Onderhandelen over prijs occasion O2 1.2 TSI ?

Ik kijk uit naar een O2FL 1.2 TSI met circa 130K. Daar zijn er verschillende van te vinden voor tussen de € 11.500 en € 12.000.
Wat deze bedrijven doen, inclusief de Bovag bedrijven is aparte garantiepaketten berekenen waarbij je zo € 1000,- kwijt bent voor 6 maanden garantie.

Ik heb hier op het forum lopen spitten waarbij ik reacties las dat men zelfs een jaar garantie wist uit te onderhandelen en de prijs wist te verlagen. Nu heeft iemand uit de autowereld voor mij is met 1 van de aanbieders gebeld om te informeren of er uberhaupt over die garantie viel te praten: nee dus, absoluut niet!

Ik snap dat praten in de showroom anders is, maar ik ga niet anderhalf uur in de auto zitten als er niets te regelen valt.

Dus mijn vragen: Verschilt dit gewoon enorm per aanbieder en is het wel reëel om te denken dat je op een auto van 11.700 nog er € 500,- af kan praten en 6 maanden garantie er bij kan krijgen? Of is er zelfs nog meer mogelijk :D

ertromp

Forumguru
De 500 euri en 6 maanden garantie zou voor mij minimaal zijn. Er zitten echt marges in handelsprijzen en hetgeen een auto voor aangeboden wordt op internet.
Echt het zijn tactieken en oriënteer je op meerdere auto's en vergelijk de mogelijkheden voor de verschillende aanbieders

ertromp

Forumguru
Kijk al een goed punt van @ Neptukker want dat scheelt een bedrijf alweer op de voorraad balans

Inruil auto: ja en nee. Wellicht heb ik een koper, dat maakt het onderhandelen schijnbaar makkelijker. Maar jah, een collega van mij heeft een goede vriend die in de autohandel werkt en die schijnt juist wel weer graag een auto in te ruilen want dan kan hij 2x marge pakken. Dus schiet mij maar lek, ik weet het niet meer. En dat vergelijken heb ik dus gedaan. Er is misschien nog 1tje bij die geen afleverkosten rekent maar ze zitten gewoon heel dicht bij elkaar in de buurt en komt het net aan op trekhaak, bluetooth, amundsen en enigszins de staat van de auto.

ertromp

Forumguru
Maar je moet er zeker van uitgaan dat welke auto je ook op het oog hebt er zit marge op gerelateerd na natuurlijk aan de verkoop prijs.
Om zonder enige ondrrhandeling cq korting die showroom prijs te accepteren zou ik niet doen

Neptukker

Forumguru
Volgens mij is moet je altijd 'face to face' onderhandelen. Op het moment dat de betreffende auto aan je verwachtingen voldoet is het de kunst om het initiatief te hebben bij de onderhandeling. Verkopers hebben vaak de truc: 'Als je vandaag beslist krijg je 500,-€ korting'. Verkopers zijn bang dat je van deur tot deur loopt en gaat shoppen met de resultaat van het gesprek/onderhandeling. Ik probeer het altijd om te draaien door zelf te beginnen: 'Als je er een jaar garantie bij doet en geen afleveringskosten rekent dan heb je vandaag nog een auto verkocht!' Zo weet de verkoper dat je serieus bent en dat hij niet voor de K z'n K met jou om tafel zit. Gelijk ja zeggen zal vast niet gebeuren maar jij bepaalt de gang van zaken. Mocht je er niet uit komen dat weet de verkoper precies wat hij moet doen als hij diezelfde dag nog een verkoop wilt noteren.

Noord26

Forumguru
Onderhandelen op een 2e hands auto is zeker rendabel. Wij ruilden de Fabia Combi in voor een SuperB Combi. Deze werd aangeboden in eerste instantie met 12.750 bij betalen en 1 jaar garantie. Maar onder aan de streep betaalden we uiteindelijk 10.500 met 2 jaar garantie + 18"nieuwe velgen en nieuwe Conti banden plus nieuwe Conti winterbanden op de aanwezige 16"velgen.

Het scheelt veel als je weet wanneer een verkoper/bedrijf zijn quota moet halen in een kwartaal of boekjaar. ;) Vooronderzoek is je grootste vriend. Ook hoe lang een auto al te koop staat.

Dat ik kan kijken hoe lang een auto te koop staat dat weet ik, maar dat is natuurlijk ook al een spelletje: wie heeft er het meeste geduld. Maar of een quota al gehaald is, dat wordt een hele vispartij.

Nee, dit soort spelletjes ligt mij gewoon niet en is nog ondoorzichtiger dan de energie- en mobiel rekening (die ik inmiddels best kan begrijpen) bij elkaar.

Misschien moet ik dan maar gewoon wat geld in mijn O1 steken en deze op rijden.

Maar conclusie is dat er wel degelijk flink te onderhandelen is maar dat je gewoon de verkoper in de ogen moet kunnen kijken.

Skoody Boo

Actief lid
Mijn ervaring is dat als je je niet als toponderhandelaar komt bewijzen maar gewoon een auto komt kopen de dealer zelf over de brug komt. De rest van de wereld denkt daar anders over natuurlijk, maar je kunt het ook te moeilijk zien allemaal.

CDK

Forumguru
De supermarkt is zo ongeveer de enige plaats waar ik niet onderhandel :deuk: op auto's, elektrische apparatuur, gereedschappen, meubels is 10% korting het minimum, anders is er geen deal! Vorige week nog een (naar mijn zin te dure) parasol aangeschaft met een granieten voet van 90kg op zwenkwielen (bij intratuin) heb er toch mooi €85,- van af gepraat én gratis laten bezorgen! En ja om maar weer terug on topic te komen..., ook bij een 2e hands auto zit (veel!) onderhandelingsruimte!!

Skoody Boo

Actief lid
Een dealer kan natuurlijk niet maar onbeperkt ruimte nemen, dan komt er geen enkele koper opdagen. Met het verkopen van een paar 2e hands auto's ben je niet direct monopolist.

Desperado

Forumguru
Wat deze bedrijven doen, inclusief de Bovag bedrijven is aparte garantiepaketten berekenen waarbij je zo € 1000,- kwijt bent voor 6 maanden garantie.
Beetje vreemd! BOVAG garantie is standaard minimaal zes maanden zonder extra kosten.

Beetje vreemd! BOVAG garantie is standaard minimaal zes maanden zonder extra kosten.
Jaha, en het leuke is dat Bovag die bedrijven zelfs verplicht om te adverteren met een prijs inclusief die 6 maanden garantie, maar ze zeggen gewoon: dat doen wij niet, want dan prijzen wij onszelf uit de markt t.o.v. de bedrijven die niet hoeven te adverteren met garantie.

Cordoba

Forumguru
Gewoon duidelijk zijn en hard onderhandelen: begin met 500 euro van de prijs afpraten, en als ze daar mee akkoord gaan, kom dan met: 'jullie zijn een Bovaggarage, en volgens de Bovag-regels zit de 6 maanden garantie dus in de prijs, dus ik neem aan dat de garantie ook in de prijs zit'. Geen garantie, dan gewoon de deur uitlopen, dan komen ze er bijna altijd óf direct, of later per telefoon ofzo op terug.

Wilko

Senior Member
Ik heb nog nooit de volle mep voor een auto betaald, of die nou nieuw was of tweedehands.
In mijn ervaring is er zeker 10 tot 15% van de prijs af te praten bij een tweedehandsauto, zelfs meer als je duidelijke problemen kent of ziet met zo'n auto.

Daarnaast zou ik nooit een gebruikte auto zonder garantie kopen, maar inderdaad eerst een prijs bepalen en daarna haarfijn wijzen op de regels van de Bovag over de prijs inclusief garantie.

miles

Senior Member
Vorige week nog een (naar mijn zin te dure) parasol aangeschaft met een granieten voet van 90kg op zwenkwielen (bij intratuin) heb er toch mooi €85,- van af gepraat én gratis laten bezorgen!
Mijn vrijdagavond is weer goed. Vreselijk gelachen om deze bijdrage van forum guru de Kluijver. Frappant hoe je op ieder forum weer dit soort types tegenkomt. Haken overal op in, hebben over alles een mening en vinden zichzelf een hele baas. Heerlijk!!

• Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
@miles, ja baas! :maakmegek: fijn dat ik jouw vrijdagavond goed gemaakt heb én je bovendien ook nog aan het lachen gemaakt heb!
Aangezien je altijd op het hoogtepunt moet stoppen, haak ik nu af! :jaja:
Tot morgen folkz!

Bovenaan Onderaan