Olieverbruik

Ronnie

Forumguru
Zijn dezelfde motoren.....AUA,AUB,BBY.BKY,BBZ Met een magneti-Marelli ECU. Deze ECU bepaalt of het een 55KW of een 74KW is.
 

ronald_j

Actief lid
Ja, wel ook een 74kW.

De Seat dealer (dichterbij dan de Skoda -dealer) heeft me toen dat run in compound verhaal verteld. Deze motor zit nl. ook in sommige Seat Ibiza's
 

ronald_j

Actief lid
Zijn dezelfde motoren.....AUA,AUB,BBY.BKY,BBZ Met een magneti-Marelli ECU. Deze ECU bepaalt of het een 55KW of een 74KW is.

Er waren toch ook aanpassingen aan de kop en luchtinlaat? Of kun je hem downtunen naar 55kW. Zou ook niet gek zijn. Dan is 'ie ietsje zuiniger. Alleen dat olieverbruik laat zich helaas niet wegtunen/ :(
 

bertdegroot

Nieuw lid
Ik heb contact gehad met een Skoda-dealer en deze adviseerde mij toch een reinigingsmiddel in de motorolie te gooien en deze daarna te vervangen door 10w40 olie.
Er zit nu 5w40 in, deze is dunner bij lagere temperaturen als ik het goed heb.
Het olieverbruik bij deze type motoren, lekken nog wel eens olie langs de klepstelen of langs de zuigerveren.
Om er achter te komen moet in beide gevallen het motorblok uit elkaar.
Zijn het klephoedjes dan zijn de kosten nog te overzien, maar zitten er groeven in de cilinderwand dan moet er een compleet nieuw onderblok in.
Al met al te hoge kosten in mijn opinie voor een auto met een inruilwaarde van €2800.
 

ronald_j

Actief lid
Ik vind het vervangen van het onderblok inderdaad wel heel hardcore.

Ik zou dan eerder zo'n behandeling met run-in compound gaan proberen. Kost naar schatting 400 euro aan arbeidsloon.
Zelf ben ik er ook nog niet uit Mijn auto heeft nu een tabelwaarde van 3800 euro.

Een ding scheelt. 10W40 is wel een stuk goedkoper dan 5W30.
 

bertdegroot

Nieuw lid
Wat ik lees over run in compound is dat het inlopen van nieuwe motoren versnelt.
Ik vind het wel eng om het toe te passen op een gebruikte motor.
Laat het weten als je het hebt laten doen door de Seat-dealer.
 

ronald_j

Actief lid
Ik denk zelf dat ik maar gewoon blijf bijvullen met 10W40. Dat is denk ik de meest economische oplossing voor een auto van 7 jaar oud.

Maar toch even een hypothetisch vraagje.

Stel dat je er een ruilmotor in laat zetten (ik ken iemand die dat voor weinig kan), krijg je dan niet gewoon dezelfde problemen terug? Of zijn die dat wel zo gereviseerd dat dit probleem eruit is?
Ander probleempje is dat mijn kop aangepast is voor LPG. Ik zou dat dus de originele cilinderkop moeten behouden, maar graag wel zo aanpassen dat je zeker weet dat de lekkage over is.

Zou je er ook een 55kW motor in kunnen zetten? Volgens mij wil de RDW dat het origineel blijft.
 

darkprojectx

Forumguru
55 KW (downgraden) kun je gewoon doen, alleen "moet" je het melden bij de RDW zodat het op papier ook veranderd wordt.
Als je vermogen gaat upgraden + 30% (was het volgens mij) dan moet je de auto bij de RDW laten herkeuren.
 

bertdegroot

Nieuw lid
Ik heb mijn fabia maar ingeruild.
Wel jammer, want het rijdt verder als een zonnetje.
VAG krijgt nog een herkansing wat betrouwbaarheid betreft, ik heb namelijk een nieuwe polo besteld.
Zwart,85 pk, comfort uitvoering en ik ga'm inrijden op vakantie (wordt de motor in ieder geval niet lui van).
 

ronald_j

Actief lid
Ja, dat heeft de vorige eigenaar van mij Fabia waarschijnlijk ook gedaan.

Ben benieuwd wat je bevindingen zijn met de Polo. Is dat ook een 1.2TSI motor?

Moet je eigenlijk niet de eerste 5000km juist voorzichtig inrijden?
 

bertdegroot

Nieuw lid
Nee het is eigenlijk dezelfde motor n.l. 1.4 16v.
Eigenlijk moet je de motor niet te zwaar belasten, de eerste 1000 km niet meer dan half gas.
Maar ik was aan het zoeken naar een AUB motor, en kwam uit bij een forum over VW lupo.
Deze eigenaar had zijn motorblok vast laten lopen omdat de oliepomp defect was, en deze had een gebruikte AUB motor van een fabia gekocht.
Wat blijkt, twee veschillende onderblokken met dezelfde motorcode.
hier kan je het verhaal lezen met foto's van de verschillende motoren. http://www.lupoclub.nl/phpbb/viewtopic.php?f=1&t=5039
Misschien zit daar het verschil in kwaliteit?
 
Ik heb 2 Fabia's 1.4 16v gehad en nog nooit olie bij hoeven vullen. De moeder van een collega(monteur) heeft een Volkswagen Polo met dezelfde motor en hier werd door de Vw-garage longlife-olie in gedaan en zij moest regelmatig olie bijvullen. Nu heeft hij de olie vervangen door gewone motorolie en hoeft hij veel minder olie bij te vullen.
 

bertdegroot

Nieuw lid
De Polo is binnen.
Ik hoop dat deze geen olie gaat verbruiken, maar wel een nette auto.
Ik heb de auto met radio rdc 310 en ziet er allemaal netjes uit.
Wel heb ik nog een JBL subwoofer over voor fabia combi (inclusief vloerplaat en 300 watt versterker).
Het past allemaal niet meer i.v.m. canbus in de polo.
 
Hier ook het olie probleem.
Mijn fabia verbruikt ongeveer 1:1000.
Garage heeft bij de laatste beurt een reinigingsmiddel gebruikt en ik mag wat dikkere olie gebruiken. (10W40)

Maar op vakantie naar Oostenrijk is er 3 liter! doorheen gegaan... Vond ik toch wel weer erg veel, ondanks dat de garage wel heeft gezegd dat het olieverbruik zo hoog blijft.
 

ronald_j

Actief lid
Ja, helaas kun je niets anders doen dan blijven bijvullen. Een voordeel van 10W40 is dat het goedkoper is. Dat verzacht de pijn een beetje. Maar als je een beetje rust wilt rijden moet je wel altijd een flesje mee hebben (op vakantie dus 4)
 
Ja, het scheelt inderdaad een hoop centen met de olie die ik eerst gebruikte.

Gelukkig zat er een shell met exact dezelfde olie als in Nederland om de hoek tijdens mijn vakantie, anders had ik inderdaad op de eerste dag al een tekort gehad..
 
Bovenaan Onderaan