Olielekkage...

andrehj

Forumguru
Sorry voor de late reactie, was door ziekte een paar dagen uitgevallen. Probleem is als volgt opgelost:
Maandag gelijk de dealer gebeld, waar ik direct op het dagdeel van mijn keuze (woensdagochtend) terecht kon.
Woensdagochtend was ik echter niet in staat zelf de auto te brengen, dus om 8 uur gebeld om de afspraak maar af te zeggen. Dealer stelde toen voor om de auto met haal- en brengservice op te komen halen!
Dat aanbod heb ik uiteraard aangenomen en halverwege de middag stond de auto gefixt en met excuses van de dealer weer op de oprit!:jaja:
Bij dezen dus mijn complimenten :bloemen:aan Zijm in Duiven voor de perfecte afhandeling. Fouten maken kan nou eenmaal gebeuren, het gaat erom hoe je ze oplost.
De oorzaak van het probleem was trouwens inderdaad een niet goed afsluitende afdichtingsring. De carterstop zelf was wel goed aangedraaid.
 

Schippersss

Forumguru
Net opgelost idd. Deel je mening dat fouten menselijk is, dat dit nooit had mogen gebeuren is onzin, het zijn geen gecontroleerde robots maar vaak stage lopers.
 

andrehj

Forumguru
Even een vervolg op een twee jaar oud topic:
De laatste twee keer heb ik zelf mijn olie ververst, en beide keren had hetzelfde probleem, namelijk lekkage bij de carterplug. De eerste keer heb ik dit uiteindelijk grotendeels opgelost door een VAG-plug te modificeren met een koperen ring en nog extra af te dichten met Teflon-tape, maar zelfs deze modificatie was deze week niet voldoende, na een oliewissel hing er na een uur al weer een druppel aan.
Ik was er dus helemaal klaar mee. Zo'n plug moet je gewoon vast kunnen draaien en dan moet ie dicht zitten.
Dus maar gaan zoeken naar een alternatief, en dit uiteindelijk gevonden bij Ford. Ford gebruikt dezelfde schroefdraad (M14x1.5) en pluggen met een o-ring!
Dus zo'n plug op de kop getikt, het afdichtvlak op de carterpan netjes schoon en vlak gemaakt en deze plug gemonteerd. In één keer netjes dicht, zoals het hoort!

Kortom, voor een ieder die ook helemaal klaar is met die idiote VAG-carterpluggen met stalen (!?) afdichtingsringen: de pluggen van Ford (verkrijgbaar bij de Ford-dealer en elke automaterialenzaak) zijn veel beter en gewoon dicht.

Hier een plaatje van Febi:
afsluitschroef-oliepan-febi-21096-1.jpg

maar Corteco (220112s), Bölk e.v.a. maken deze pluggen ook.

En het goede nieuws is: De betere automaterialenzaken verkopen de speciale afdichtingsringen ook nog los:
411mGLsmgeL.jpg
 

Spinal

Forumguru
Kijk, dat is handige info:thumbsup: wat raar dat er bij Skoda gebruik wordt gemaakt van een stalen ipv een koperen afdichtring.

Wat ik van plan ben te gaan gebruiken is deze plug van Stahlbus. De koperen plug draai je erin en blijft dan zitten. Je kunt er dan een nippel met slang erin draaien en zo kun je hem handig leeg laten lopen

IMG_6767.JPG
IMG_6766.JPG
IMG_6769.JPG

En dan icm met dit soort opvangbak
IMG_6768.JPG
 

turboturbo

Forumguru
Super DHZ tips!

Enige is dat ik bang ben dat dat 'kraantje' of plug bij mijn O1 wat ver naar buiten steekt. Er zitten al wat krassen onderop de carterpan precies waar de carterplug zit. Dat is ong het laagste punt van de motor (duh) maar zit ook een beetje onder een hoek, en de auto is zo laag dat die daar wel eens de straat heeft geraakt. Ik moet er niet aan denken als die lange plug / kraantje dan eraf geslagen of getrokken wordt :nailbiting:
 
Laatst bewerkt:

Spinal

Forumguru
@turboturbo, dat uitsteken valt met de Stahlbus wel mee. De fumoto drain steekt verder uit

IMG_6781.JPG

En tussen die veer kan tijdens het rijden allemaal troep komen. De Stahlbus kun je afsluiten met een dop.
 

Cordoba

Forumguru
@andrehj Ik vraag me af of de schroefdraad niet identiek is, aan wat bijv. de Golf I had als carterplug. Die had gewoon een stalen plug (6-kant boutkop) met een afdichtring van zuurstofvrij koper. Zuurstofvrij koper, omdat dit zachter is, en dus makkelijker vervormd en afdicht.

@turboturbo Alternatief is de olie er uit pompen, dan hoef je niets met de carterplug te doen. Bij de Lidl hadden ze afgelopen week een oliepompje voor 16 euro, mogelijk dat ze hier en daar nog een exemplaar in de winkel hebben liggen.
 

andrehj

Forumguru
Ik heb het ook geprobeerd met de originele plug een koperen (DIN 7603) afdichtingsring. Dat was al beter dan met de stalen ring, maar gaf nog steeds lekkage. Waarschijnlijk heb ik ergens een niet helemaal perfect carter (af fabriek, of door een onkundige monteur?), maar ik kan dat niet precies aanwijzen. Ook op de gebruikte koperen ring is niet te zien waar deze niet goed aanlag. Feit is dat de plug van Ford met de rubberen o-ring in één keer perfect afdicht en prima past.
Ik weet overigens niet of deze plug op alle VAG-carters past, omdat de buitendiameter van de kraag met 28mm wel flink groter is dan die van de afdichtingsringen van de VAG pluggen (20mm).
Bij mijn 1.8 TSI (en dus ook de 2.0 TSI's van die bouwjaren) past het in ieder geval prima.
 
Alternatief is de olie er uit pompen, dan hoef je niets met de carterplug te doen. Bij de Lidl hadden ze afgelopen week een oliepompje voor 16 euro, mogelijk dat ze hier en daar nog een exemplaar in de winkel hebben liggen.
Zou ik niet zo doen; bezinksel/vuil wat onderin het carter is gezakt blijft dan achter; met een normale leegloop via de plug loopt dit er wel mee uit..
 

Schippersss

Forumguru
Zou ik niet zo doen; bezinksel/vuil wat onderin het carter is gezakt blijft dan achter; met een normale leegloop via de plug loopt dit er wel mee uit..
Ik begreep zelfs dat bij bepaalde auto merken en modellen dit ook sterk wordt afgeraden omdat het peilstok pijpje in hoek loopt zodat het slantjes nooit op de bodem kan komen.
 

turboturbo

Forumguru
Zou kunnen. Ik heb bij mijn Octavie de carterpan er wel eens af gehad en gezien dat zelfs met af laten lopen via de carterplug, niet alle olie eruit loopt. Blijft zeker zo'n 100 tot 200 cc liggen, meestal is dat ook de plakkerige sludge (was in mijn geval tenminste zo)

Dus dan zou je eigenlijk de auto moeten kantelen (achterover hellen) wil je alles (meer) eruit krijgen.
 
Bovenaan Onderaan