Ollieverbruik Octavia 1.4 tsi

turboturbo

Forumguru
praat over "geen olieverbruik" als er aan het einde van de verversingstermijn zonder tussentijds bijvullen
Ik zie dit ook voor het gemak even als 'geen olieverbruik' en volgens deze redenering verbruikt mijn motor ook geen olie. M.a.w. ik hoef nooit bij te vullen tussendoor, hoewel ik niet met foto (oid) ga vergelijken met de keer of keren daarvoor toen ik naar de peilstok keek. Ook weet ik niet hoeveel oude olie er precies uit het carter is gelopen bij het verversen, daar ben ik niet bij aanwezig en het wordt volgens mij ook niet gemeten :grin:

Er gaat wel 10W40 in bij mijn Fabia, dat is iets dikkere olie dan die longlife die veel gebruikt wordt in nieuwere VAG auto's vzv ik weet. En ik heb helemaal geen TSI :)

De peilstok geeft altijd mooi met midden aan, dus dat is voor mij 'geen verbruik', of iig te weinig om er wat aan te hoeven doen of er wakker van te liggen. En ik rijd ook regelmatig langere ritten ( >100 km)
 

TL@

Forumguru
Ik denk dat je er ook een beetje geluk mee moet hebben. Ik heb al 4 TDI's gehad (1.9 met 130pk, 1.9 met 105pk, 1.9 met 105pk en DSG en nu een 2.0 met 140pk en DSG) en enkel de 1.9 met DSG verbuikte olie (ongeveer een liter op 15.000km, dus 1 maal bijvullen tussen beurten)
Mijn rijstijl is altijd dezelfde (heel stevig doorrijden doe ik altijd) en ik behandel de auto's ook altijd hetzelfde (mooi maar stevig inrijden, nooit koud aftrappen,...) Dus heb ik 1 keer pech gehad.
 
In begin zei ik tegen de dealer dat er veel olie in ging en er werd dan aangegeven dat dit normaal was bij het inrijden en zo, ik vind dat 1ltr op de 6500km best veel aangezien ik dit bij andere auto's nooit had. Bij zwaar gebruik is dat logisch en dan vind ik 1ltr op de 15.000 km normaal. De auto heeft nog geen 60.000 gelopen en heb er altijd normaal mee gereden. Ik begrijp dat ik gewoon pech heb als de verhalen doorlees!!!. Iedergeval al bedankt voor de info hierover :xyxthumbs: van jullie en misschien komt er nog wat bovendrijven waar ik wat aan heb.
 

CDO

Forumguru
@mobidick

al overwogen om over te stappen van long-life service naar gewoon 1x per jaar of 15.000km. Kan er volgens mij ook wat andere olie in met iets andere specs. Het is een overweging. Ben in het verleden ook met een 1,9 TDI over gestapt van long-life naar 1x per 15.000 km verversen. Iets dikkere olie deed bij mij het tussentijdse "verbruik" dalen naar bijna 0 terwijl ik op long-life programma iedere keer minimaal een liter erbij moest doen tussen de beurten met een interval van 30K
 

Freakin

Actief lid
Hoeveel olie gaat er eigelijk in bij een o2 met 1.6mpi motor?

2 weken geleden 400ml olie erin gekiepert, vandaag weer dat rotlampje aan.. en weer ruim een liter bijgevuld :crazy:
 

Ron_2

Senior Member
reeseend peilt elke 4 weken waarna er soms 200 ml. bij moet.
Doe die 200 ml nu eens niet er bij en kijk weer 4 weken later (of 2 weken als je het angstig vind) nog eens, best kans dat er niets veranderd is.
Ik ben ( met vorige auto's) ooit gestopt met die hele kleine beetjes bijvullen en het lijkt wel of het zich stabiliseert op een bepaald peil, het beetje wat je bijvult wordt telkens weer verbruikt, terwijl er niets meer afgaat als je hem zonder bijvullen op dat peil laat staan.
Als ik de auto hier voor de deur in de rijrichting parkeer, of andersom scheelt ook al 200 ml. omdat er afschot is naar de rioolput.

Kortom, laat je niet gek maken als het peil een paar mm. lager is, vul pas bij als het op of onder de helft van het gearceerde gedeelte is.

Overigens heeft onze Yeti in de vakantie wel een halve liter olie vebruikt tijdens 3000 km, waarvan 2000 met caravan in vlot tempo berg op en af in Frankrijk, daarbij ook 1 liter op 6 á 7 km. verbruikend van het andere vloeibare goud :biggthumpdown:

Over de 10.000 km die ik er nu totaal mee gereden heb is er 3/4 ltr olie ingegaan.
 

motomarz

Senior Member
reeseend peilt elke 4 weken waarna er soms 200 ml. bij moet.
Doe die 200 ml nu eens niet er bij en kijk weer 4 weken later (of 2 weken als je het angstig vind) nog eens, best kans dat er niets veranderd is.
Ik ben ( met vorige auto's) ooit gestopt met die hele kleine beetjes bijvullen en het lijkt wel of het zich stabiliseert op een bepaald peil, het beetje wat je bijvult wordt telkens weer verbruikt, terwijl er niets meer afgaat als je hem zonder bijvullen op dat peil laat staan.
Als ik de auto hier voor de deur in de rijrichting parkeer, of andersom scheelt ook al 200 ml. omdat er afschot is naar de rioolput.

Kortom, laat je niet gek maken als het peil een paar mm. lager is, vul pas bij als het op of onder de helft van het gearceerde gedeelte is.

In het instructieboekje staat dat je moet bijvullen met porties van 500ml. Met kleinere porties bijvullen lijkt me dus inderdaad niet echt praktisch.
Trouwens, in het boekje van mijn O2 staat dat een verbruik van 0,5L/1000km mogelijk is, dus ze zijn eindelijk van de 1L/1000km afgestapt.
In datzelfde boekje staat ook keurig een plaatje van de niveaus op de peilstok wanneer je MOET, mag, en NIET MAG bijvullen.


Overigens heeft onze Yeti in de vakantie wel een halve liter olie vebruikt tijdens 3000 km, waarvan 2000 met caravan in vlot tempo berg op en af in Frankrijk, daarbij ook 1 liter op 6 á 7 km. verbruikend van het andere vloeibare goud :biggthumpdown:

Over de 10.000 km die ik er nu totaal mee gereden heb is er 3/4 ltr olie ingegaan.

Van de week over de 13000 km gegaan, en nog steeds een keurige hoeveelheid olie.
Tot nog toe geen druppel bij hoeven vullen.
 

bert2

Lid
Ik rijd normaal gesproken hier in Nederland kortere afstanden. Het oliepeil blijft op 'max' staan of ietsje eronder. Na een lange vakantie rit moet ik altijd bijvullen. Dat werd mij eens verklaard doordat bij het gebruik van de auto thuis zich vocht/condens verzamelt in de olie die tijdens een vakantie rit verdampt waardoor het volume vloeistof in het carter vermindert.
 
Bovenaan Onderaan