Olieverbruik

Ik heb 24 jaar Mazda gereden met een totaal aantal Km van ong. 600.000 Km.
Nog nooit olie tussentijds hoeven bijvullen.
En wat in feite nog frappanter is, bij de laatste Mazda (sjouwer genoemd door ons) die nu 13 jaar is, zit zelf de eerste uitlaat er nog op!

fabtdi

Lid
@FredV In een licht olie verbruik zie ik ook geen enkel probleem.

Probleem bij het peilen is meestal dat de auto bij het meten nooit exact gelijk staat aan de vorige keer (althans bij mij) en het ook uitmaakt hoe lang de auto staat en wat voor ritten (kort of lang) er voor de meting mee zijn gemaakt. Gering olie verbruik is daardoor moeilijker te meten.

Mijn Mercedesen waren in elk geval zeer zuinig met een niet peilbaar of meetbaar verbruik. De Yeti lijkt dezelfde kant op te gaan.

Racer

Lid
Bij mij gaat na 10 a 15.000 km het lampje branden. Vervolgens bij eerstvolgende tankstation de helft van mijn standaard-litertje olie erbij en dan kunnen we weer!

Vooral als ik de bergen in ga, dan wil het wel eens wat vaker nodig zijn, verder niet iets waar ik me zorgen over maak.....

By the way: meest recente olie bij de VW-dealer voor mijn 2.0 TFSI: Shell Helix, 24,95 (inclusief mooi hoesje enzo, dan dan weer wel ;) )

@racer

Je naam zegt het al een beetje...
Je bent een rijder die van pit houdt en niet van dat 'halfzachte' gedoe.
Lekker vlot en thuis pas rekenen....:winkie:

Dan gebruik je natuurlijk wat meer olie, dan diegene die met 'pantoffels' rijden.

EdK

Forumguru
Ohw ??
Wel heb eerder het idee dat door sportief (pit) rijden je brandstof verbruik omhoog gaat
En indien je dit eventueel ook doet met een koude motor dat je dan uiteindelijk door overmatige slijtage in je blok het olieverbruik zal stijgen
En met veel korte ritjes zal het olieverbruik ook IETS hoger liggen dan met veel lange ritten !

hemi24

Forumguru
Als je netjes warm rijdt, zie ik niet in waarom een sportieve rijstijl een hoger olieverbruik zou opleveren!
Doordat de auto regelmatig op temperatuur komen zal de olie waarschijnlijk minder vervuild raken en beter smeren.

Een stoffig bereden auto ineens op z'n staart trappen, kan een potentieele olieverbruiker worden..!

Erkens

Lid
Ik wil soms ook nog wel eens "sportief" rijden, en heel soms doe ik dat ook wel eens met een nog koude motor. Echter na 14k nog geen zichtbaar verbruik.

Netjes warmrijden wordt overdreven.
Is van vroeger, toen het ISO passingstelsel nog niet volledig geïmplementeerd was
Onzorgvuldig inrijden betekende een grote kans op vastlopers. En dat gebeurde best!!
Maar dit is al lang verleden tijd.

Dus laten we even een definitie geven:

Wat is dan slecht bij de eerste 8 minuten:

1. plank gas bij koude motor (doet vrijwel niemand)
1. doortrekken boven de 3000-3250 toeren. Ik neem aan dat ook zeer weinigen dit doen bij een dieseltje.

Conclusie: 99% van ons hoeft echt geen rekening te houden met het zogenaamde warmrijden.

Ik verwijs dit echt naar het land der fabelen.
En, dit is GEEN flame....

YeMii

Senior Member
Vandaag ook weer eens even het oliepeil gecontroleerd en na 10.800 km. nog geen zichtbaar verbruik. ;)

DJB

Nieuw lid
Stand staat nu op 24500. In totaal nu een liter verbruikt. Valt alles best wel mee dus.

RobPG

Lid
Bij 12,5K kwart litertje bijgevuld. Puur uit voorzorg, geen zin in een "low-level" waarschuwing langs een of ander donker landweggetje. :winkie:
Es kijken of 't hier bij blijft.

Erkens

Lid
Ik heb er geen olie bijgedaan, wel heeft de dealer bij de wintercheck alle vloeistoffen afgevuld (helaas de brandstoftank niet), geen idee of ze toen ook de olie hebben gedaan. Maar dit weekend nog gechecked en het niveau was nog prima. (14,4k gereden)

CaseyBasey

Actief lid
Moet het draadje niet een nieuwe naam krijgen, "olieverbruik Skoda's" ofzo?
Niet dat ik daar in geïnteresseerd zou zijn, hoor.

ertromp

Forumguru
Olieverbruik is niet type afhankelijk maar motorafhankelijk.
En laat nu de motoren die in de Yeti's zit dezelfde zijn als die in een Octavia of Fabia of Superb
Wellicht geeft het aan de Yeti rijders een indicatie of het olieverbruik in hun Yeti een beetje spoort
Misschien voor de geintresseerde Yetirijder (oh sorry dat ik in het Yetiforum kijk als Octavia rijder) het verbruik van mijn Otavia 1.4TSI (volgens mij ook iets wat in de Yeti gebruikt wordt) ca. 1/4 liter op 15.000km

Wimus

Actief lid
vorige maand, na 16.000 km een kwart liter bijgevuld.
Mijn vrouw rijdt er voornamelijk stadskilometers mee als wijkverpleegkundige.
100% tevreden met ons Dieseltje :D

Bovenaan Onderaan