000 km/jaar) waardoor ik wel vaker de gestelde twee jaar overschrijd. Op dit moment is de olie en het filter 2,5 jaar oud en is er ongeveer 19.000 km mee gereden. Olievervanging doe ik overigens inderdaad altijd zelf. Ik gebruik daarbij altijd Castrol Long Life olie.
2.5 jaar oude olie is echt een no-no....:nono:

Zeker als je het zelf vervangt, wat houdt je dan tegen om de olie gewoon jaarlijks te vervangen? Dat kost niet veel, en kan veel ellende voorkomen. Youtube staat vol met filmpjes over hoe je blok er dan van binnen uit komt te zien.
Wij rijden met de S2 vaak ook nog geen 10k km per jaar, maar toch krijgt die elk jaar verse olie en filter.
 
2.5 jaar oude olie is echt een no-no....:nono:

Zeker als je het zelf vervangt, wat houdt je dan tegen om de olie gewoon jaarlijks te vervangen? Dat kost niet veel, en kan veel ellende voorkomen. Youtube staat vol met filmpjes over hoe je blok er dan van binnen uit komt te zien.
Wij rijden met de S2 vaak ook nog geen 10k km per jaar, maar toch krijgt die elk jaar verse olie en filter.
Ik denk dat het erbij bleef omdat ik het gewoon druk heb en ik er vanuit ging dat de opgave vanuit de fabriek (VOI, wat bij mijn kilometrage in de praktijk 2 jaar betekent) goed genoeg is. Dat praat de overschrijding van afgelopen half jaar niet goed, maar in het afgelopen half jaar heb ik maar zo'n 1500 km gereden. Aangezien dit vooral snelwegkilometers zijn verwachte ik dat dat niet direct een probleem zou zijn.
 

hemi24

Forumguru
Ik zou hier toch wat alerter op willen zijn!!!

Voor die paar euro die de olie en het filter kosten, kun je de slijtage en/of schade aan je motor niet riskeren…
 

Pindasaus

Forumguru
Ach, die termijn van x jaar lijkt mij bedoeld voor mensen die de km's niet halen, omdat ze korte stukjes rijden.

Voor de auto is het wel fijn als de olie en uitlaat droog zijn bij het wegzetten, dus na een lange rit. Dan moet je de auto wel echt laten staan. Als je na een lange rit toch één kort stukje rijdt, komt er weer vocht en onvolledig verbrande benzine in de olie. Of dat een groot genoeg probleem is om de olie te laten verouderen, geen idee.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Tja, benzine en vocht hebben niet echt een smerende werking voor de bewegende delen…

V.w.b. doorrijden met te lage oliedruk: niet alleen het blok vindt dit niet heel fijn, maar je turbo kan hier nog slechter tegen…
 
Bovenaan Onderaan