Ollieverbruik Octavia 1.4 tsi

Afgelopen dinsdag is mijn vrouw naar de dealer geweest omdat bij het starten de motor rattelde voor de zoveelste keer.
Het is een Octavia 1.4 tsi met 58000 km van 2010.
De dealer heeft er 0.5 ltr olie bijgevuld en dat samen met de zomercheck is dat 0.75 ltr op 5000km.
De ratel is nu wel weg maar volgens de dealer moeten we het wel in de gaten houden, zijn hierover al eerder bij hem geweeest ivm ratelen van de motor ook ivm de berichten hierover van de tsi motoren.
Hij vond toen niets wat er op wees dat er iets met de motor aan de hand was.
Dealer geeft aan dat 1ltr op de 1000km normaal is, maar toch niet bij een auto met 58000 op de teller? Er is nooit overdreven hard mee gereden en rij er 2x p/w 110km mee naar mijn werk op de provinciale weg.
Wel 2500 km naar frankrijk gereden met de caravan.
Kan ik met de dealer hierover in discussie gaan of is dat een normaal verbruik!!!!
 

Pollewop

Forumguru
Hoi Mobidick,

Uiteraard is een verbruik van 1 L./1000 km niet normaal. Het gemiddeld olieverbruik van auto's is veel lager. Echter, om zich in te dekken tegen claims van klanten houden de meeste autofabrikanten een grens van 1L./1000 km aan. Je moet het zien als een voorbeeld van "kleine lettertjes" in de aankoopovereenkomst.
Het is natuurlijk zo dat een fabrikant niet exact kan aangeven hoe hoog het olieverbruik van een auto is. Ze houden dus wel een flinke marge aan... Succes... :xyxthumbs:
 

hemi24

Forumguru
De ratel is nu wel weg maar volgens de dealer moeten we het wel in de gaten houden, zijn hierover al eerder bij hem geweeest ivm ratelen van de motor ook ivm de berichten hierover van de tsi motoren.
Hij vond toen niets wat er op wees dat er iets met de motor aan de hand was.
Dealer geeft aan dat 1ltr op de 1000km normaal is, ...

Ik zou zeggen, gebruik je gezonde verstand en ga SNEL naar een fatsoenlijke dealer!!!
Dit zijn "Jomanda-praktijken"; dealer zou aan de hand van de voertuiggegevens moeten controleren of er een modificatie aan de auto moet worden doorgevoerd en niet alleen op basis van "gehoor" van een monteur of slechter gekwalificeerd personeel (zoals bijvoorbeeld een snelle verkoper)..!
 
1 Liter op 1000km is natuurlijk behoorlijk veel maar als ik goed lees begrijp ik dat je een olieverbruik hebt van 0.75L op 5000km. Dat lijkt me nou niet teveel, dan heb je het over 1L per 6500km.

Die ratel is niet gezond, rij er anders een keer mee naar een andere dealer voor een second opinion.
 

Pollewop

Forumguru
1 Liter op 1000km is natuurlijk behoorlijk veel maar als ik goed lees begrijp ik dat je een olieverbruik hebt van 0.75L op 5000km. Dat lijkt me nou niet teveel, dan heb je het over 1L per 6500km.

Klopt... een verbruik van 1 L./ 6500 km is behoorlijk, maar niet extreem... Je zit sowieso dan nog ver boven de "claimgrens" van 1 L./ 1000 km. Je kunt wat dat betreft "geen vuist maken" bij de dealer, en alleen hopen op coulance, maar ik denk dat je "nul" op request krijgt... Succes... :xyxthumbs:
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik herken eerlijk gezegd het olieverbruik überhaupt niet als probleem, althans niet bij de VAG-auto's die ik ooit heb gereden - en dat zijn er aardig wat geweest.

Om het tot de laatste drie Skoda's te beperken: een Fabia 1.4 mpi 8-klepper (2002-2007, ruim 160.000 km), een Octavia 1.9 TDI PD DSG (2007-eind 2010, 134.000km) en de huidige FII GL (mei 2011, nu 36500 km) verbruik NIHIL.

Terzijde:
Wel ooit (na 2 kevers en 2 Golfs) een Opel Ascona 1.6S (90pk, 1982-1985, 113.000 km) gehad die zo tegen de 1 liter per 1000km gebruikte, ondanks bij elke beurt opnieuw klagen bij de dealer: "dat was best wel normaal", vonden ze daar. Ik vond dat echter niet. Bij de derde grote beurt (60.000km) was ik er helemaal klaar mee, dus voor ik met hun leenauto wegreed aan de chef-monteur gemeld dat ik mijn auto niet terughoefde als ze nu weer niets aan het olieverbruik zouden doen. Toen hebben ze klepsteelrubbertjes (?) gemonteerd en daarmee was het probleem de wereld uit: verbruik verder nihil tot het eind van z'n carrière (ingeruild bij de VW/Audidealer op een nieuwe Audi 80 diesel).
Het kón dus blijkbaar wel worden opgelost - nooit begrepen waarom dat zo lang moest duren. Ook nooit meer een :shocked:Opel:shocked: genomen, trouwens...
 
Wat betreft het olieverbruik, heb ik bij andere auto's nooit gehad, even terug graven bij een ford orion (op gas), clio,focus, bij de suzuki sx4 , nooit zoveel vebruik gehad. Ook niet 6500km/1ltr. Wat de ratel betreft wij zijn eerder al bij de dealer geweest en aan de hand van serie nr's en luisteren bij een warme motor konden zij niets constateren,hij heeft het soms heel erg bij het starten en soms helemaal niet.Ik wil niet achteraf met een flinke rekening komen te zitten vandaar deze actie. Ben benieuwd wie er verder nog dit soort verbruiken heeeft.
Toch bedankt voor de info
 
In de autoweek van deze week nemen ze afscheid van de duurtester, een Fabia RS (1.4 TSI 180pk) en schrijven over het olieverbruik: "Olie lust de motor wel, want elke 5.500km ging er een liter van het kostbare goedje doorheen. Volgens de importeur is dat geen reden om je zorgen te maken, maar het is dus wel zaak de peilstok regelmatig ter hand te nemen".

Kortom, geen abnormaal olieverbruik als je 1L op 6.500km moet bijvullen.

Die ratel hoort niet. Er staat hier op het forum ergens een hele duidelijke geluidsopname. Zaak dus op dat op te laten lossen door de dealer.

http://www.youtube.com/watch?v=za9pof6bCDM
 

reeseend

Forumguru
Wij hebben nu de O2 RS een jaar in bezit en die verbruikt ook wel wat olie. Dit is te wijten aan de korte stadsritten die er met normaal gebruik mee wordt gemaakt. Door de korte stukjes wordt de motor niet warm genoeg en wordt er wat olie verstookt. Met de zomervakantie naar frankrijk met caravan erachter blijft het oliepijl op niveau. Ik heb zo'n idee dat de turbo motoren door de hogere druk toch wat olie verbranden. Ik peil toch altijd om de 4 weken, dus dan moet er soms 200ml bij. voor de rest een top auto met genoeg power:tongue:
 

Monteurtje

Forumguru
Bij de Fabia RS 1.4 TSI. Dus met compressor is het olieverbruik bekend en ook een oplossing voor. Dan hebben we het wel over 1L op 1000km.
 

Freakin

Actief lid
Mijn 1.6MPI op gas heeft ook een aardig olieverbruik. Op zo'n 3500km moet er een litertje olie bij. Vooral als ik op vakantie ben geweest (en dus de auto intensief heb gebruikt).

M'n vorige auto (alfa 156 1.9JTD) heb ik in 320.000 km nooit zelf olie hoeven bijvullen. 1x per jaar een beurt en dan werd er bij gevuld in de garage.
 

Monteurtje

Forumguru
@Mobidick. De zuigerveren zijn een oorzaak. En carterontluchting. Maar dat laatste is volgens mij specifiek voor de 1.4 TSI met compressor. De hoeveelheid olieverbruik is te berekenen door een olieverbruiksmeting uit te voeren. En de uitkomst daarvan is ook voor garantie noodzakkelijk.
 
Zou het zijn dat het verbruik iets is van de VW motoren? of is dat te ver gezocht!!!! Het is en hele fijne auto om mee te rijden ,ook met de caravan is het een goede trekauto.
 

Monteurtje

Forumguru
Als ik het goed gelezen heb, dan heb je een verbruik van 1L op 6500 km. Dat is niet zo spannend. Kun je hoog en laag springen bij dealer of importeur. Maar daar gaan ze niet wat aan doen, denk ik.
Het verschilt heel erg per auto. De ene heeft er iets meer last van dan de andere.
De auto is van 2010 zeg je. Dus je hebt nog garantie of niet.
 

CDO

Forumguru
Bij veel mensen blijft het oliepeil gelijk totdat de motor eens flink belast wordt op een lange rit. We worden een beetje voor de gek gehouden doordat er benzineresten / water in de olie komt op kortere ritten. Bij een lange rit waar de boel eens flink belast wordt verdwijnt deze toevoeging en lijkt het peil ineens veel lager. Een motor die weinig olie gebruikt ken ik wel, een motor die geen olie gebruikt heb ik nog nooit gehad..... zowieso heb ik met long-life olie altijd een wat hoger gebruik gehad dan met normale olie met mijn auto's
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij een lange rit waar de boel eens flink belast wordt verdwijnt deze toevoeging en lijkt het peil ineens veel lager. Een motor die weinig olie gebruikt ken ik wel, een motor die geen olie gebruikt heb ik nog nooit gehad...
Zie post #6: ik wel, meerdere zelfs.
Mijn hele leven - zelfs nu nog, terwijl ik niet meer beroepsmatig actief ben - rij ik afwisselend kortere en langere ritten, regelmatig ook stevig belast. Onlangs nog een flinke rit met een (formeel iets te zware) trailer plus paard - al kijk ik dan natuurlijk wel een beetje uit met het kiezen van de versnellingen om overbelasting te voorkomen. zie ook: http://www.skodaforum.nl/board/f44/1-2-tdi-greenline-geschikt-trekauto-11103.html#post288341 (post #185)
Net nog even gedubbelcheckt: oliepeil staat 1 mm onder max, ondanks bovengenoemde rit.
Kortom: het kan dus wel, een motor die geen olie van betekenis verbruikt - lees: tussentijds niet hoeft te worden bijgevuld. Als je 'm maar een beetje netjes behandelt...
 

MarcoO2

Forumguru
Een motor die weinig olie gebruikt ken ik wel, een motor die geen olie gebruikt heb ik nog nooit gehad.....

Zie post #6: ik wel, meerdere zelfs. (....) Kortom: het kan dus wel, een motor die geen olie van betekenis verbruikt - lees: tussentijds niet hoeft te worden bijgevuld. Als je 'm maar een beetje netjes behandelt...

Je spreekt jezelf tegen. Jouw motor verbruikt wél olie - zij het weinig. Je zegt uiteindelijk dus hetzelfde als CDO...
 

Canon-Eye

Forumguru
Je kan natuurlijk gaan zitten millimeteren.
Maar in het normale spraakgebruik is het volgens mij zo, dat je praat over "geen olieverbruik" als er aan het einde van de verversingstermijn zonder tussentijds bijvullen nog steeds (ruim) voldoende olie in zit.
En als de stand halverwege de verversingstermijn nog altijd slechts een goeie millimeter onder het maximumstreepje is, dan durf ik dat wel "geen" verbruik te noemen, ook al is dat dan strikt natuurwetenschappelijk gezien niet helemaal correct.

Trouwens, het verlies van olie door het afvegen van de peilstok bij regelmatige controles zit daar natuurlijk ook bij in. Dat is dan weer geen verbruik door de motor, hè...
(als er dan toch muggen moeten worden gezift, dan kan ik dat natuurlijk ook! :grin: ).
 
Bovenaan Onderaan