Ombouwen naar Xenon

kloekloek

Actief lid
Als ik op de eerste vraag mag doorgaan.. :)

In mijn O2 FL zitten lenskoplampen zonder xenon.
Kan ik hier wel makkelijk xenon verlichting inbouwen en blijft alles dan wel netjes functioneren?

Bakkertje

Forumguru
@kloekloek ja dat kan, daar zijn voldoende ombouwsetjes voor te vinden. Persoonlijk ben ik geen voorstander van dergelijke ombouwacties, dit omdat ik dagelijks last heb van mensen met fijne verblindende koplampen..

Kensel

Forumguru
@Bakkertje is een kwestie van goed afstellen. Ik heb de koplampen achteraf door garage nog extra laten afstellen en heb nooit problemen (ook geen seinende tegenliggers). Maar die moeite nemen veel andere weggebruikers inderdaad helaas niet..

kloekloek

Actief lid
Ik heb juiste goed ervaring met xenon in lenskoplampen. Mijn tweede Alfa 156 had ik destijds voorzien van bi-xenon lenskoplampen. het lichtbeeld was perfect. Dit in tegenstelling tot mijn eerste 156 waarin ik xenon had gebouwd in de standaard reflector koplampen.
Het zijn juist de koplampen met reflectoren die het strooilicht veroorzaken.

Bakkertje

Forumguru
Lenslampen zijn inderdaad anders dan de reflector types (wellicht dat er zelfs een Xenon type goedkeuring op het huis staat), ik heb nog nooit een reflector lamp waarbij achteraf xenon ingebouwd is gezien die niet verblind.
En ja de hoogte regeling blijft gewoon werken.

BertjeB

Senior Member
Lenslampen zijn inderdaad anders dan de reflector types (wellicht dat er zelfs een Xenon type goedkeuring op het huis staat), ik heb nog nooit een reflector lamp waarbij achteraf xenon ingebouwd is gezien die niet verblind.
En ja de hoogte regeling blijft gewoon werken.

Technisch gesproken is er geen verschil tussen beide, het zijn beide lenslampen en beide reflectorlampen, alleen het gebruikte lenstype is anders. in de oude "reflector" lampen zitten weldegelijk lenzen, veel zelfs. het zijn zogenaamde fresnel-lenzen. En beide zijn voor het hebben van voldoende lumen afhankelijk van een reflector om het rondstralende licht allemaal naar voren te richten.
Het punt van origine van de lichtbron is het belangrijkste onderdeel in het juiste lichtbeeld, als dit punt te ver naar voren of naar achteren ligt zullen de lichtstralen op een andere manier gereflecteerd en gefocust worden en daarmee een ander (mogelijk verblindend) lichtbeeld vormen tov het originele lichtbeeld.

Bakkertje

Forumguru
@BertjeB volgens mij zijn fresnel lenzen de lampen waarbij er glas voor de halogeenlamp zit wat inderdaad als lens fungeert (het glas is dan ook geslepen). Die lampen zaten in auto's tot een jaartje of 1996 (de golf 3 zeg maar). Daarna kwamen de lampen met helder glas en enkel een reflector. Die reflector lamp daar heb ik het over met als tegenhanger de lenslamp waarbij dezelfde lens gebruikt wordt als bij Xenon verlichting. Zo'n kleine glazen halve bol waarachter dan het lampje zit en waar voor dan nog het heldere kunst stof zit.
Fresnel:
i5810949.jpg

Reflectorlamp (die ik bedoel)
l_volkswagen-touran-koplamp.jpg

Halogeen lenslamp O2FL:
images

Xenon lenslamp O2FL:
$_82.JPG

Laatst bewerkt:

BertjeB

Senior Member
Ik heb de hele serie reflectorlampen, zoals jij bedoeld, gemist. Ik kan me voorstellen dat het lichtbeeld idd veel strooilicht oplevert, aangezien het niet eenvoudig is om een goede reflector te maken. het uitzetten van de reflector, hoe minimaal ook, kan een behoorlijk effect op het gereflecteerde licht hebben. en hoe intenser het licht hoe groter dit effect.
Ik zie in de lamp nog wel een soort lengtegroeven zitten die zullen ook wel een leidend effect hebben vermoed ik.
Ik zal me er weer eens in verdiepen.

Bovenaan Onderaan