Olieverbruik

gisteren bij het starten ging het oliepeil lampje branden en na controle was het niveau op minimaal. Reserve liter bij me en er ging aardig wat in.

Hij verbruikt dus wel wat olie

Hoe zit het olieverbruik bij andere yeti's
 

RobPG

Lid
Misschien is t handig ook te vermelden hoeveel km's je hebt gereden en of je doorgaans korte of lange ritjes maakt, welk motortype t is, etc. Korte ritjes zorgen voor meer olieverbruik. Heb er met m'n 1.4 TSI nu 10.000 km op zitten, nauwelijks olie verbruikt. Wel doorgaans langere ritten.

Rob
 

EdK

Forumguru
Reserve liter bij me en er ging aardig wat in

Hoeveel is dat van die liter ?
Maar zoals gezegd, korte ritten zal resulteren in wat meerolieverbruik
En rijstijl zal er ook wel wat invloed op hebben , dus met koude motor flink doortrekken is niet bevordelijk !
En wel long life erin gedaan zoals op stikker bij vulpunt staat ?
 

RobPG

Lid
Lijkt me niet iets om zorgen over te maken. In 't begin is 't olieverbruik sowieso wat hoger, pas later stabiliseert het zich. Na 5000 km weer es peilen. Enne, je mag aannemen dat-ie bij aflevering tot MAX was afgevuld, maar of 't ook zo was... Gepeild toen?
 
Mijn teller staat nu op 48**, oliepeil stond bij aflevering op ongeveer 3/4 van de peilstok,en daar staat ie nog steeds.
Rijstijl is gematigd, na warm rijden ( dus koelwater op 90 graden + 5 minuten ), laat ik 'm trekken tot 3300 - 3500 rpm alvorens te schakelen.
Daarbij wordt het tapijt onder het gaspedaal niet gespaard.
By the waay, tijdens het warmrijden komt het toerental niet of nauwelijks boven de 2000 rpm., dit geschied wel met een zijden voetje......
Meestal wat kortere ritjes < 30 km.
Ik heb uit voorzorg al wel een fles olie klaar staan, Castrol Edge 5W-30. Bunne geen grappen, 22 Euro voor een litertje.
Maar tot nu valt het mij niet tegen.
Gr. Koos.
 
Ik heb een keer gepeild en toen was hij max

Af en toe geef ik hem wel de sporen maar dat is maar voor korte tijd (zoals in het instructieboekje staat) en dat alleen als hij warm is.

En de fles was bij de dealer 19,95
 

RobPG

Lid
Ow, dan is-ie flink goedkoper dan de mijne. Heb er laatst E 23,75 (Shell Helix) voor betaald, kreeg er wel een mooi hoesje bij :winkie:. Dat dan weer wel.
 

OuweHippie

Senior Member
11.000+ kilometers en geen druppel olie bijgevuld. Tijdens de gratis inspectie ook geen commentaar gehad. Vrijwel alleen korte ritjes.

Was niet anders gewend, heb nu al >5 jaar een liter olie als reserve van de ene naar de andere auto overgeladen tijdens de inruil. :)
 

fabtdi

Lid
Gisteren ook maar eens de peilstok getrokken. peil staat na 27.500 kilometer nog steeds op het maximum. Geen olie verbruik dus.
Rij er door de week bijna alleen stukken van 70 kilometer of meer mee en in de weekends de gebruikelijke boodschappen ritjes. Ben overigens wel een rustige rijder die slechts af en toe in Duitsland de snelheid boven de 130 laat komen (top is ongeveer 175 op de GPS :-) )
 

Ronnie

Forumguru
Bij de meeste auto's van tegenwoordig is de hoeveelheid tussen min. en max. op de peilstok plm. een liter......
 

jos_br

Actief lid
Ik snap niet dat mensen aan het olieverbruik de toestand van een motor inschatten. Dat een motor wat olie verbruikt zegt niets over de algehele staat. Ik zie het maar zo, wanneer er wat olie verbruikt wordt, is de boel ook goed gesmeerd. 1ltr op 10000km is i.m.o. geen olieverbuik.

Jos.
 

Gieliovd

Forumguru
Reken erbij dat het carter ook "bijgevuld" wordt tijdens het rijden. Zuigerveren sluiten nooit 100% en dan krijg je dus verbrandingsgassen in het carter, die condenseren etc.

1:10.000 is prima.

Doet me altijd denken aan mijn eerste wagentje.... 1:500 mengsmering haha. En nee, het was geen tweetakt :)
 

fabtdi

Lid
ik zou me dan ook eerder zorgen maken als na 10000 km mn peilstok nog steeds op max staat

Ik niet. Ik heb inmiddels meerdere mercedes diesels, een fabia tdi en nu de Yeti die soms bij het inrijden olie verbruikten maar na de 10.000 kiliometer vrijwel niet meer. Met de mercedesen heb ik meer dan 250.000 probleemloze kilometers gereden. De fabia heb ik na 60.000 km ingeruild omdat ik er vanwege gezondheidsproblemen niet meer uit kon komen.
Olie verbruik is wel een punt om op te letten, maar zeker niet het enige. Hoe de motor loopt is voor mij vele malen belangrijker dan alleen het olieverbruik.
 

FredV

Banned
@fabtdi, Dat ben ik ook helemaal met je eens.
Wat ik bedoel is dat een licht olieverbruik geen enkel probleem is.
Als na 10-15.ooo km je peil nog steeds max is, kan er wat anders aan de hand zijn. Want een motor verbrandt altijd olie die tegen de cilinderwand zit, dus is er altijd verbruik.
Zo bedoel ik dat.
 
Bovenaan Onderaan