Oliewissel DSG versnellingsbak DQ200

gehaktbal

Forumguru
Je standpunt over dat er dus wél vervangingsintervallen zijn, komt overeen met die van @andrehj en mij. Enige wat ik dan vind, is dat je (en met 'je', bedoel ik VAG in dit geval) dat dan niet lifetime moet noemen. Dat is marketing-praat en geeft het idee dat je het nóóit hoeft te vervangen, óf dat je product dus als 'obsolete' wordt bestempeld door de fabrikant.

Geef dan open en bloot een vervangingsinterval op. 210.000 km voor een riem zonder leeftijdsgrens is geen schande. Zelfde geldt voor koelvloeistof, versnellingsbakolie etc.

Los van je oliewissel-interval, ben ik het wel met je eens hoor @hemi24

hemi24

Forumguru
Ik ben ervan overtuigd dat die riem met gemak meer dan 3 tot 4 ton aankan, maar wil je dat risico uiteindelijk nemen?
Wat zijn de kosten van het vervangen van een riem als je dit afzet tegen 2 tot 4 ton aan kilometers?

gehaktbal

Forumguru
Precies, des te bizarderererer dat VAG het voor de consument dus onderhoudsvrij noemt.

Maar goed, een auto met een lange onderhoudsinterval en een hoop vloeistoffen en een distririem die lifetime is, verkoopt nou eenmaal beter dan een auto die elke 15.000 km gezien moet worden.

Eltjo

Forumguru
Net de olie laten verversen na 34dkm. Het is ook wel eens 36dkm geweest. Waarom? Omdat het zo uit kwam met een bezoek in PL waar je bij de garage je eigen materialen kan aanleveren zoals €18 / 5 liter 507 olie + €10 verzenden bij Autodoc nav topic op dit forum. Eerder 4 x 1 l van Lidl. Dat drukt beide kosten.
Na vervanging geen verschil gemerkt, wel veel na de 1430 km erheen in 2 dagen. Dat doet veel meer goeds en zorgt ook dat wat losgekomen is er met verversen uitkomt.
Eerder mer 10 jaar Passats meestal de olie zelf vervangen, met mijn lange armen kon ik liggend op de oprit overal bij. Nu doe ik dat af en toe voor de Trevis.

En ja, je wil geen risico lopen.. Daarom is het voor velen netjes volgens schema en frequenter.
Ach, vroeger trok men van alles preventief uit elkaar, maar daar wordt het ook niet altijd beter van.

Lifetime vervangingsinterval voor b.v. de distributieriem betekend gewoon dat je hem moet vervangen als die aan het einde van zijn leven is.
En dat is op moment dat die breekt. Dan kan je die samen met de auto weggooien.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan