Oliekoeler 1.6 TDI vervangen ?

Mijn motor van mijn oct 3 1.6 TDI word nog steeds erg warm. Bij 150 km/u op de snelweg word de motorolietemp tegen de 110 graden terwijl van mijn zwager zijn auto met dezelfde motor de olie niet warmer word dan max 100 graden. Gevolg hiervan bij zware belasting is dat de watertemperatuur ook omhoog gaat! Ik denk dat het dus in de oliekoeler zit maar jullie hebben hier meer verstand van dan ik denk ik dus hoop dat jullie met kunnen raadplegen
BVD
 

hemi24

Forumguru
Als bij 110 graden olietemperatuur je water ook al mee op gaat lopen, is er iets mis (lees : verstopt)

Is je koelwaterpomp al eens vervangen? Wanneer is voor het laatst de koelvloeistof ververst?

En is de auto van je zwager ook gechipt?
 

Cordoba

Forumguru
Heeft de auto van je zwager ook exact dezelfde motorcode inclusief het subdeel? Mijn auto heeft een 1.2 TSI blok met motorcode CJZC, maar eerdere versies hebben een CJZA of CJZB motorcode en de allerlaatste versies met dit motorblok hebben een CJZD motorcode. Die laatste letter geeft aan dat er kleine verschillen zijn in software en of de opgebouwd componenten, maar dat kan wel dergelijke verschillen verklaren. Daarnaast is de vraag of er daadwerkelijk een temperatuurverschil is, of dat dit komt door kleine verschillen in (niet geijkte) temperatuursensors, of overgangsweerstanden op connectors.

Het blijft opvallend dat zowel je olie- als de koelvloeistoftemperatuur hoger oplopen, dus ik vermoed dat er wel een echte oorzaak is.
 

hendrik38

Forumguru
Rijd je dsg? Kan ook de thermostaat van je dsg zijn die niet open gaat. Op mijn huidige Passat zitten twee thermostaten. 1 dus ook bij de dsg bak.
 

Rofffel

Forumguru
Moet zeggen dat mijn 1.6 tdi van '15 ook wel rond de 108/110 komt bij warm weer en 150km/u...
Koelwatertemperatuur blijft alleen wel gewoon keurig gelijk.
 

Renkie

Forumguru
Olie 110 is niet raar.
Koelwater omhoog wel. Hier loopt ook een ander topic over op dit forum (variabele waterpomp kan ook voor problemen zorgen)

Zit er niet toevallig een ander verschil in de auto's. Wel/geen trekhaak voorbereiding bv
 
Als bij 110 graden olietemperatuur je water ook al mee op gaat lopen, is er iets mis (lees : verstopt)

Is je koelwaterpomp al eens vervangen? Wanneer is voor het laatst de koelvloeistof ververst?

En is de auto van je zwager ook gechipt?
Nee maar de mijne wel
 
Olie 110 is niet raar.
Koelwater omhoog wel. Hier loopt ook een ander topic over op dit forum (variabele waterpomp kan ook voor problemen zorgen)

Zit er niet toevallig een ander verschil in de auto's. Wel/geen trekhaak voorbereiding bv
Allebei hebben we een trekhaak
 

Renkie

Forumguru
Dat is niet de vraag he.
Er zijn zat auto's geleverd waar achteraf, of zelfs direct na levering bij de dealer, pas nadat de auto de fabriek verlaat een trekhaak onder wordt gezet. Zeker in Nederland gaat het dan regelmatig fout omdat de dealer bij het bestellen het vinkje "trekhaak voorbereiding" niet aan vinkt, dat zorgt voor betere koeling.
 
Ik snap wat je bedoelt. Inheb de auto niet nieuw gekocht en mijn zwager ook niet dus daar kam ik geen antwoord op geven. Maar kan je hier achteraf nog wat aan doen dan ?
 
Maar zonder wat aan de trekhaak word de oliettemp al te warm zo tegen de 118 graden loopt hij af en toe al op en de watertemperatuur blijft dan wel op 90 gr staan. Maar als de olietemp verder oploopt gaat de watertemperatuur ook later mee omhoog naar de 115 graden ongeveer
 

hemi24

Forumguru
Beetje zinloos om een koeler te vervangen als je de exacte oorzaak van het probleem niet kent...
 
Bovenaan Onderaan