Onderhandelen over prijs occasion O2 1.2 TSI ?

GRmblr..... Ga kijken bij een leuke auto in de buurt, alles erop en eraan, maar praten over prijs en inruil kon niet want de baas was op vakantie en was er van de week weer. Weet niet of ik daar iets van kan vinden zeg maar.

Dus wordt vervolgd.

• Leuk
Waarderingen: CDK

peperskoda

Forumguru
Mooie verhalen en adviezen hier. Wees vooral realistisch, de ruimte in de onderhandeling wordt ook bepaald door de gunfactor. Pas je de overvaltactiek toe dan is een verkoper minder snel geneigd om je een topprijs te gunnen(zeker niet op een populaire auto) Laat de verkopende partij in z'n waarde maar vergeet niet je eigen emotie zoveel mogelijk uit te schakelen. Verkopers zijn en worden getraind om koopsignalen op te pikken uit vooral non-verbale communicatie(zeg maar je gedrag:hoe zit je tijdens het gesprek, hoe loop je om het voertuig, hoe kijk je en hoe doet je partner deze dingen) Als jij naar de verkoper weet uit te stralen dat er meer mooie Octavia's zijn en hij zich zal moeten onderscheiden van de rest dan heb je een goed uitgangspunt. Soms kun je best de vraag stellen waarom je speciaal bij deze verkoper dit voertuig moet aanschaffen.
Voorafgaand aan het bezoek aan de verkopende partij vaststellen wat jij bereid bent te betalen voor het betreffende voertuig(wel realistisch.......) en daaraan vasthouden. Duidelijk laten blijken dat je bereid bent de knoop door te hakken, maar dat zijn voertuig niet de enige is en ook niet een uniek exemplaar.

Skoody Boo

Actief lid
Oei, vergt dus een investering in een cursus acteren. En dat moet dan samen met die training van de verkoper de auto's goedkoper maken. Handig!

• Leuk

Wilko

Senior Member
Ik zou meer zeggen dat het een investering in non-verbale en verbale communicatie en een stukje basiskennis psychologie is waar je op allerlei momenten in de rest van je leven ook voordeel uit kunt halen. Het gaat niet alleen om onderhandelen of toneelspel doorzien maar ook om mensenkennis e.d..

In bijna elke vorm van menselijke interactie in de rest van je leven kun je daar wat aan hebben.

Zo, een update. Ik weet niet hoe lang het geleden is dat de hier reagerende mensen een auto hebben gekocht maar die die enorme onderhandelingsruimte is er dus gewoon niet. Afgezien van het feit dat iemand mij al had laten weten dat je tegenwoordig niet even 1000 euro er af kletst en er garantie bij regelt kon ik dat vandaag meemaken. Klapstuk was een oude man alleen in de showroom die zware shag ging staan roken terwijl wij de auto bekeken. Ze zitten al 5 maanden met die auto en toen ik hem daar mee confronteerde wist ie dat niet precies, want ja, ander vestiging blabla. Puntje en paaltje, hij gaf alleen de afleverkosten van 500 kado en dat was het. Dankmedekoekoek, dan blijf je nog wel 5 maanden met die auto zitten. Maar goed, het wordt nu een auto met meer km en wat minder compleet, dan gaat het nog onder budget lukken ook.

Wilko

Senior Member
@ebk71: De laatste gebruikte auto die ik heb gekocht was een Skoda Fabia II Combi uit 2010 voor mijn schoonouders. Dat was afgelopen december. Daar was binnen 45 minuten 1300 euro vanaf gepraat. Toen de verkoper hem niet voor minder wilde verkopen heb ik hem mijn kaartje gegeven met de opmerking dat ik het wel zou horen als hij hem toch voor minder kwijt wilde en zijn we de zaak uitgelopen op weg naar de volgende dealer met een gebruikte Fabia II. Kort daarna werd ik door de verkoper gebeld met een lagere prijs.

Dus die onderhandelingsruimte is er zeker weten wel. Natuurlijk helpt het als je je huiswerk hebt gedaan (wat zijn de andere auto's van dat model die op dit moment te koop staan, wat is daar vanaf te praten, wat zijn de nadelen van deze auto in vergelijking met de rest enz.) vol zelfvertrouwen en met verstand van zaken (bekende problemen model auto en motor, wanneer welke beurt had moeten zijn gebeurd, wat er voor grote kosten aankomen e.d.) de onderhandelingen ingaat. Zo niet, dan doorziet een beetje doorgewinterde verkoper je meteen en krijg je er inderdaad nauwelijks iets vanaf.

• Leuk
Dan doorziet die doorgewinterde verkoper mij blijkbaar niet, want ik laat toch duidelijk merken als er niets aan de prijs gedaan wordt ik de tent uit loop. De laatste kwam toen ik in de auto zat nog naar mij toe: als je nu toch badend in het zweet wakker wordt van wat laat ik schieten dat ik gewoon kan bellen. Mooi niet dus. En ik heb duidelijk laten merken kennis van zaken te hebben door bijvoorbeeld op het moment dat er geschermd werd dat er een beurt in het totaalplaatje zat ik kon opmerken dat dit niet het geval was omdat de VOI gewoon net was uitgevoerd want stond ook vermeld in boekje. Ik zal wel te direct zijn.........
En waarom staat een auto 5 maanden te koop? Omdat je blijkbaar niet wil buigen.

Wilko

Senior Member
Ik zal wel te direct zijn.........
En waarom staat een auto 5 maanden te koop? Omdat je blijkbaar niet wil buigen.

Tja, het blijft een kwestie van het spel goed kunnen en willen spelen.

Je kunt het natuurlijk allemaal bij een ander neer leggen, maar je stelling dat er geen onderhandelingsruimte is lijkt me ontkracht. Dan blijft de vraag wat jij wilt en of je de stappen kunt en wilt nemen om te krijgen wat je blijkbaar wilt: een beduidend lagere prijs.

Lukt dat niet, misschien is het een suggestie om eens iemand mee te nemen die de onderhandling voor jou kan voeren. Dat was de reden dat ik dat voor mijn schoonouders heb gedaan.

• Leuk

CharlesTucker

Forumguru
Mijn stelling is dat je vooraf bepaalt wat je geregeld wilt hebben, hoeveel wil je betalen en hoeveel zaken (zoals garantie) wil je geregeld hebben. Lukt dat, dan heb je een deal, lukt dat niet, geen deal. Ik heb (helaas of gelukkig) maar weinig ervaring met het kopen van auto's, maar die ene tweedehands die ik zo'n 15 jaar geleden gekocht heb was wel een aardig voorbeeld. Het ding (Mondeo, 2.0, redelijk luxe uitgevoerd, en ogenschijnlijk in goede staat) was 7 jaar oud, en stond voor een in mijn ogen alleszins redelijke prijs in de showroom bij een officiele Ford dealer.

Mijn idee (na een proefrit) was dat ik best die prijs wilde betalen, maar dan wel met een vol jaar garantie. Wat schertste mijn verbazing toen de verkoper (die hoofd verkoop van die vestiging bleek te zijn) bij de koffie direct meldde dat ie aan de prijs niets kon doen, maar wel bereid was om er een Ford A1 occasion van te maken, met 1 volledige jaar garantie. Ik heb toen onmiddelijk ja gezegd en dat ding gekocht.

Achteraf kun je dan twee dingen denken. "Hmm, dat heb ik niet handig aangepakt, daar had ik meer uit kunnen halen." Of je kunt denken: "Mooi, ik heb geregeld wat ik wilde regelen, en ik heb er niet eens moeite voor hoeven doen". Ik heb het laatste gedacht, en ben ruim 7 jaar heel tevreden met de auto (en de service van die betreffende dealer) geweest, en heb er nog steeds goede herinneringen aan.

Nog eens laten bezinken en wel bedacht dat ik het niet heel subtiel heb aangepakt. Maar het feit is wel dat de 1e verkoper echt zo stug als een deur was en niets wist, en dan blijkbaar bereid is een auto die er al 5 maanden staat, nog langer te laten staan. Ik ga morgen eens bellen met de bedrijfsleider met een ander voorstel, misschien dat die wat toeschietelijker is. Zoniet is er genoeg keuze, alleen niet direct in de buurt.

Skoody Boo

Actief lid
Ik denk dat je altijd bereid moet zijn om breed te kijken, en dat dit ook iets is wat de verkoper moet merken. Misschien is het beter om eerst even te focussen op alternatieven, en dan pas terug te komen bij deze auto.

Bovenaan Onderaan