Olieverbruik 1.5 tsi motor

1983jeroen

Forumguru
Ik heb er niet anderhalve, maar de andere halve liter bij gegooid die ik over had van de vakantie ;)

Ik heb toen gegoogeld en kwam op 0W20.
Zal de dealer eens vragen wat er echt in hoort. Heb namelijk net 2 liter 0W20 besteld ;)
 

hemi24

Forumguru
Fout gelezen dus… 2x een halve liter

Om exact dezelfde reden heb ik vóór de vakantie even een litertje olie bij de dealer gehaald; de Golf moest nog 8k tot de volgende olieservice, dus ik zag het wel al gebeuren dat ik in het buitenland op zoek moest naar de juiste olie…
 
Nu ben ik erg nieuwsgierig.
Wat voor 1.5 tsi motor is het?
De laatste generatie of die van voor 2018?
Vind trouwens het verbruik erg hoog. Bij mij staat 143000 op de teller en nul ( lees 0 ) verbruik.
 

1983jeroen

Forumguru
Fout gelezen dus… 2x een halve liter

Om exact dezelfde reden heb ik vóór de vakantie even een litertje olie bij de dealer gehaald; de Golf moest nog 8k tot de volgende olieservice, dus ik zag het wel al gebeuren dat ik in het buitenland op zoek moest naar de juiste olie…
Ik ga volgende week nog een paar dagen naar Frankrijk en wil hem dan nog wel even afvullen tot maximaal. Heb de dealer om advies gevraagd over de olie.
 
Gewoon 5W30 en de inspectiemelding in de gaten houden. Autootje meldt zelf de beurt zo’n 2000 vantevoren.
 

1983jeroen

Forumguru
Nog geen reactie van de dealer. Wel nog wat rond gezocht op internet. Kom telkens op 0W20 uit, dus dat zal wel goed zijn.
Maar waar het verschil dan weer in zit tussen gewone 0W20 en de VAG goedgekeurde...

Die er nu bij zit staat niets over VAG specificaties, maar kan me niet voorstellen dat hij daardoor redelijk wat lijkt te gebruiken nu
 

Tees

Donateur
Dat zal zeker niet het verschil maken tussen nul verbruik en duidelijk merkbaar verbruik. Als je de auto bij een algemene garage in onderhoud hebt gaat er ook echt geen VAG-goedgekeurde olie in hoor, die gebruiken een aantal meer generieke typen motorolie.
 

andrehj

Forumguru
Dat zou voor mij absoluut een reden zijn om een andere garage te zoeken. Dat kon wellicht in de jaren 80 van de vorige eeuw, maar anno 2024 kan dat echt niet meer. Er zijn waanzinnig veel motoren op de markt die heel specifieke eisen stellen aan de oliesamenstelling. Deze olieën zijn qua additieven speciaal op die motoren afgestemd.
Denk bijvoorbeeld aan de distributieriemen die bij Ford en PSA in de olie lopen. Dat gaat probleemloos (weet ik uit eigen ervaring), zolang je je maar aan de verversingstermijn en het exacte olietype houdt.
 
Laatst bewerkt:

1983jeroen

Forumguru
De Skoda dealer geeft ook aan dat er 0W20 in moet.
Heb nu de juiste in huis volgens VAG specificatie.
Oliepeil staat nu op 3/4 op de peilstok dus ik kijk het even aan.
 
Bovenaan Onderaan