Olieverbruik bij een RS diesel

Marijn01

Nieuw lid
Goedemorgen allemaal, Mijn RS uit 2014, 14300 km gelopen, import auto, verbruikt pittig olie. Zo'n liter op 1100 kilometer. ook heeft de motor onderdruk. er zijn nog wat kleine dingen waardoor wij denken dat de auto teruggedraaid is op de kilometerstand. Komende donderdag moet hij voor grote reparaties en APK naar de garage en ik weet niet of ik geld niet investeren als blijk dat de auto 2x zoveel gelopen heeft.
Weten jullie een VAGCom specialist in de buurt van Den Helder die dit na kan gaan?
 

Marijn01

Nieuw lid
Klopt, ik heb een Duits boekje wat tot 2017 gaat en dan mist er eea. Het boekje stopt bij 112000 kilometer. Dat zou betekenen dat hij vanaf dan maar 31000 heeft gelopen. Vind ik vaag weinig voor een diesel.
 

hemi24

Forumguru
Beetje jammer als je tot die conclusie komt, nádat je een dergelijke wagen hebt gekocht :(
 

Marijn01

Nieuw lid
Ja inderdaad. Maar je mag toch verwachten als je de auto bij een officiële garage koopt dat het in orde is? Buiten dat ik het afgelopen jaar geen klachten gehad heb (ook niet ver gereden). Tot ik van de zomer lekker over de duitse autobahn reed en het olielampje ging branden terwijl ik thuis alles nagekeken had. Dacht eerst nog dat het door de hitte kwam (hitte alarm is in duitsland serieus warm), maar terug in nederland blijft het verbruik hoog.
 

Antera

Donateur


1liter op 1000km mag. Valt binnen de specs van de VAG groep.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

hemi24

Forumguru
Mag ik uit laatste reactie opmaken dat de auto eenmalig een litertje heeft verbruikt op 1100 km? Of heb je al vaker bijgevuld sinds je de auto hebt?

Mijn vragen is dan: wat was het oliepeil vóór die 1100km.
Heb je met dezelfde olie bijgevuld, of een willekeurige olie?
Weet je überhaupt welke olie bij de laatste beurt is gebruikt?

Als je het hebt over onderdruk in de motor: waar is dit op gebaseerd?


Als de auto daadwerkelijk de laatste jaren niet veel km's heeft gemaakt, wat natuurlijk altijd zou kunnen en je gaat dan ineens even lekker trappen op de autobahn...
Ja, dan zou ik het niet vreemd vinden dat er ineens wat olie verdwijnt; grote kans dat de motor vanbinnen helemaal verkoold is geraakt en dat de zuigerveren niet goed afdichten.

Tja en dan die term "officiële garage"...
Verkopers blijven verkopers, maakt niet uit hoe duur het pakje is wat je ze aantrekt!
 

Duijzer

Donateur
Bij mijn RS diesel 2014 moest ik rond 180.000 ook olie bijvullen. Zo’n liter op 2500 km. Bleek de krukaskering te zijn die lekte.
De vraag is of hij het verbruikt (blauwe rook) of lekt (onderplaat volgezogen met olie?)

Als het lekken is, en je laat het vervangen, vervang dan ook het riempje dat vanaf de krukas de oliepomp aandrijft…kost een paar euro, en daar kun je dan bij…
 

Marijn01

Nieuw lid
...Mijn vragen is dan: wat was het oliepeil vóór die 1100km.
Heb je met dezelfde olie bijgevuld, of een willekeurige olie?
Weet je überhaupt welke olie bij de laatste beurt is gebruikt?

Als je het hebt over onderdruk in de motor: waar is dit op gebaseerd?
....
Ik heb inmiddels al meerdere malen olie bijgevuld. Het pijl was 3/4 vlakje vol, goed dus. Er is Castrol LL gebruikt. Ik meet 5w30.
Onderdruk is gebaseerd op uitspraken van 2 onafhankelijke monteurs die elkaar niet kennen. En beide dezelfde aanmerkingen hadden
 

Marijn01

Nieuw lid
Update:
Inmiddels zijn we erachter dat de teller inderdaad is terug gedraaid. Onze huidige garage kan de historie tot de fabriek terug zien. We moeten nu gaan bedenken wat we ermee gaan doen. Tellerfraude is het in ieder geval.
 

EdK

Forumguru
Klopt, ik heb een Duits boekje wat tot 2017 gaat en dan mist er eea.
Inmiddels zijn we erachter dat de teller inderdaad is terug gedraaid.
Mmmm, je leest er inderdaad de laatste tijd wel steeds meer over dat 2e hands wagens uit Duitsland waar ze met tellerstanden rommelen...
Tsja, neem aan dat je hem bij dealer in NL hebt gekocht ?
Zo ja en je kunt het aantonen dan is die partij de aangewezen plek waar je je centen terug moet krijgen.
In NL is het terugzetten van teller strafbaar zover ik weet !!

Misschien dat @MarcoO2 meer weet hoe te handelen hiermee ??
 

PizzaPieter

Donateur
Ben dan wel benieuwd waar je hem gekocht hebt.
Ben zelf aan t oriënteren (voorzichtig) op wat anders en zag ook wat import aangeboden via merkdealers (bijv Century Assen).
Hoop toch dat dat échte kilometers zijn
 

MarcoO2

Forumguru
Misschien dat @MarcoO2 meer weet hoe te handelen hiermee ??
Niet met de beperkt beschikbare informatie. Als je de verkoper aan wilt spreken, hangt alles af van de exacte omstandigheden bij de verkoop. Wat is er beloofd, wat is er gevraagd, wat staat er zwart op wit, hoe heb je als koper invulling gegeven aan je onderzoeksplicht, noem maar op. En de hoeveelheid verstreken tijd speelt ook mee.

De meest logische stap is je rechtsbijstandsverzekering bellen, maar de meeste mensen komen er pas als ze ‘m nodig hebben achter dat dat handig zou zijn geweest ;)
 

Tees

Donateur
En om e.e.a. nog wat ingewikkelder te maken is het de vraag wie de tellerfraude uitgevoerd heeft en wie daar redelijkerwijs van had kunnen weten. Goede kans dat de fraude in Duitsland is gebeurd voor import, daar schijnt dit vaker te gebeuren
 

hemi24

Forumguru
Heb geen illusies: er zijn heel veel partijen en (kleine) bedrijfjes in NL, die zich alleen bezighouden met import van auto”s en daar is het waar de tellerstanden naar wens worden aangepast en de vaak aanwezige schade wordt hersteld.
Vervolgens worden de wagens dan aangeboden aan de garages in NL.

Als je dan de rode vlaggen niet ziet (of wil zien) eindig je met een wagen zoals in dit topic.

@PizzaPieter : in geval van Century weet ik dat ze zogenaamde Jahreswagen van VW Duitsland krijgen; daar zit weinig meer risico aan dan een bijna nieuwe auto uit NL.
 

Tees

Donateur
Op zich vind ik wel dat de verkopende garage de verantwoordelijkheid had om na te zoeken of de km-stand logisch was. Ook als er geen NAP is, had de garage net als jouw huidige garage de km-standen kunnen checken in t Skoda-systeem. Zéker voor een 10 jaar oude (diesel!)auto die zo weinig gelopen zou hebben. Dat is zeer onwaarschijnlijk.

Maar daar kom je ook op t volgende pijnpunt: if it sounds too good to be true, it usually is. Als koper had je ook kunnen bedenken dat dit wel een erg lage km-stand was, en mogelijk niet klopt. Dan heb je ook een uitzoektaak, ik heb tot nog toe niet gehoord dat je dat gedaan had voor aankoop? Mocht het ooit voor de rechter komen, dan is dit ook een puntje waar je rekening mee kan houden.
 

hemi24

Forumguru
@Tees: wat verwacht je dat er bij de NAP staat in het geval van een import wagen?

Daarbij: verkopers hebben per definitie een wat ruimer geweten.
 

Tees

Donateur
Dat was dus juist mijn punt: bij een NLse auto is er een NAP, bij een import niet, en juist dan heeft de verkopende garage een verantwoordelijkheid om net ff wat verder te kijken. Misschien niet helemaal helder verwoord.
 
Bovenaan Onderaan