Voor de O3 (maar ook de O2 en S2) is het advies voor benzinemotoren (TSI) bij verlengde interval de VW 504 00 te gebruiken.
Bij vaste interval (max ca. 15.000km) is het advies VW 502 00 te gebruiken.
Wat ik heb gemerkt is dat een dealer (heb er meerdere hierover gesproken) over het algemeen blijft doordrammen over het blijven gebruiken van 5W30. Wanneer je met ze begint over 5W40 dan lijkt het wel alsof je in de (Longlife) kerk staat te vloeken en wordt er zo'n beetje getwijfeld aan je verstandelijke vermogens. Ondanks wat ze beweren (5W30 is beter, blablabla) komt dat niet overeen met de feitelijkheden in het onderhoudsboekje, want daar worden beide mogelijkheden naast elkaar aangeboden. Het is alleen zo dat in Nederland de auto's standaard op Longlife staan en dan schijnt het ineens een "verplichting" te zijn, totdat de auto dusdanig veel olie verbruikt dat je met 5W30 de maximaal volgens het onderhoudsboekje toegestane 0,5 liter per 1.000km overschrijdt. Dan hebben ze ineens wonderolie dat luistert naar de naam 5W40. Dan kan/moet het ineens wel en wordt er - achteraf! - gezegd dat 5W30 in combinatie met de verlengde intervallen feitelijk "niet optimaal" is. En wanneer je als klant in de toekomst met onverklaarbare schade komt te zitten, dan weet men ineens van niets.
@Noord26:Zelf ben ik op sterk aanraden van de tuner op 15Dkm interval over gestapt
Je zou dan toch mogen verwachten dat ze bij PON een door hen ABT-getunede auto ook gewoon op 5W40 / 15.000km interval zouden zetten?
Laatst bewerkt: