Olielampje brandt, peilstok totaal geen olie!

Canon-Eye

Forumguru
Ik stel voor dat we ons onthouden van persoonlijke kwalificaties.
TS is er inmiddels al lang achter dat hij beter anders had kunnen handelen - dat hoeven wij er m.i. niet nog eens extra in te wrijven. Met praktische tips is hij beter geholpen.
 

Ronnie

Forumguru
Bij te weinig of helemaal geen oliedruk meer (lampje gaat bij 0.3 bar aan) is er al snel slijtage aan de krukaslagers, maar als eerste gaan meestal de drijfstanglagers. Deze worden het zwaarst belast.
Ik zou er een paar liter frisse olie indoen(wel eerst de oude aftappen) en kijken en luisteren wat er gebeurd na het warmrijden.
Komt er bij gasgeven/belasten van de motor een felle tik of kloppen uit het blok, dan kun je beter meteen op zoek gaan naar een ander blokje.
Revisiekosten zijn vele malen hoger dan een andere motor, het zijn veel voorkomende motoren, makkelijk te vinden en dus ook niet te duur.
Met een € 300,- tot 500,- zou het moeten lukken.
Succes!
 

The bone collector

Senior Member
Als je hem netjes terug vult, denk ik niet dat het veel kwaad kan om gewoon die paar kilometer te rijden. Als er schade is, zal het sowieso niet meer uitmaken of je doorrijdt of niet (natuurlijk wel met olie). Wel heel spijtig dat je het niet eerder gemerkt hebt.

Maar je spreekt van Sludge en het is waarschijnlijk een 1.4MPI, 8v? Laat misschien toch ook maar even controleren dat de koppakking niet lek is, die motoren zijn er toch net iets gevoeliger aan.
 

SkodaKid

Nieuw lid
Ach, ik zou eenzelfde post van een andere TS ook hetzelfde benaderen: Hoe dom kun je zijn als bestuurder? Dus je mag mij met recht een sukkel (of ozzekop) noemen hoor.

Ik ben van de tijd dat er een lampje gaat branden als vloeistof onder het aanbevolen niveau komt (maar je dus nog wel kunt doorrijden, gewoon indicatie net als de benzinemeter.). Dat is ook de reden waarom ik niet direct gehandeld heb. Dit is onze eerste 'nieuwe' auto en heb daarbij dus niet de juiste beslissing genomen om direct te stoppen.

Enfin, inmiddels olie bijgevuld en laten nakijken maandagochtend. Blok heeft vooralsnog geen zichtbare/hoorbare schade ondervonden. Wellicht dus gigantisch veel geluk gehad, of het moet nog komen.
Zaterdagochtend word het blok geflusht, en de olie ververst incl. nieuw filter. Vanmorgen nog gepeild voor de zekerheid, maar olie was nog op juiste peil. Hopelijk loopt mijn stommiteit toch met een sisser af.

Het is overigens een 1.4 MPI 16v motor.
 

Chatslet

Forumguru
Ik zou de auto na afloop toch eens bij de ANWB of Dekra laten keuren en met het rapport wat daar uit komt bij de dealer langs gaan. Olie die "zomaar" op is, is niet normaal.
 

SkodaKid

Nieuw lid
Het is verklaarbaar als door vochtophoping in de carter het water als olie wordt gezien, als deze dan na een goede lange rit, of aantal lange ritten verdampt, blijft alleen de echte olie over, waardoor er ineens geen olie meer is volgens de meetinstrumenten. Tenminste zo heb ik het begrepen.

Overigens bedankt voor de reacties!
 

Canon-Eye

Forumguru
Dus je mag mij met recht een sukkel (of ozzekop) noemen hoor
Dat jij het sportief opneemt, valt zeker te waarderen. Neemt echter niet weg dat de forumregels uitdrukkelijk van ons verwachten dat we ons respectvol gedragen ten opzichte van elkaar...
Hetgeen ingeval van bv. een eerlijk toegeven blunder natuurlijk makkelijker is dan bij bv. strak volgehouden eigenwijzigheid (*), maar toch...

(*) Is maar een voorbeeld - komt hier natuurlijk niet voor! :grin:
 

Chatslet

Forumguru
Het is verklaarbaar als door vochtophoping in de carter het water als olie wordt gezien
Dat kan het natuurlijk perfekt verklaren maar als een dealer jou een auto levert en bovenstaande is te verwachten dan is het aan de dealer om de auto even een afleverbeurtje te geven (filters + olie). Als er nu motorschade is dan is dat zeker niet alleen doordat je bent door gereden. Blijkbaar is de auto al met te weinig olie afgeleverd omdat er water in het carter zat. Jij hoeft dat als consument niet te verwachten. Lijkt mij toch een reden voor een goed gesprek met de dealer.
 

The bone collector

Senior Member
Het is overigens een 1.4 MPI 16v motor.

Als het een 16v is, hoef je je minder zorgen te maken over de koppakking (een 1.4 MPI 16v bestaat overigens niet, het is of een MPI 8v of een 1.4 16v). Die sludge kwam dan waarschijnlijk door het verdampen van die grote hoeveelheid water.

Ik heb trouwens echt nog nooit gehoord dat er zoveel water in een carter zit dat er bijna geen olie meer overblijft eens het water verdampt. Als dat waar is, is er al heel lang geen onderhoud meer uitgevoerd denk ik.

Hopelijk blijft de motor goed werken, veel succes ermee!
 

Cordoba

Forumguru
@Skodakid: complimenten voor de volwassen reactie op de persoonlijke kwalificaties. Zo lang ik me kan heugen, zijn olielampjes bijna per definitie te laat met waarschuwen. Dertig jaar terug was het vaak zo dat het lampje ging branden, en voordat de bestuurder de auto stil kon zetten op de vluchtstrook, was het blok vaak al in elkaar gelopen (typisch seconden-werk).
Ik denk dat je mogelijk geluk gehad hebt, en heeft oliepeil/oliedruk wel onder het waarschuwingsniveau gezeten, maar waarschijnlijk nog net genoeg smering om geen grote schade op te lopen.

Om dergelijke gevallen in de toekomst te voorkomen is het misschien goed, om je wat verder in de (algemene) techniek te verdiepen, zodat je wat beter een inschatting kunt maken van de ernst/risico's van de verschillende waarschuwingslampjes.
 

The bone collector

Senior Member
@Skodakid:Zo lang ik me kan heugen, zijn olielampjes bijna per definitie te laat met waarschuwen

Dat dacht ik nu ook, is het niet zo dat je tegenwoordig snellere meldingen krijgt? In de oudere auto's is er een lampje, maar ik heb nog nooit één zien branden in die van mij (zelfs niet als hij oververhit), en ik vermoed als er ooit één aangaat, dat ik al lang langs de kant van de weg sta :tongue:.
 

turboturbo

Forumguru
@Skodakid, jij hebt deze auto toch nog maar nét? Wat een pech heb jij al gehad, zeg. Word het niet eens tijd om hier een zaak van te maken bij de verkoper? Je hebt toch bij een (Bovag?) garage gekocht? Het lijkt erop dat je je met een kluit in het rietje hebt laten sturen met die opmerking van de garagist 'ja de vorige eigenaar heeft veel korte ritjes gemaakt' over jouw opmerkingen over koelvloeistof verbruik en water uit de uitlaat. Ik zou erop aansturen dat hij je een slechte wagen heeft verkocht met mankementen. Eventueel eerst een second opinion opvragen bij een (andere) officiele Skoda dealer....

Er word hier over torenhoge vervangingskosten of reparatie kosten gesproken, dat kun je toch niet zomaar zelf gaan ophoesten als deze wagen de mankementen al had toen je hem kocht?

En misschien ten overvloede; er gaat 10W40 in de Fabia I (Shell) Op de QuickFit na, weten de meeste garagisten dit wel (alsook onderdelen zaken die olie verkopen; dat gaat gewoon op kenteken)
 

SkodaKid

Nieuw lid
Nou auto lijkt het overleefd te hebben, inmiddels olie dus eruit, blok schoongespoeld, en nieuwe olie 5w40 erin. Ook de remvloeistof was slecht (vandaar de storing, zie ander topic), die is ook eruit gegaan, systeem schoongemaakt en nieuwe olie erin. Toch weer een geintje van zo'n 400 euro.
Heb de garagehouder gemaild met dit alles, maar hij gaf aan dat we de auto gekocht hadden met afleverbeurt, olie/watercheck, nw APK, en 3mnd garantie op blok en versnellingsbak. Dit viel daar niet onder...
 

Mark

Banned
Houd toch maar het oliepeil in de gaten, als je (overdreven veel) olie verbruikt kan dit toch er op wijzen dat er iets mis is.
 

Cordoba

Forumguru
Bij een afleverbeurt hoort in elk geval de remolie als die aan vervanging toe is, als ik zo de berichten over de motorolie lees, krijg ik de indruk dat dit niet gebeurd is (hoe kan er anders zoveel water in je olie komen in korte tijd). Kortom ik krijg sterk de indruk dat de verkoper geld gehad heeft voor onderhoud, maar er buiten de APK niets is gedaan, en ze je in feite dus een oor hebben aangenaaid.
 

Chatslet

Forumguru
maar hij gaf aan dat we de auto gekocht hadden met afleverbeurt, olie/watercheck, nw APK, en 3mnd garantie op blok en versnellingsbak. Dit viel daar niet onder...

Als je dat op schrift hebt hangt hij. Meteen door sturen naar rechtsbijstand. Garage doet oliecheck en vervolgens olie lampje branden rara hoe kan dat? Reden genoeg om de koop te ontbinden of om op kosten van de garage een onderzoek naar gevolgschade te laten doen en eventueel op kosten van de garage het blok te laten reviseren. Wat je ook kunt doen is je verhaal op een paar review sites plaatsen en een topic openen op het tros radar forum. Zorg er dan voor dat je telkens in je verhaal minimaal drie maal de naam van de garage noemt en in ieder geval de plaats. Als er dan op de garage gegoogled wordt komt jouw verhaal vrijwel zeker naar boven. Wil je echt irritant zijn dan kun je ook nog even een wordpress blogje openen en daar je hele verhaal op bloggen, twitter je een paar keer het linkje zodat het zeker in google naar boven komt. Het mooiste van alles is dat hij je dan niets kunt maken omdat jouw vrijheid van meningsuiting boven de integriteit van de garage gaat. Arnoud Engelfriet heeft daar een mooi stukje over geschreven: Meningsuiting en nieuws: voldoende basis in de feiten @ iusmentis.com door Arnoud Engelfriet Welke weg je ook kiest, je dwingt hem met een oplossing te komen.
 

turboturbo

Forumguru
Wat een idiote reactie van de verkoper. Je had hem mogelijk meer onder druk kunnen zetten als je langs gegaan was. Via de mail kan hij makkelijk afpoeieren. Anderzijds heb je nu zoals hieboven wordt aangegeven iets zwart op wit.
Je kunt iig eieren voor je geld kiezen, met 400 euro lijk je hier voorlopig mee klaar te zijn.....

En waarom is er 5W40 in gedaan? Er moet dacht ik 10W40 in deze Fabia...

Tip: koop volgende keer particulier of bij een echte skoda dealer!:laugh:
 
Bovenaan Onderaan