Oliewissel DSG versnellingsbak DQ200

gehaktbal

Forumguru
Je standpunt over dat er dus wél vervangingsintervallen zijn, komt overeen met die van @andrehj en mij. Enige wat ik dan vind, is dat je (en met 'je', bedoel ik VAG in dit geval) dat dan niet lifetime moet noemen. Dat is marketing-praat en geeft het idee dat je het nóóit hoeft te vervangen, óf dat je product dus als 'obsolete' wordt bestempeld door de fabrikant.

Geef dan open en bloot een vervangingsinterval op. 210.000 km voor een riem zonder leeftijdsgrens is geen schande. Zelfde geldt voor koelvloeistof, versnellingsbakolie etc.

Los van je oliewissel-interval, ben ik het wel met je eens hoor @hemi24
 

hemi24

Forumguru
Ik ben ervan overtuigd dat die riem met gemak meer dan 3 tot 4 ton aankan, maar wil je dat risico uiteindelijk nemen?
Wat zijn de kosten van het vervangen van een riem als je dit afzet tegen 2 tot 4 ton aan kilometers?
 

gehaktbal

Forumguru
Precies, des te bizarderererer dat VAG het voor de consument dus onderhoudsvrij noemt.

Maar goed, een auto met een lange onderhoudsinterval en een hoop vloeistoffen en een distririem die lifetime is, verkoopt nou eenmaal beter dan een auto die elke 15.000 km gezien moet worden.
 

Eltjo

Forumguru
Net de olie laten verversen na 34dkm. Het is ook wel eens 36dkm geweest. Waarom? Omdat het zo uit kwam met een bezoek in PL waar je bij de garage je eigen materialen kan aanleveren zoals €18 / 5 liter 507 olie + €10 verzenden bij Autodoc nav topic op dit forum. Eerder 4 x 1 l van Lidl. Dat drukt beide kosten.
Na vervanging geen verschil gemerkt, wel veel na de 1430 km erheen in 2 dagen. Dat doet veel meer goeds en zorgt ook dat wat losgekomen is er met verversen uitkomt.
Eerder mer 10 jaar Passats meestal de olie zelf vervangen, met mijn lange armen kon ik liggend op de oprit overal bij. Nu doe ik dat af en toe voor de Trevis.

En ja, je wil geen risico lopen.. Daarom is het voor velen netjes volgens schema en frequenter.
Ach, vroeger trok men van alles preventief uit elkaar, maar daar wordt het ook niet altijd beter van.

Lifetime vervangingsinterval voor b.v. de distributieriem betekend gewoon dat je hem moet vervangen als die aan het einde van zijn leven is.
En dat is op moment dat die breekt. Dan kan je die samen met de auto weggooien.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

andrehj

Forumguru
Skodaforum topic https://www.skodaforum.nl/forum/i/oliewissel-dsg-versnellingsbak-dq200.50395

Vandaag de oliewissel afgerond. Was nog best een klusje, vooral omdat je het voor de eerste keer doet en van alles uit moet vogelen. Als je alles wat in de weg zit hebt uitgebouwd, kijk je in zo'n gat:
20241229_172543.jpg
Afwijkend van de instructies in de filmpjes heb ik ook de kabels van de startmotor losgehaald, anders kom je echt niet bij de ontluchtingsdop van de mechatronic.

Voor degene die het ook wil doen, dit is wat je nodig hebt:

Voor de versnellingsbak:
- 1.7 liter olie G055512A2
- Ontluchtingsdopje 0DJ301485
- Aluminium plug M22x1.5 N10037105, vastzetten met 30 Nm

En om de olie erin te krijgen een stukje (schone!) tuinslang, een slangenklem en een trechter:
2024-12-30 Vullen DSG.jpg

Voor de mechatronic:
- 1 liter olie G004000M2
- Nieuwe ontluchtingsdop 010409841A.
- Evt een nieuwe plug, maar omdat ik er geen VAG-nummer van kon vinden de oude (succesvol) hergebruikt. Wel opgemeten. Het is een stalen plug M10x1 met stalen ring, lengte vanaf de ring 9 mm, kopdiameter 14 mm, met inbus 5.

En om de olie erin te krijgen heb ik zo'n spuit gebruikt. Het slangetje van 5 mm past precies in het gaatje in de ontluchting:
1735576018208.png
Hier te koop: https://www.amazon.nl/dp/B0C4TSRQX5

De olie in de mechatronic spuiten ging daarmee heel aardig. Je knoeit niks. Je moet alleen opletten dat je er steeds een beetje (ik deed 50 ml) in spuit en dan de spuit weer die 50 ml terughaalt, zodat de mechatronic in de spuit kan ontluchten.


Uit de DSG heb ik ca 1.65 liter olie gehaald (daar moet je de bak wel 24 uur voor laten druppen trouwens, die bakolie is best dik) en uit de mechatronic 0.95 liter. Best netjes lijkt me.
 

pkrijgsman

Actief lid
Mooie klus en dank voor het delen! Nu de hamvraag, werkt alles, na terug inbouwen, ook weer naar behoren? En merk je verbetering bij de DSG?
 

andrehj

Forumguru
Alles werkt prima, net als ervoor. Ik merk geen verschil.
Maar de olie in de bak is nu wel een stuk schoner, wat hopelijk positief uitwerkt op de levensduur.
Ik heb de oude olie nog. Als ik eens vier reageerbuisjes heb zal ik een vergelijkingsfoto maken.
 

andrehj

Forumguru
Net even de oliën vergeleken:
2025-01-05 bakolie oud vs nw.jpg

Van links naar rechts:
- Oude olie van de versnellingsbak
- Nieuwe olie van de versnellingsbak
- Oude olie van de mechatronic
- Nieuwe olie van de mechatronic.

De meting van de mechatronic is niet helemaal eerlijk, want ik had mijn olieopvangbak tussendoor niet schoongemaakt (maar wel 1 dag uit laten druppelen). Dus er kan nog wat vervuiling van de bakolie bij zitten.

Toch is er bij beide duidelijk verschil te zien tussen de oude en nieuwe olie.
 

Tees

Donateur
Ik vind vooral de bakolie heel duidelijk anders tussen oud en nieuw. De mechatronic zit ook wel verschil tussen, maar minder erg lijkt het.
 
Bovenaan Onderaan