Olielekkage koppakking

Arjen Bavel

Actief lid
Goedemorgen,
Na lang zonder problemen te hebben gereden zag ik gisteren ineens olie op de oprit liggen, en een druppelspoor over de straat. Eerste onderzoek leert dat het lijkt alsof de koppakking niet meer afsluit.
In het verleden zijn de injectoren vervangen (betreft een 1.6tdi) waarbij 1 van de bouten is afgebroken en vervangen/gerepareerd. Is het mogelijk dat dit een oorzaak zou kunnen zijn?

Advies van de (lokale) garage is om voor nu eerst goed schoon te maken, en dan in de gaten te houden (regelmatig olie peilen en visuele check doen bij de achterkant van het blok. Reden van het advies is dat het vervangen van de koppakking een dure (vooral qua tijd) reparatie gaat zijn, en de injectoren etc weer moeten worden gedemonteerd. Sinds het vervangen van de injectoren heb ik wel een aantal (kleine) problemen gehad met losschieten van retourleidingen, maar dat lijkt nu wel opgelost te zijn (met extra klemmetjes).

De km-stand staat ondertussen op ongeveer 350.000.

Kennen jullie wellicht andere (veelvoorkomende) oorzaken van olielekkage?

Groet Arjen

Eltjo

Forumguru
Dat lijkt me geen slecht advies.
Hoe is de koelvloeistof en is er drukopbouw in olie of koelwatersysteem?
Een lekkend kleppendeksel is een stukje hoger dan de koppakking en kan natuurlijk ook lekken.
Ik ken verder geen potentiële lekplekken.

Arjen Bavel

Actief lid
Koelvloeistof ziet er normaal uit, qua niveau en qua kleur/etc. Ook geen aanwijzing dat er drukopbouw is.
Voor nu heb ik het eerst schoongespoten, en vloeistoffen gecontroleerd. Extra opletten voor nu dus.

Nu dat je het zegt zou het ook het kleppendeksel kunnen zijn, maar ik neem aan dat om die pakking te vervangen ook alles gedemonteerd moeten worden van injectoren/etc.

Arjen Bavel

Actief lid
Korte update. Het blijkt inderdaad lekkage langs het kleppendeksel te zijn. Vorige week kreeg mijn vrouw ineens een melding in het middenschermpje, Oil pressure low, en direct stoppen. ANWB gebeld, die hebben meteen een sleepwagen laten komen door de melding, deze heeft hem bij de garage in de dorp weggezet voor diagnose.
Bij het starten & uitlezen is de hele melding niet meer teruggekomen, ook niet tijdens wat langere ritten. Oliepeil zelf is ook nog goed.
Ik zou preventief wel de kleppendekselpakking kunnen laten vervangen, zijn er nog andere afsluiten/pakkingen die dan direct vervangen moeten worden? Bij de injectoren bijvoorbeeld?

Mijn vrouw vertrouwt de auto nu niet meer (op zich begrijpelijk), dus kans is groot dat deze op korte termijn de deur uitgaat. Maar als ik met een niet al te grote investering de lekkage kan verhelpen heeft dat natuurlijk mijn voorkeur. Wordt vervolgd dus...

hemi24

Forumguru
Als een kleppendekselpakking een signaal voor te lage oliedruk gaat opleveren, is je motor wel serieus naar de haaien…

Tees

Donateur
Dat is inderdaad bijzonder. De olie moet er wel uit spuiten wil de druk dusdanig zakken dat de oliedruk te laag zou zijn. Waarschijnlijker daarvoor is een probleem met de sensor, de oliepomp of een filter ergens.

hemi24

Forumguru
Ik verwacht een verstopping, wellicht in de carterpanontluchting?
Lichte onderdruk in het onderblok met een drukopbouw boven de kop...

• Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan