Oliewissel DSG versnellingsbak DQ200

andrehj

Forumguru
Iemand ervaring met het wisselen van de olie van de DQ200 DSG versnellingsbak?
Na 13 jaar en dik 150.000 km lijkt me dat wel een keertje tijd. De technische complexiteit lijkt ook wel mee te vallen, getuige dit filmpje, en soortgelijke die je gemakkelijk op Youtube vindt:
Waar ik nog even mee zit is het volgende (en daar vind ik nergens een antwoord op:
In de recente documentatie wordt steeds G055512A2 als juist type olie voor de bak, en G004000M2 voor de mechatronic genoemd. Maar VAG maakt die natuurlijk niet zelf.
Weet iemand wie deze olien maakt? Want meestal is de olie zonder zo'n duur VAG-label een stuk goedkoper.

Verder zie ik die gasten in die filmpjes nooit pluggen of afdichtringen vervangen. Ik kan daar ook geen nummers voor vinden. Is dat bij deze pluggen niet nodig?
 

andrehj

Forumguru
Dank, maar mijn laatste ervaring met Febi was niet zo positief (ik moest hun beugel voor een stabilisatorstang met geweld op maat buiten om deze te laten passen).
Ik kwam nog wel een complete set van Meyle tegen: Meyle 100 135 0200, voor ca 80 euro, wat ook al best duur is voor drie liter olie...
Ondertussen staat ook de vraag uit bij TVS, of in hun olievervangaanbod voor € 149 ook de olie van de mechatronic meegenomen wordt. Als dat zo is, dan is het verschil met zelf doen niet zo groot meer...
Morgen ook eerst eens kijken wat de lokale dealer voor de originele olie vraagt.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@hemi24 Als de dealer de betaling op die manier accepteert.............
Maar je hebt het dus over een (aanzienlijke, en onvoorziene?) uitgave ineens.
 

hemi24

Forumguru
Maar je hebt het dus over een (aanzienlijke, en onvoorziene?) uitgave ineens.
Iets waar je 13 jaar en 150.000km over hebt gedaan om te bereiken, zou ik niet als onvoorzien en ineens willen bestempelen…!

Aanzienlijke uitgave zou ik het ook niet willen noemen.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Off Topic:
Voor jou en mij niet zo'n aanzienlijk bedrag misschien, maar ik weet niet wat een ander kan en wil uitgeven.
En onvoorzien: de DQ 200 heeft voor zover ik weet geen verversingsinterval.
 

andrehj

Forumguru
Uitkomst:
TVS doet voor € 149 alleen de bakolie, niet de mechatronic.
En uiteindelijk bleek de olie bij de dealer prima te betalen, zojuist 70 euro betaald voor 1 liter mechatronic olie, en 2 liter bakolie.
Nu deze kerstvakantie eens tijd vinden om dit klusje te doen....
 

pkrijgsman

Actief lid
Misschien een domme vraag, maar waarom is er geen verversingsinterval voor een dsg? Is dat omdat de olie niet warm wordt zoals in een motorblok? Of omdat er geen vervuiling optreedt omdat er geen verbranding plaatsvindt? Als dat laatste t geval is, kan ik me het ontbreken voorstellen, maar toch, draaiende delen, belasting die leidt tot warmte (?), dan is het toch niet overbodig om ns te verversen na lange tijd/zoveel kilometers?
Kan iemand hier helderheid in geven?
 

andrehj

Forumguru
Bij de DSG's met natte koppelingen is de oliewissel erg noodzakelijk omdat de wrijvingsdeeltjes van de koppelingen in de olie komen.
Bij een DQ200 is dat niet het geval. Er zit dus ook dezelfde olie in als bij een handbak. En die hoor je eigenlijk (net als de olie in het differentieel van een achterwiel aangedreven auto) ook om de x tijd te wisselen. Kijk bijvoorbeeld bij:
Eigenlijk ben ik met mijn 156.000 km al aan de late kant. Had eigenlijk bij 100.000 al gemoeten.
 

andrehj

Forumguru
De fabrikant geeft aan dat de olievulling in de versnellingsbak “for life” is.
Dat is dezelfde fabrikant die aangeeft dat je de motorolie pas bij 30.000 km hoeft te verversen (dat vinden de leasemaatschappijen leuk, want lage onderhoudskosten), waardoor al die blokken kapot lopen....
En die fabrikant zegt van de conventionele 8-traps automaat die ze bij ZF inkopen ook dat de olie erin "for life" is, terwijl ZF zelf aangeeft dat daar toch echt geregeld een flush nodig is.
En als je dan in de cijfers van VAG duikt, dan blijkt dat ze de levensduur van een auto specificeren op iets tussen de 150.000 en 200.000 km...
Dus ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik me weinig aantrek van wat VAG aangeeft.
 

gehaktbal

Forumguru
Klopt helemaal @andrehj
Zelfde geldt voor de distributieriemen. Die zijn “lifetime”. Als je dan verder leest, wordt aangeraden om ze rond de 210.000 km te vervangen. Ofwel: 210.000 is dus lifetime ofwel, dan magtie kapot. Verbaasde ik me 3 jaar geleden over, nu niet meer ;)
 

gehaktbal

Forumguru
Jahoor gaat lekker, en met jou? ;)
Overigens mag er wat mij betreft heus wel wat gezeurd worden af en toe. Een forum is ook bedoeld om negatieve ervaring/mening te kunnen geven.
Overigens denk ik dat ik wel recht van spreken heb met bijna 300.000 km inclusief alles wat ik moest vervangen om de wagen een beetje lekker rijdend te houden. In dat geval klopt mijn opmerking in post #16 wel.
 

pkrijgsman

Actief lid
van mijn kant was het niet zeuren...dat ik aanhaakte bij dit topic was heel simpel: net een superb3 gekocht (dus hier een beetje een vreemde eend ;) ), met DSG, en ik wil graag wat langer doen met de auto. Bezuinigen op onderhoud is uiteindelijk altijd verkeerd, dus als ik een keertje een oliewissel zou(!) kunnen uitvoeren en dat komt de levensduur ten goede, zou ik het wel mijn keuze zijn. Sws wordt de DSG in de kerstavakantie/rond die tijd uitgelezen door TVS, dus ben benieuwd wat daaruit komt...

Terug naar Topic, ook van de distributieketting wordt gezegd dat het een lifetime onderdeel is, maar de praktijk is anders. Omdat ik @hemi24 als een hardcore techneut inschat (net als bijvoorbeeld @Tees, @ertromp , @Peter-036 en nog wat mensen - het is bijna kerst hè? :-) ), was ik vooral benieuwd naar zijn visie, simpelweg om mijn voordeel ermee te doen. Maar uiteindelijk, zoals @gehaktbal aangeeft, kun je ook van mening verschillen, maar dat hoeft natuurlijk verder geen probleem te zijn. Ik zou op lange termijn gaan voor een oliewissel, en dat anderen dat niet doen is ook een prima mening....
 

hemi24

Forumguru
Feit is dat VAG aangeeft dat er geen termijn is voor vervanging van een aantal onderdelen/vloeistoffen.

Neemt niet weg dat ik zelf wel zou zorgen dat ergens rond de 200d km een keertje verse olie in de versnellingsbak zou komen (ongeacht handbak of DQ200).
Soortgelijk iets is de distributieriem; vanaf 210d km visuele inspectie is leuk, maar wat zijn nu de kosten als je deze één keer vervangt en daarmee weer 2 ton vooruit kunt.

V.w.b. verversingstermijn voor olie ben ik vrij stellig: als je meer dan pak en beet 20d kilometer op jaarbasis aflegt: lekker de termijn van 30d km aanhouden!
Gaat je blok echt niet slechter van worden.

Een auto aanschaffen is voor de meesten duur, maar vergeet niet dat goed onderhoud je ongeveer nog een halve auto kost.
 
Bovenaan Onderaan