Olieverbruik eerste 30000 km

B

Borrie

Hoi,

Sinds januari heb ik een Octavia II. Na ongeveer 15000km begon (tot mijn schrik) het oliepijl lampje te branden. Volgens de dealer is het normaal dat de Octavia II ongeveer 1l/5000km verbruikt bij lange afstanden. Ik heb nu ongeveer 23000km gereden, bijna de eerste beurt dus. Ben benieuwd wat daarbij over het oliepijl wordt gezegd.

Zijn mijn ervaringen normaal bij dit model Skoda?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
 

Reizende

Actief lid
Zeker normaal, vooral in het begin. Ik had het lampje bij 10.000 km al branden. Even een litertje erbij en weer klaar. Hoe meer km's, des te minder olie gaat 'ie verbruiken. Succes verder
 
B

Borrie

Dat is goed om te horen! Voor de rest is het een top wagen!! /forum/images/graemlins/smile.gif
 

blacktdi

Actief lid
Ik neem aan dat het een TDI is, gezien je kilometerstand. Geen zorgen, dat wordt minder. Bij mijn vorige auto een Golf TDI was het eigenlijk weg bij 80000km. In het begin 1 liter op de 10000km.
Met mijn Octavia heb ik nu 1 liter verbruikt op 20000km. Een collega van mij, ook met een Octavia maar dan een 1.9TDI heeft er nu 2 liter ingegooid op 25000km.
Maar nogmaals, dat verdwijnt.
 
Een auto die geen olie verbruikt bestaat niet!
Er blijft altijd een kleine film achter aan de cilinderwand. Deze verbrandt daarna in de verbrandingskamer. Een licht olieverbruik zal er dus altijd blijven bestaan. De huidige auto's worden met een te goede olie geleverd waardoor het langer duurt voordat de motor is ingelopen. Vroeger kreeg een auto inloopolie die slecht van kwaliteit was en door slechte smering de motor sneller in liet lopen. Daar stond dan weer tegenover dat deze na ca. 1500km vervangen moest worden door gewone.
Nadat de motor is ingelopen is een verbruik van minder dan 1 liter op 5000km acceptabel. Bij een hoger verbuik, vooral als dat richting de 1 liter op 1000km of minder wordt, dan is er iets aan de hand.
 

Hetzer

Forumguru
het olie verbruik bij alle nieuwe VAG-auto met variabele onderhouds intervallen en de daar bij behorende ( DURE ) long-life motor olie ligt zeker bij de eerste (10)duizend(e)kilometers erg hoog. /forum/images/graemlins/shocked.gif
4 familie leden ( met 1x Touran, 1x Passat, 1x Multi-van, 1x Polo ) hebben dezelfde "klachten" van het hoge motor-olie verbruik.
 

JettaFreak

Actief lid
Mijn Polo verbruikt al enige tijd 1 liter longlife op 1000 km (soms nog minder dan 1000km). Naar het schijnt is het een bekend probleem; het materiaal waarvan het onderblok is gemaakt is van inferieure kwaliteit. Daardoor zou het blok zoveel verbruiken. De importeur had aangeboden het grootste gedeelte van de kosten van vervanging te vergoeden. De leasemij ging er van uit dat ik hooguit nog twee maanden te gaan had. Inmiddels al weer 4 maanden geleden en ik moet nog een maand.

Wat wel leuk is, is dat mijn werk de leaseregeling milieuvriendelijk heeft willen maken. Voor zuinige auto's krijg je meer budget (voorcalculatorisch) en als je over een kalenderjaar meer dan 15% onzuiniger dan de door TNO genormaliseerde fabrieksnorm hebt gereden, dan moet je achteraf nog bijbetalen (als je zuiniger bent dan 5% krijg je geld terug). Voor zakelijke en woon-werk kilometers wordt CO2-uitstootrechten gekocht etc. Als je je norm teveel hebt overschreden worden de kosten van aankoop van de CO2-rechten dus gedeeltelijk op jou afgewenteld. Maar ING Carlease werkt dus niet mee; doordat de reparatie niet heeft mogen plaatsvinden zijn er ruim 10 liter olie te veel door de katalysator gestroomd. Lekker milieuvriendelijk. En dat alles om de kosten voor een huurauto te besparen.....
 

Okki

Donateur
Ik heb voorheen nooit olie verbruikt met auto's. Althans, de interval van de beurten was anders (om de 7500 of 10000 km) waardoor olieverbruik minder waarneembaar was. Met de longlife intervallen (20.000 km) verbruikt de auto net zoveel als vroeger, maar je rijdt langer door...dus kan het peil net iets te laag komen.
Bij mij overigens pas bij 107.000 km voor het eerst een half litertje bijgevuld.
 

influenza

Nieuw lid
bij mij ging na exact 10k het olielampje branden. Dealer had er nog nooit van gehoord dat dit na 10k al gebeurt....right. Ik zit nu op 25k, dus over een paar wekejes een beurt, dan zal er wel weer wat olie bijgegooid worden.
 

ougie

Forumguru
Het lampje brande nog niet, maar gewoon even peil gecontroleerd. Een litertje erbij en het peil stond weer op het bovenste bolletje. Na 13.000 km, lijkt me dat tredelijk netjes.
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: ougie</font><hr />

Het lampje brande nog niet, maar gewoon even peil gecontroleerd. Een litertje erbij en het peil stond weer op het bovenste bolletje. Na 13.000 km, lijkt me dat tredelijk netjes.

[/ QUOTE ]

Goed in je autohandleiding kijken. Bij gewoon gebruik moet je olie pijl ergens in het middelste vakje komen. Alleen voor sleurhut gebruikers mag er iets meer olie in. Ik zou als ik jou was elke keer 0.5 liter er in mikken, dan is je olie pijl precies in het midden.
 

ougie

Forumguru
Als je gelijk hebt,, en ik geloof je, dan is het olie verbruik nog minder dus. Ik ben trouwens een fervent sleurhut gebruiker, dus laat ik het maar zo. Het peil zit niet boven het bovenste bolletje. /forum/images/graemlins/aangenaam.gif /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif
 

Hetzer

Forumguru
En het kan natuurlijk ook anders ,ik heb bij mij "klassieke" SDI-motor met 40.000 km , nog nooit zelf ( buiten de beurten om )motor-olie bij gevuld. Toch jammer dat ze die kleine plus puntjens niet meenemen bij het ontwerpen van nieuwe motorblokken.
 

SkodaMan

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Rogier</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: ougie</font><hr />

Het lampje brande nog niet, maar gewoon even peil gecontroleerd. Een litertje erbij en het peil stond weer op het bovenste bolletje. Na 13.000 km, lijkt me dat tredelijk netjes.

[/ QUOTE ]

Goed in je autohandleiding kijken. Bij gewoon gebruik moet je olie pijl ergens in het middelste vakje komen. Alleen voor sleurhut gebruikers mag er iets meer olie in. Ik zou als ik jou was elke keer 0.5 liter er in mikken, dan is je olie pijl precies in het midden.

[/ QUOTE ]

Dat is mijn ervaring ook. Na 20.000 km ging het olielampje (geel) branden. Een halve liter longlife olie bracht het peil weer midden tussen leeg en vol op de peilstok.
 
Ik zit nu op 26 dkm en heb lampje aangehad bij 17 dkm (bij 10 dkm was olie bijgevuld in garage bij winterbanden wissel). Bij 21 dkm brandde het alweer en nu rij ik er nog mee. De auto rijdt veel op duitse autosnelweg en dat verhoogt ook het verbruik denk ik (icm met hogere snelheid en toeren). Ik heb voor mezelf nu de trip 2 stand van maxidot gereset na iedere keer dat het lampje aan gaat. Bij beide keren echter niet meer dan halve liter bij hoeven vullen.

Ben benieuwd of het nu lange mee zal gaan. Maar meeste dealers zeggen idd 1 op 5000 (voor meer merken geldt dat)
 

adee

Senior Member
Heb nu een kleine 21.000 km gereden en heb tot nog toe geen druppel olie hoeven bijvullen. Wel heb ik een aantal keer het oliepeil gecontroleerd en daaruit af kunnen leiden dat de motor wel olie verbruikt maar dat dat niet zo heel veel is: de stand staat nu halverwege de twee bolletjes.

Motor heeft volgens de service interval overigens over 3600 km een beurt nodig; nog net voor ik 25.000 km heb afgelegd. Uit de reacties hier leid ik af dat dit normaal is.
 
Bij alle Volkswagenprodukten zijn ze af fabriek zuinig met olie, ik had met mijn vorige VW Polo na 5000 km het lampje al aan het branden. De VW-dealer zij toen dat dit normaal is bij een VAG-produkt. De dealer heeft een liter laten bijvullen, zonder kosten.
 
Bovenaan Onderaan