Olieverbruik eerste 30000 km

mebis

Nieuw lid
ik vind zelf persoonlijk als garagist datolie verbruik niet zou mogen et was vroeger niet en zou nu ook ni mogen , waarom dat sommige motor's pak verbruiken verwijt ik aan de bestuurder zelf .mijn vorige wagen verbuikte geen druppel.
en die daarvoor ook ni .
mensen hebben gewoon et geduld niet meer om een wagen in te rijden .zeker bij leasings is et verbruik soms zo hoog .komt omdat een nieuwe wagen afgeleverd word en 15min. later vlammen ze al 160op de autostrade .
olie verbruik kan en als et is zal et meer zijn door de turbo ..niet zo zeer door de motor .
er zijn soms hier en daar echt slechte turbo's en bij vervangen hiervan opgelost is .ook dus mede door slecht inrijden van wagen (dit door de turbo, krijgt te weinig smering in begin door slecht gebruik van wagen)en dan is et al herroepelijk beschadigt miniem maar genoeg.

nu vind ik et ook een absurd teken als je op longlife rijd en je moet om de 10000km 1 liter bij vullen .dan werkt et systeem longlife niet e .
want dan heb je op 30 000km al 3liter bijgevuld wetende dat er maar 4.5liter ingaat bij een olie wissel .snap je , en de olie is al zo duur dus je bent gewoon al rijdend uw olie aan verversen dus dubbel kost .wat dan weer terug komt op een verkeerde werking van de sensor die de olie indensiteit gaat meten voor uw variable interval ..
ene keer is uw olie indensiteit zeg nu maar iets 55% en na bijvullen van 1liter nieuwe olie gaat dit natuurlijk veranderen ..
zijn dingen waar je ni bij stil staat . maar is zo

ik vind persoonlijk ook al doe ik veel km per jaar
30 000km voor olie wissel te lang .en kost u meer dan je denkt alsje dan olie moet gaan bijvullen telkens
dus doe dan beter om de 15 000km ..
zoals nu ook heb er nu 11 000km binnen x aantal weken heb ik 15000km en doe ik een olie wissel en heb niets moeten bijvullen van die dure olie .
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: mebis</font><hr />

nu vind ik et ook een absurd teken als je op longlife rijd en je moet om de 10000km 1 liter bij vullen .dan werkt et systeem longlife niet e .
want dan heb je op 30 000km al 3liter bijgevuld wetende dat er maar 4.5liter ingaat bij een olie wissel .snap je , en de olie is al zo door dus je bent gewoon al rijdend uw olie aan verversen dus dubbel kost


[/ QUOTE ]

Helemaal mijn idee. Dat hele longlife-idee valt weg als je dit soort verbruiken hebt.

Maar om nou te zeggen dat 't komt door te straf inrijden? Ik denk soms juist het tegenovergestelde. Ik heb de mijne vrij stevig ingereden en heb nauwelijks verbruik mogen noteren de eerste 30k, en daarna geen druppel.

Van heel slap inrijden krijg je ook niet bepaald zuigerveren die lekker aansluiten op de cilinderwanden.
 
Als je hem warm rijdt (oud of nieuw) dan kun je hem best wel eens op zijn staart trappen.
Niet continue maar wel effe en soms.
Is hij eenmaal ingereden dan kun je nadat je de auto rustig hebt laten opwarmen, rond de 15 km of 15 minuten, gewoon rijden als een dolle.
Alleen heb je dan de verkeers wet tegen je maar dat heeft geen betrekking op je olie verbruik.
En als je stopt eerst de motor ook weer af laten koelen en niet meteen uitzetten na een rally cross.
En continue vol in de toeren is nooit goed.
 

SmurfForLife

Actief lid
Als je lampje gaat branden dan ben je al te laat met bijvullen. Peil minstens eens per 3 weken bij een koude motor en je weet dan waar je aan toe bent. Voorkomen is beter dan genezen.

Daarnaast is warmrijden de eerste 10-15 kilometer van belang om niets te forceren. Zorg dan dat je de discipline hebt om niet boven de 2500 toeren uit te komen.

Suc6 gegarandeerd dat je je verbruik tot een absoluut nulpunt reduceert.
 

Snor

Lid
Heb nu 22.000 km gereden en nog geen olie bijgevuld. De auto geeft aan dat ie een beurt nodig heeft. Afwachten.....
 

mebis

Nieuw lid
inderdaad de motor respecteren in de eerste en laatste fase's van de rit is van hoog belang bij turbo motoren .
warmrijden en cool down...op einde ..
want zo rij ik ook sportief hoor.en ook gechipt enz .geen trobbels
toch blijft ook de eerste x aantal km van et motor blok van groot belang naar verder levensduur .moet weten da is nog altijd maar een samen raapsel van metalen en aluminium tegenwoordig dat mechanich op elkaar inspeeld en draait..
metalen werken en leven .dus dit moet op elkaar instemmen

-zo weet ik dat de mooiste test voor drag menthanol motoren vroeger ..gewoon buiten leggen xaantal maanden in regen en weer en wind en dan pas bewerken dan waren al de spanningen van et metaal eruit ..(was vroeger e) nu zou et onmenselijk zijn dit nog te verwezeleken .
 

Dutch4x4

Senior Member
Yep, idem met de BMW-turboblokken uit de F1 van de jaren tachtig. Toen de tweedehandsblokken op waren, moesten ze nieuwe maken. Maar die ploften voortdurend. Dus lieten ze ze eerst een tijd buiten liggen.

Toch verschillen de meningen over inrijden in die zin dat sommigen van mening zijn dat je met slap inrijden net zo ver van huis bent: er vindt dan juist te weinig inslijting plaats. Motoren met bruine cilinderwanden - waar dus voortdurend olie langs is gegaan omdat de zuigers niet goed aansluiten - ontstaan eerder door te voorzichtig inrijden.

Ik zeg niet dat je vol in de toeren moet janken, maar wel dat je - als de motor eenmaal warm is - stevig moet optrekken en flink in de toeren moet variëren. Zo maak je de motor het beste 'dicht'. Want op onze straatmotoren komen natuurlijk niet dezelfde krachten te staan als F1's of dragsters op hun krachtbronnen loslaten.
 
Bovenaan Onderaan