Oliezeef is vervangen
Gisteren is het me gelukt om de oliezeef te vervangen. Ik was weer te gast bij doe-het-zelf garage security hobbyhal (Amsterdam west) Tevens een engine flush gedaan en oliewissel.
Benodigdheden:
- gereedschap & hefbrug
- litertje benzine o.a. om de carterpan mee schoon te maken
- oude borstels en lappen
- flesje engine flush (oftewel 0,2 liter diesel
)
- goedkope olie (ik had een 4L fles van Action)
- 2 nieuwe oliefilters
- kwalitatief goede olie om de auto tot slot mee af te vullen
Stappenplan engine flush:
- olie aftappen op warme motor
- oliefilter wisselen
- motor afvullen met goedkope olie + engine flush
-
engine flush uitvoeren; zie aanwijzingen verpakking.
- oliefilter plaatsen
- motor afvullen met nieuwe olie.
Stappenplan oliezeef:
- olie aftappen
- oliefilter verwijderen indien je die vervangt en je een nieuwe hebt. Anders laten zitten
- carterpan verwijderen (incl. aansluitingen van oliesensor en oliepijp)
- oliezeef demonteren en vervangen, incl. pakking
- contactoppervlakte carterpan motorblok schoonmaken, oude pakking resten verwijderen
- carterpan zelf schoonmaken
- vloeibare pakking aanbrengen op de carterpan
- caterpan weer monteren, incl. oliepijp, bijbehorende pakking (liefst mee vervangen) en carterplug
- nieuw oliefilter plaatsen als je die had verwijderd.
- motor afvullen met juiste hoeveelheid kwalitatief goede olie
Het verhaal + foto's
Ik begon met het aftappen van de oude olie. Die was vrij zwart op het oog. Geen idee wat er precies voor olie in heeft gezeten en hoe lang al. Ik hou er rekening mee dat de vorige eigenaar afgelopen zomer alleen een APK heeft laten doen en niet eens meer een beurt met oliewissel (als hij al had besloten om de auto in dat najaar toch weg te doen)
Daarna nieuw oliefilter geplaatst, 4 liter goedkope Action olie in de motor gedaan en de motor opnieuw warm laten lopen. Toen het flesje engine flush erin gedaan. Ik hoorde van de aanwezige monteur dat kwart liter of halve liter gewone diesel brandstof ook had volstaan. En inderdaad: wat is de hoofdsamenstelling van dat flesje engine flush: juist, "nafta".
Volgens aanwijzing zou de motor 5 min. stationair mogen draaien (dus niet belasten of toerental verhogen) Ik heb de motor in de eerste 2 minuten 2 x kort iets boven de 3000tpm gejaagd op advies van een monteur van een Skoda dealer, die zei dat bepaalde oliekanalen dan ook meegenomen worden (ik heb even niet onthouden welke precies) en totaal 25 min laten lopen ipv 5.
Ik zag bij het aftappen van die olie + engine flush dat alles nog mooi helder van kleur was. Leek naar mijn idee dus weinig zinvols gedaan te hebben, maar goed.
Het oliefilter ook weer gewisseld voor een nieuwe voor de zekerheid.
Dan de carterpan eraf.
Hier moeten we dus zijn:
Links op de foto de (reeds loshangende) stekker van de oliesensor en meteen rechts daarnaast de (evenzo reeds gedemonteerde) oliepijp. Daar zit ook nog een (metalen) pakking tussen zoals je ziet. Die had ik graagmee willen vervangen, maar ik wist hier niet van tijdens de voorbereiding, dus had ik 'm niet mee besteld en dus niet tot m'n beschikking helaas. Een aanwezige monteur zei dat ik daar ook gewoon vloeibare pakking voor kon gebruiken, maar dat zag ik niet zitten. Ik heb 'm maar hergebruikt, weliswaar met een heel beetje vloeibare pakking erbij aan beide zijden ter aanvulling.
Ik was al getipt over de 2 boutjes van de carterpan die aan de versnellingsbak kant zitten, en die bij het losdraaien kunnen vallen en dan tussen de versnellingsbak terecht komen. Ze zitten inderdaad ongeveer 2 cm 'opzij' van het montagegat en hoog boven een opstaande rand waar je dus niet wilt dat ze achter gaan vallen. Ik vond het super spannend om aan te beginnen.
Toen ik de eerste bout in eerste instantie niet los kreeg omdat een kniestuk niet goed paste en ik de dop er niet goed recht op kreeg, wilde ik de klus gaan staken.
Totdat ik op het idee kwam om een soort 'glijbaantje' te maken, voor als de bout zou vallen. De bout zou dan door het glijbaantje de juiste kant op vallen, was het idee. Dit werkte overigens alleen voor als de bout
recht naar beneden zou vallen (richting het montage gat) want als die opzij zou vallen, zou ik 'm alsnog kwijt zijn denk ik. Maar de bout zou in elk geval niet meer naar de kant van de versnellingsbak kunnen vallen (op de foto rechts) Met een reep karton vouwde ik dat glijbaantje en stak dat in het montage gat tot aan (naast) de kop van de bout. Zie foto:
Omdat de buitenste 2 bouten op de hoek van de carterpan naar mijn idee ook ergens achter konden vallen, dit trucje uiteindelijk met alle 4 de bouten aan de bakzijde gedaan.
Met deze truc durfde ik het wel aan en dus heel voorzichtig verder geprobeerd te sleutelen. Gelukkig zaten de bouten niet al te vast. Ik kon van de dhz garage een soort flexibel 1/4" verlengstuk (eentje waar je geen kracht mee kan zetten, maar wel kan gebruiken als de bout al los is) lenen voor op de ratel, waardoor ik de dop beter op de bout kreeg. De bouten zijn best lang (zo'n 5cm) dus de kans dat ze rechtopstaand uit de dop zouden vallen, was best groot. Het trucje met het karton leek te werken: heel voorzichtig liet ik de dopsleutel naar beneden glijden waarbij de bout tegen het karton aan leunde. Ik stond even gigantisch peentjes te zweten en bijna beneden vielen de 2 boutjes alsnog, maar dat was al voorbij de opstaande rand tussen de versnellingsbak. En kon ik met een pincet en schroevendraaier de bouten door het montage gat priegelen.
Ik bedacht me dat een beetje (seconden)lijm hier ook had kunnen helpen dat de kop van de bout uit de dop zou vallen.
Toen ik deze 2 (4 dus eigenlijk) moeilijkste bouten gelost had, verwijderde ik de rest van de (vele!) boutjes die ik al eerder even losgedraaid had. Ik liet 4 bouten op alle hoeken een beetje erin gedraaid zitten, om de caterpan op te vangen als die los kwam. Die zat goed vast, maar met een zware hamer en een stuk hout ertussen kwam die in 2 tikken los.
En dan ziet het er zo uit:
Wat me allereerst opviel: in de carterpan zat nog zeker 0,3 liter achtergebleven vieze olieprut die niet door het gat van de caterplug eruit was gelopen (en dat heeft zeker een uur of langer uit kunnen druppen!) Er is net te weinig afschot in de pan om dat er goed uit te laten lopen.
De carterpan zelf was ook heel erg aangekoekt. Ik heb helaas geen foto genomen, maar ik kwam dit plaatje tegen op internet hoe de caterpan er ongeveer uit zag na een eerste schoonmaak sessie (met flink veel degreaser gewerkt te hebben)
Het leek wel een 20 jaar oude braad- of frituurpan waarvan de olie nooit ververst was. Hier ben ik de meeste tijd mee bezig geweest. Er zaten dikke lagen bruin/zwarte aanslag op de bodem in het midden en aan alle zijkanten (gek genoeg kon ik zien dat de auto vaak met de neus naar beneden geparkeerd heeft gestaan, want de randen afzetting van die troep, liepen scheef. De vorige eigenaar had idd een naar beneden gerichte parkeerplek voor de deur, herinner ik me)
Ik kreeg het haast niet schoon. Met benzine en een harde borstel kwam ik gelukkig weer een heel eind verder, maar ik vraag me af of dat niet te agressief is voor de carterpan. Ik heb ook wat lagen proberen weg te schrapen met een mesje (zo'n glasreiniger, die je gebruikt bij schilderen om verfresten van het glas te verwijderen) maar zag al dat ik daar veel krassen mee maakte. Dat dus heel minimaal toegepast. De carterpan heeft allerlei hoeken en uitstulpingen waar je met zo'n plat mesje al niet eens goed bij komt. Met een stuk hout kreeg ik aardig wat van het nog wel vloeibare sludge weg. Dat krast haast niet (want is niet heel hard) en je kan er toch flink mee raggen. Na een half uur had ik de bodem vrijwel weer schoon, maar de wanden schoon krijgen lukte simpelweg niet helemaal. Ook viel me op dat het metaal van de pan een soort van gepokt was, of puistjes had. De binnenkant van de pan vertoonde allemaal blaasjes en dat voelde ruw en scherp als je met je vinger er langs glijdt. En als je hard krabte, kon je het ook loskrijgen. Dat leek met niet goed. Ik had hierom het liefst de carterpan willen vervangen met een nieuwe. De aanwezige monteur stelde me gerust en zei dat het geen kwaad kon en dat dat normaal is.
De rand van de pan, waar later de vloeibare pakking op moest, kreeg ik het beste schoon met een stukje hout en .... met mijn nagels. Ook hier kraste het mesje teveel, dus dat gebruikte ik heel voorzichtig voor 2 plekjes waar wat corrosie bubbels zaten. De oude pakking kwam er moeizaam maar langzaam maar zeker van af.
Dan de oliezeef zelf. Waar het tenslotte allemaal om te doen was geweest
Deze was zo goed als schoon, ik kon er goed het daglicht doorheen zien en als ik met een lampje er door scheen, zag ik geen blokkades. Wel zaten er een paar stukjes plastic van de oliepeilstok in. Die zaten helemaal aan de zijkant. De zeef is een soort van 'bolhoedje' en heeft daardoor een flink oppervlak.
Plaatje:
Nu ik dat onderdeel nieuw besteld klaar had liggen, evengoed maar vervangen, inclusief pakking.
Dan de carterpan weer terug monteren met vloeibare pakking. Ik kreeg van zowel
@Antera als Marco van de bekende website marco'svwtechniek de tip om de pakking met mijn vinger heel dun aan te brengen / uit te smeren. In plaats van de kit als een 'slang' op de rand te leggen/smeren zoals men dat in de filmpjes laat zien. Was trouwens erg leuk; ik mailde Marco dat er op zijn site abusievelijk stond dat de Octavia 1.8 20VT een in lengte liggende motor zou hebben, maar dat is niet zo. En ik vertelde dat ik deze klus met de oliezeef wilde gaan doen. Ik kreeg een hele leuke en uitgebreide mail terug met veel nuttige informatie die ik hier gedeeltelijk plaats om te delen!
In principe heeft een motor in dwarsrichting, waarbij de uitlaat niet onder het carter doorloopt, niet zo veel last van een vervuilde oliezeef als van de motoren die ik op de pagina beschreef.
Het kan absoluut geen kwaad om de carterpan eens te demonteren en grondig te reinigen. Je zult verbaasd zijn hoeveel olie er nog in de carterpan achter blijft nadat je de olie afgetapt hebt. Deze kan dan gelijk grondig gereinigd worden. Een nieuwe oliezeef kan nooit kwaad.
Let bij de montage wel op de hoeveelheid kit! Veel mensen (ook ervaren monteurs) doen er vaak véél te veel op. Op het moment dat je de carterpan tegen het onderblok aandrukt en vastschroeft, zie je aan de buitenkant allemaal kitranden naar buiten komen door het samenpersen. Dat geeft niet, maar dat heb je dus ook aan de binnenkant.
De kit zal daar loslaten en regelrecht in de zeef terecht komen. Dat is nou precies wat je niet wilt!
Wat ik zelf altijd doe, is de kit op mijn wijsvinger aanbrengen en dan op de rand van de carterpan wrijven. Gewoon een heel dun laagje, want het hoeft alleen maar de ongelijkheden en de eventuele krasjes tussen het motorblok en het carter op te vullen.
Ik doe ongeveer 20 carterpannen met 1 patroon / tube die je bij de dealer haalt en dan heb ik nog over.
Let inderdaad op de twee boutjes aan de bakzijde. Toevallig heb ik dit bij mijn eigen Golf (4) een maand geleden nog gedaan nadat ik de koppakking had vervangen (1.8 zonder turbo, maar voor de rest bijna het zelfde motorblok) en toen liet ik bij de montage ook een boutje erachter vallen. Toen kon ik dus de carterpan er weer vanaf halen, de nieuw aangebrachte kitlaag verwijderen, alles opnieuw reinigen en uiteraard weer opnieuw kitten. Het boutje was helaas niet met een magneet op te zoeken.
Doe je er wel gelijk nieuwe olie in i.c.m. een nieuw filter? Wel zo handig als je de boel net gereinigd hebt.
Ik raad altijd Castrol Edge 5W30 olie aan (
www.oliewereld.nl) en absoluut géén thuismerk van de Lidl of iets dergelijks van een tientje voor 5 liter! Lees daarvoor de pagina motorolie maar eens door bij het hoofdstuk ‘black sludge’. Dat kan namelijk snel ontstaan bij die goedkope rotzooi. Zeker bij een turbomotor waar de olie hele hoge temperaturen haalt en de goedkope olie veel eerder zijn smerende eigenschappen en de dopes verloren zijn.
Succes met de sleutelwerkzaamheden.
De vloeibare pakking aanbrengen moet dus
niet zoals op de filmpjes die ik hiervoor plaatste; dat is echt veel te dik! De oppervlaktes zijn van zichzelf al erg mooi glad, maar er zit een soort van hele fijne structuur in die je kan voelen met je vinger. De kit hoeft alleen maar die minuscule gaatjes en kanaaltjes op te vullen plus evt. krassen en andere oneffenheden.
Na het monteren zag ik dat er nauwelijks tot geen kit langs de buitenrand werd uitgeperst, dus dat betekent dat ook aan de binnenzijde er nauwelijks tot geen kit in de pan terecht zal komen (en eventually in de zeef terecht komt)
Voor de zekerheid een nieuwe oliepeilstok besteld bij de dealer, ik had al gezien dat de plastic delen ervan aardig afgebrokkeld waren. Best stom eigenlijk, dan zo'n onderdeel dan een zwakke schakel kan vormen op deze manier.
Dit was mijn verslag, hoop dat een volgende klusser hier nog wat aan heeft. Met als opmerkingen achteraf: de oliezeef zal bij de Octavia 1u dus niet zo snel verstopt raken, gezien de Octavia (alsook de Seat Leon
1F 1M) de motor dwars heeft liggen, en dientengevolge niet het probleem heeft van de uitlaat die het carter teveel verhit. Dit zou bij o.a. de Superb of de VW Passat wel het geval zijn, daar ligt de motor in de lengterichting)
Ik ben er in totaal ruim 7 uur mee bezig geweest, zonder pauze (ik wilde voor sluiting van de dhz garage klaar zijn, volgende keer toch vroeger beginnen
.
Inclusief 2 keer de auto warm laten draaien en de engine laten flushen.
Ik denk dat ik het een 2e keer sneller zou kunnen, misschien in een uurtje of 4,5.