Oliekoeler 1.6 TDI vervangen ?

2015a3

Lid
Heb laatst een stuk gereden in een O3 1.6 tdi H5 facelift, hier viel mij op dat deze ook een stuk hogere olietemperatuur heeft dan mijn Passat. Ongeveer 105 graden tegen 95 graden bij 100 kmh..
 

tim_j

Forumguru
Weet niet of het iets toevoegd. Ben gisteren met mijn partner met een volgeladen octavia combi greenline 6-bak 1.6tdi naar de cote ‘d-azure gereden, met gemiddeld 30 graden buitentemperatuur over de route’d soleil. olietemperatuur is sterk van toerental afhankelijk. Bij Luik wordt je plots verast met 7%hellingen en vals plat, als ik met 2100rpm rijd 105km/u in de 5, op het vals plat loopt de olie ook op tot 108graden. Remedie: toerental minimaal rond de 2500 rpm houden. (Is gemiddeld 120km/u in de 5) Hiermee zit je vol in de pk’s en koppel + de olie is gemiddeld 97 graden met airco aan en heuvel op. En voldoende kracht en heel afentoe terug naar de 4 als het toerental onder de 2250 rpm zakt. Met dit ‘gedrag’ 1 keer de olie op 102 graden gehad bij een flink lange klim net onder Lyon. Dus toeren machen!!

Ps, mijn oct heeft trekhaakvoorbereiding wellicht draagt dit ook bij.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook net terug van de Cote D'Azur: 1.6 TDI GL Combi met 6-bak uit 2014. Wij reden vrij contstant 130-140 km/u op de teller (bij net 2200 toeren) over de Route Du Soleil. Heel veel op de cruisecontrol. Heb toevallig ook de olie-temp een tijdje in de gaten gehouden. Deze varieerde tussen 98 en 110 gr. Werd iets hoger bij langere klims bergop.

koelwater is de hele reis constant op 90gr. geweest.
 

hendrik38

Forumguru
Als ik mijn auto vergelijk met de buurman die een identieke auto heeft, maar dan handbak, dan scheelt dat rond de 7 a 8 graden.
 

hemi24

Forumguru
Lekker gefundeerd...

Zijn natuurlijk ook gecallibreerde sensoren, en volkomen vergelijkbare omstandigheden!
 

Cordoba

Forumguru
Ander punt wat ik nog niet langs heb zien komen: zit er ook overal dezelfde olie in, en niet in het ene geval bijvoorbeeld long life en in het andere geval 'gewone' motorolie voor een vast onderhoudsinterval. Andere olie zal ook andere eigenschappen hebben zoals warmtecapaciteit, en warmtegeleiding, viscositeit bij verschillende temperaturen. Kortom ook gewoon een andere olie kan al verschil maken.
 

EdK

Forumguru
De olie temperaturen liggen volgens mij sowieso al hoger met een dsg. Die produceert ook veel warmte.

Ondanks dat die misschien dan meer warmte zou produceren, de olie van de DSG en de handbak gaan niet door de oliekoeler van het motorblok.
Dit zijn twee totaal aparte circuits.
En de temperatuur die jij uitleest op je maxidot ( BC ) is de olie temperatuur van het motorblok.

Versnellingsbak word zover ik weet nog steeds alleen door rijwind gekoeld en de olie word opgewarmd door de wrijvingswarmte van de tandwielen en de assen die draaien in hun lagers.
Maar de opgewekte warmte hiervan is nooit de temperatuur van olie in een motorblok....

Dus tsja denk dat je redenatie ergens mank gaat....:pieker::pardon:
 

tim_j

Forumguru
Theoretisch denk ik toch dat het invloed kan hebben. De twee zitten tegen elkaar geschroefd.
 

hendrik38

Forumguru
@EdK toch wordt de olie van de DSG gekoeld via dezelfde koelvloeistof als die het blok koelt. Dus als je veel koeling kwijt bent aan de DSG olie, blijft er minder koeling over om de olietemp van het blok te temperen....dacht ik.... Maar roep gerust als ik iets mis. Ik heb er niet veel verstand van.
 
Bovenaan Onderaan