Olielekkage...

andrehj

Forumguru
Gisteren constateerde mijn vrouw een flinke zwart vlek op de oprit, precies waar de Superb altijd staat :nono:.
Dus er maar even onder gekeken, en ja hoor, een dikke zwarte druppel hangt onderaan het carter.
Bakje eronder gezet en vanochtend weer gekeken, dit is de opbrengst van slechts één nacht:
LekolieInBakje.jpg
Dus de auto opgekrikt, gezekerd op assteunen en er onder gekropen. Probleem was snel gevonden:
Carterplug lekt.jpg
De olie komt overduidelijk van de carterplug, die overigens wel stevig aangedraaid voelt. Dus moet er iets mis zijn met de seal. Van de week dus maar even langs de dealer die vorige maand het onderhoud heeft gedaan :mad:. Betaal je een hoop geld voor een onderhoudsbeurt, kunnen ze nog niet eens een carterplug fatsoenlijk monteren:banghead:.

Joske

Forumguru
Dat is triest inderdaad.. anderzijds, wees blij dat het zo iets eenvoudigs is ;)

op de foto kan ik wel niet zo uitmaken hoe je deze carterplug moet aandraaien, lijkt gewoon een ronde ring op de foto.

Spierings

Forumguru
Dat zijn ook rot carterpluggen. Dat ringetje gaat wanneer niet goed gecentreerd wat naar buiten doordat de ring niet vlak maar rond is. Met dit als gevolg, alleen raar dat deze na een maand begint te lekken..

ertromp

Forumguru
Gelukkig snel gevonden. Is er überhaupt wel een nieuwe plug en nieuwe ring gebruikt begin je jezelf af te vragen :pieker:

andrehj

Forumguru
De plug (die je overigens met Torx 30 of 35 moet aandraaien) lijkt in ieder geval wel nieuw. En de eerste twee weken na de beurt waren we op vakantie, dus toen is het niet opgevallen. De drie weken daarna heeft de auto veel stil gestaan, en als je zelf wegrijdt, en de auto daarna weer op dezelfde plek terugzet, zie je dus nooit dat er een olievlek onder de auto ligt... Gisteren viel dat toevallig op. Het lekken is vast al veel langer aan de gang, want afgaande op het oliepeil ben ik in de afgelopen drie weken bijna een halve liter olie kwijt.

Blackokkie2

Forumguru
Ja, daar moeten door de chef werkplaats even weer de puntjes op de i geplaatst worden, kortom even werkoverleg. Want het lijkt gewoon slordigheid, misschien door werkdruk.

Cordoba

Forumguru
Oorzaak en gevolg lijken duidelijk. Wat mij wel opvalt is dat de olie wel behoorlijk zwart ziet, als deze er pas een maand in zit (ik weet niet of ook het oliefilter is gewisseld, en of je misschien veel km's hebt gemaakt, of de S2 tijdens de vakantie hard heeft moeten werken).

Monteurtje

Forumguru
@Cordoba Je krijgt nooit alle olie uit een blok met olie verversen. Zodra de motor even gelopen heeft en gemengd is met de olie wat achter is gebleven is het al gauw weer donker.
Bij een diesel motor is dat nog iets meer. Een poos geleden een klant gehad die na de beurt het olie ging peilen en zei dat olie niet ververst was. Want het was zwart. Kon niet aan zijn verstand brengen dat het wel was gebeurd. Die man stond erop dat het opnieuw gedaan werd en hij stond ernaast. Olie opnieuw afgetapt. Wel apart opgevangen in een kan. Nieuwe olie erin. Motor laten lopen en weer gepeild en de peilstok was zwart. Stond meneer daar met mond vol tanden.

andrehj

Forumguru
Auto heeft van de vakantie niet enorm hard moeten werken. Zo'n 1.8 TSI heeft niet echt moeite om een combinatie van volle auto + 750 kg vouwwagen op 100 km/h te houden. En dat de olie na 2000 km al weer zwart is, is inderdaad normaal. Morgen maar eens kijken wat de dealer zegt.

Cordoba

Forumguru
@Cordoba Je krijgt nooit alle olie uit een blok met olie verversen. Zodra de motor even gelopen heeft en gemengd is met de olie wat achter is gebleven is het al gauw weer donker.
Bij een diesel motor is dat nog iets meer. Een poos geleden een klant gehad die na de beurt het olie ging peilen en zei dat olie niet ververst was. Want het was zwart. Kon niet aan zijn verstand brengen dat het wel was gebeurd. Die man stond erop dat het opnieuw gedaan werd en hij stond ernaast. Olie opnieuw afgetapt. Wel apart opgevangen in een kan. Nieuwe olie erin. Motor laten lopen en weer gepeild en de peilstok was zwart. Stond meneer daar met mond vol tanden.

Dat je niet alle olie eruit krijgt bij een oliewissel is bekend, maar toch ook vaak genoeg gemerkt dat een paar duizend km na de wissel de olie nog steeds duidelijk lichter van kleur was dan voor de wissel. Nu je het verschil benzine/diesel noemt: mijn eerste auto was de oerdiesel binnen de VAG-groep (Golf D uit '79) en die olie was inderdaad binnen de korste keren zwart (en bij kleine beurten meestal zelf de olie gewisseld, dus geen twijfel of het gebeurd was). En mijn opmerking of het een oliewissel zonder nieuw oliefilter was, was dan ook niet voor niets (met in het achterhoofd de pakweg halve liter olie die in het filter blijft zitten).

Sand3r

Senior Member
Je krijgt nu in ieder geval een gratis 2e oliebeurt. Want de plug moet er toch uit.
Denk er ook aan om schoonmaak middel te vragen voor je oprit.

CDK

Forumguru
kan gebeuren zo blijkt, maar wel heel lullig dat je naar de 'echte dealer' gaat en dat dan dit gebeurt...
gelukkig is het dit eenvoudig op te lossen ding en geen ander olie leed ;)

Spierings

Forumguru
Je krijgt nu in ieder geval een gratis 2e oliebeurt. Want de plug moet er toch uit.
Denk er ook aan om schoonmaak middel te vragen voor je oprit.
Je krijgt echt geen nieuwe olie hoor, olie vangen ze gewoon in een schone kan en gaat zo weer terug.

Monteurtje

Forumguru
@Cordoba Bij een TSI, direct ingespoten, motor ontstaat er ook roet. Dus misschien dat daarom de olie wat zwarter is dan jij zou verwachten.
Verder bij deze motor zit het oliefilter aan de bovenkant van de motor. Op de kop als het ware. Dus loopt het filter redelijk leeg als motor niet loopt.

Bakkertje

Forumguru
Sja, het is niet de eerste keer dat ik een dergelijk verhaal hoor. Vriend van me heeft het laatst ook gehad. Week later hing ook de bodemplaat los. Goed werk lever je dan als dealer zijnde ..

Bovenaan Onderaan